Blogs

5 must-have E-mail Marketing flows voor e-commerce door Linda Bleijenberg

Bij Code geloven we in automated e-mail marketing omdat het een van de meest effectieve tools is die je als e-commerce merk in kunt zetten. En niet alleen in theorie: bij Code zien we dagelijks wat e-mail kan doen voor de webshops van onze klanten, en dat is in één woord schitterend.

Onze core business als agency is het bouwen en het opschalen van Shopify webshops, en voor dat laatste zweren we bij e-mail marketing.

Klaviyo Code
Fascino Coffee op Klaviyo

Waarom focussen op e-mail marketing?

E-mail marketing is owned marketing: in plaats van afhankelijk te zijn van de onvoorspelbare algoritmes (en nog onvoorspelbaardere gebruiksvoorwaarden) van een tech-reus, heb je bij e-mail marketing zelf de controle. Dat maakt e-mail marketing constant, voorspelbaar en vaak ook nog eens een stuk goedkoper dan andere marketing kanalen. Plus: je hebt een heleboel flexibiliteit wat betreft visuals en layout, waardoor je een veel consistenter merk kunt laten zien.

Maar welke campagnes en flows werken het best voor jouw merk? Dat is een makkelijke: de vijf die we in dit blog noemen. Voor elk merk dat wij helpen hun e-mail marketing op te zetten, beginnen we met deze vijf flows.

1. Welkom serie

Een welkom serie is een serie emails die je stuurt naar iedereen die zich inschrijft voor jouw nieuwsbrief, met als doel om klanten van hen te maken. Welkom emails hebben vaak een veel hoger openingspercentage dan andere marketing emails, dus zorg ervoor dat je hier goed gebruik van maakt!

Bij Code gaan we meestal voor een serie van vier emails, zoals in de welkomstflow die we voor Fascino Coffee ontworpen hebben. Het gemiddelde openingspercentage van een welkom serie waarin we iets cadeau geven is 50-70%, met een 15-20% placed-order- rate; maar Fascino Coffee haalde voor de eerste welkomstmail een openingspercentage van maar liefst 93%, waarvan 42% ook tot een bestelling leidde.

Hoe we dat voor elkaar kregen? Nou, dat is vooral te danken aan eigenaar Lieke en de manier waarop zij haar merk is. Lieke maakt de communicatie met haar klanten zo persoonlijk en warm mogelijk: ze gebruikt hun voornaam, ondertekent mails met haar eigen naam, en maakt dat mensen het gevoel hebben dat ze net lid zijn geworden van een hele vriendelijke club koffie-liefhebbers.

2. Verlaten Checkout / Abandoned Checkout

Deze email stuur je naar klanten die bezig waren hun bestelling af te rekenen, maar die dat proces om de een of andere reden nooit afgerond hebben. Let op: een verlaten-checkout-reminder is niet hetzelfde als een verlaten-winkel- wagen-reminder! Een bezoeker die tijdens het betalen afhaakt heeft een ander interesse-niveau dan iemand die alleen maar wat producten in zijn of haar karretje geplaatst heeft en nooit is begonnen met afrekenen. Bij bezoekers die weggaan tijdens het afrekenen is de kans veel groter dat ze hun aankoop heel graag wilden afronden, maar iets hield ze tegen – en het is in jouw belang om uit te zoeken wat dat precies was.

Met deze mails haal je gemiddeld 15% van de verlaten checkouts terug: 15% van wat anders misgelopen omzet was geweest.

3. Verlaten winkelmandje / Abandoned cart

Zoals we al zeiden bij het vorige punt: shoppers die iets in hun winkelmandje achterlaten zijn minder betrokken bij de producten in hun mandje dan mensen die de stap naar afrekenen al gemaakt hebben. Daarom: ga ze niet spammen. Een enkele uitnodiging om de achtergelaten items nog eens te bekijken is genoeg, denken wij. Meer is te pushy. Afhankelijk van het soort producten in een gemiddeld winkelmandje in jouw webshop kun je ongeveer 5% van de verlaten winkelmandjes terughalen met deze mail.

4. Verjaardag

Als nieuwe abonnees je hun geboortedatum gegeven hebben in reactie op je welkom serie, dan moet je daar natuurlijk iets feestelijks mee doen! Daar gebruik je deze email flow voor. Je eerste ingeving is waarschijnlijk om ze een attentie te sturen op hun verjaardag zelf – maar dat is niet per se het beste. Als je koffie, wijn of feestjurken verkoopt, bijvoorbeeld, dan heeft je klant jouw product nodig in de aanloop naar hun verjaardag, zodat ze het kunnen gebruiken op de dag zelf. Stuur ze daarom een week vantevoren al een email, zodat ze de tijd hebben om je cadeautje te ontvangen.

Gemiddeld halen we een placed-order-rate van 8-15% met deze mail, afhankelijk van of je klanten een korting aanbiedt of niet.

5. Weer op voorraad / Back in stock

Als een product uitverkocht is maar je verwacht het binnenkort weer op voorraad te hebben, dan is het slim om mensen een back-in-stock reminder aan te bieden. Deze reminders hebben gemiddeld een 10-15% placed-order-rate.

Klanten kunnen zich aanmelden voor een reminder door op de productpagina op een knop te klikken. In de pop-up die dan verschijnt, waar ze hun e-mailadres kunnen invoeren, kun je ook heel goed een opt-in voor je nieuwsbrief toevoegen in de vorm van een checkbox. Kijk wel even of deze flow overlapt met andere email flows waar de abonnee al in zit, zoals de welkom serie.

Bijkomend voordeel van deze flow is dat je de vraag naar een product kunt voorspellen, wat je helpt te bepalen hoeveel je moet inkopen.

E-mail Marketing met Klaviyo en Code

Nu je weet welke e-mail flows onmisbaar zijn voor jouw webshop is het tijd om de juiste e-mail tool te kiezen en aan de slag te gaan.

Via e-mail marketing genereren we vaak zo'n 20-50% van de omzet van onze klanten. Wil jij dat ook? We helpen je graag met het opzetten van de meest effectieve e-mail flows als jouw Klaviyo partner.

Wil je kennismaken met ons en het platform? Boek dan een Klaviyo demo. We vertellen je wat het gaat kosten, de resultaten die voor jouw webshop haalbaar zijn, en hoe we jouw specifieke wensen kunnen uitvoeren.

Liever zelf doen? Download dan ons e-book voor uitgebreide uitleg over de flows en inspiratie.

Plan een Klaviyo demo

Linda Bleijenberg
Geschreven door

Linda Bleijenberg

Code schrijft met gemak 100 regels code per dag, maar een blog is andere koek! Dat laten we dus graag over aan Linda Bleijenberg, onze copywriter. Ze woont om de hoek en wil ook IT-tovenaar worden als ze later groot is. Tot die tijd schrijft ze blogs over wat wij bij Code allemaal uitspoken.

Terug naar insights overzicht