17 February 2017

4 tips voor succes van een door de wol geverfde webshop eigenaar

Webwinkels: ze springen als paddestoelen uit de grond. Werkelijk alles is online te koop, van dagelijkse boodschappen tot de meest obscure niche-producten, en de markt groeit nog steeds. Het lijkt wel of iedere ondernemer met een beetje goede wil in no-time een succesvolle webshop online kan hebben.

Window image widget

We hebben nieuws voor je: dat is ook zo!

Als je het slim aanpakt tenminste. Bijvoorbeeld door jezelf vooraf goed te orienteren en te informeren: waar moet je op letten, hoe zet je zoiets op? Gelukkig staat het internet vol met how-to's, tutorials en stappenplannen, die je precies vertellen wat je allemaal moet doen om te zorgen dat je eindigt met de grootste & beste & meest fantastische webwinkel in de geschiedenis van webwinkels. En die zijn hartstikke nuttig, echt waar.

Knottenwol Shopify

Maar wat je eigenlijk het liefste wilt is een kijkje in de keuken, toch?

Iemand uithoren die het allemaal al een keer gedaan heeft. Iemand die dat hele oriënteren en informeren overgeslagen heeft, bijvoorbeeld, en gewoon is begonnen. Iemand die al doende tegen allerlei hobbels aanliep, en tijdens het oplossen daarvan allemaal handige kennis en vaardigheden opdeed.

Zo iemand is Francis Notten van Knotten. Zo'n zes jaar geleden besloot ze te stoppen met haar werk als freelance vertaler, en een winkel in haak- en breibenodigdheden te beginnen. Ze vond een prachtig pandje aan de Voldersgracht in haar woonplaats Delft, bestelde een voorraad wol en garen in de mooiste kleuren en kwaliteiten, en ging van start. Omdat ze vond dat een winkel eigenlijk niet zonder een website kon, zette ze die ook maar meteen online.

Haar winkel bouwde al heel snel een trouw klantenbestand op, mede dankzij de handwerk-workshops die ze vanaf het begin aanbood. Via haar website informeerde ze haar klanten over van alles: over nieuwe producten, over de workshops, over haar laatste brei- en haakpatronen, en over het dagelijkse reilen en zeilen in de winkel.

In 2013 breidde Francis de site uit met een webwinkel, om de spullen uit haar winkel ook online aan te kunnen bieden. Het werd een instant succes: inmiddels trekt de site zo'n 3.000 bezoekers per dag, en is ze op zoek naar extra personeel om alle bestellingen bij te kunnen benen.

Maar zoals gezegd, daarvoor moest ze wel wat obstakels uit de weg ruimen.

Hoe grondig je jezelf ook informeert, een goed werkende webshop opzetten is geen sinecure. Je bent er nog lang niet met een serie productbeschrijvingen en foto's: hoe zorg je bijvoorbeeld dat mensen veilig kunnen bestellen en betalen? En wat doe je als je site crasht?

Francis besloot het op te lossen met gespecialiseerde software, en kwam uit bij het Belgische webshop pakket SolidShops. Dat bleek een niet al te beste match: SolidShops hield alleen de webshop-voorraad bij, en registreerde niet wat er allemaal in de winkel verkocht werd. Om overzicht te houden, moest Francis de twee voorraden elke dag handmatig synchroniseren.

Dat was een tijdrovende klus, vooral omdat de webshop vrij snel goed begon te lopen. En niet alleen de webshop: ook haar Delftse winkel werd drukker. Tot haar verbazing zag Francis bijvoorbeeld dat vaste klanten nu de winkel in kwamen met de melding: "Ik zag op je site dat je nieuwe spullen binnen had!" De webshop fungeerde als een gigantische etalage, die haar klanten wanneer ze maar wilden vanuit hun luie stoel konden bekijken.

Het dagelijks terugkerende gedoe met de voorraad-administratie werd echter een groeiende ergernis. Francis was het zat en stapte over op Shopify, een Canadees webshop pakket dat zo geconfigureerd kon worden dat het voorraadbeheer een fluitje van een cent werd. Bovendien was het programma niet kapot te krijgen: Shopify sites gaan bijna nooit uit de lucht. Het enige nadeel was dat Shopify aanvankelijk de Nederlandse betalings-standaard iDeal niet ondersteunde, maar gelukkig werd die functionaliteit snel toegevoegd.

Knottenwol Shopify

En toen werd het steeds leuker.

Toen de software eindelijk lekker liep, kon Francis haar hart ophalen aan de creatieve kanten van haar webshop. Zo besloot ze haar productfoto's zelf te gaan maken, in plaats van die van de fabrikant over te nemen. Ze kocht een goede camera en bedacht manieren om haar producten een heel eigen sfeer mee te geven, bijvoorbeeld door herkenbare achtergronden te gebruiken voor verschillende woltypen.

Ze begon kant en klare brei- en haakpakketten samen te stellen, en ontwikkelde de Fourtune Crochet-A-Long, collectieve haakprojecten waarbij ze de deelnemers via haar blog wekelijks een nieuw stuk van het patroon gaf. Filmpjes waren de volgende uitdaging: ze nam tutorials op waarin ze brei-en haaktechnieken voordeed, en deed verslag van leuke acties in de winkel. Veel ervan plaatste ze ook op haar facebook-pagina, en in haar digitale nieuwsbrief.

Ondertussen had de etalage-functie van de webwinkel nog een verrassend effect. Waar Francis' haak- en brei workshops vroeger voornamelijk Delftse cursisten trokken, bleek haar webshop nu een magneet voor mensen van ver daarbuiten: mensen die haar facebook-pagina bekeken, haar blog lazen, haar video tutorials opzochten, haar producten bestelden. Mensen die het handgeschreven kaartje met de persoonlijke boodschap bij hun bestelling zo waardeerden dat ze zich meteen inschreven voor een workshop.

Want dat is Francis' andere grote passie: goede service. Mensen blij maken met een mooi, kwalitatief hoogstaand product, en persoonlijke aandacht. Ze neemt klantenservice bloedserieus, en besteed dagelijks minstens twee uur aan het beantwoorden van klantenvragen. "Ik heb er gewoon een ontzettende hekel aan mensen teleur te moeten stellen." De jubelende recensies op haar website – klanten geven haar webshop een 9,2 - laten zien dat hier de kern van haar succes ligt.

​Heeft ze tips voor startende internet-ondernemers? Jazeker!

Naast goede service en goede software is een goede online aanwezigheid superbelangrijk. Er moeten dingen gebeuren op je website, anders haken mensen af. Een regelmatig bijgehouden blog, video tutorials, acties: in combinatie met social media zorgen ze voor een constante stroom bezoekers.

En dat brengt Francis op een ander belangrijk punt: omdat dit veel tijd en inspanning kost, werkt het eigenlijk alleen goed als je een product verkoopt waar je veel affiniteit mee hebt. Je moet het leuk vinden, en dat ook uitstralen in alles wat je doet.

Hoe succesvol dit is, daarvan is ze zelf het levende voorbeeld. Francis is Knotten: haar klanten komen voor de wol, maar ze blijven voor Francis. Wol is in honderd andere winkels te krijgen, maar persoonlijke aandacht zoals Francis die geeft: dat is onbetaalbaar.

Meer weten over Shopify?

Klik hier
Dropshipping met Shopify: zo werkt het

Dropshipping met Shopify: zo werkt het

Geplaatst 19 October 2017 door Linda Bleijenberg

Lees meer
Je Shopify webshop klaar voor Nederland en België, in 5 stappen

Je Shopify webshop klaar voor Nederland en België, in 5 stappen

Geplaatst 23 June 2017 door Linda Bleijenberg

Lees meer

Over de auteur

CODE schrijft met gemak 100 regels code per dag, maar een blog is andere koek!  Dat laten we dus graag over aan Linda Bleijenberg, onze copywriter. Ze woont om de hoek en wil ook IT-tovenaar worden als ze later groot is. Tot die tijd schrijft ze blogs over wat wij bij CODE allemaal uitspoken.