Shopify

Waarom een Shopify webshop: 5 voordelen door Linda Bleijenberg

Waarschijnlijk ben je op dit blog beland omdat je benieuwd bent of Shopify het beste e-commerce platform is voor jouw webshop. Wanneer je gaat migreren wil je zeker weten dat het de moeite waard gaat zijn, niet? Je wilt niet alleen je investering ruim terugverdienen, maar misschien wil je ook wel de verloren tijd goedmaken die je hebt verspild aan je vorige platform. Je nieuwe platform kan kortom maar beter écht goed zijn. 

Dus wat zijn de voordelen van Shopify? In dit blog lichten we de belangrijkste features uit. 

Coders working with Shopify
Coder working with Shopify

1. Shopify is SaaS

Nadat self-hosted, open-source platforms als Magento en WooCommerce jarenlang populair zijn geweest, realiseren veel merken zich nu de voordelen van Software as a Service (SaaS).

Wat is SaaS? Het concept Software-as-a-Service (SaaS) is de laatste paar jaar behoorlijk ingeburgerd, dus je hebt misschien geen verdere uitleg meer nodig. Voor de zekerheid vatten we het hier toch nog even samen.

SaaS haalt al het omslachtige gedoe uit IT. Het draait in de cloud: in plaats van dat bedrijven na aankoop eigenaar zijn van hun licentie-software, of hun open source software zelf installeren en onderhouden op hun eigen servers, kunnen ze het nu leasen voor zolang als ze het nodig hebben, en hebben ze er overal online toegang toe.

De eigenaar van de software of het SaaS platform is het bedrijf dat het ontwikkelt en onderhoudt. Dat bedrijf – laten we het Shopify noemen, maar bedrijven zoals Google, Apple en Adobe werken precies hetzelfde – is verantwoordelijk voor het in de lucht houden van het platform, het beveiligen ervan, en het inspelen op zowel technologische ontwikkelingen als veranderende gebruikersbehoeften en –verwachtingen. Het bedrijf heeft een leger aan specialisten in dienst om dat voor elkaar te krijgen. Als ze dat niet doen, zeggen gebruikers namelijk gewoon hun account op en vertrekken naar een veelbelovende concurrent.

Dit betekent dat je met Shopify altijd gebruik maakt van de laatste versie van het platform en nooit bang hoeft te zijn dat er een 'end of life' aangekondigd gaat worden zoals bij Magento of Shopware. Met Shopify hoef je nooit security updates te doen.

Met Shopify hoef je je ook nooit druk te maken over hosting en bandbreedte. En Shopify crasht nooit: het heeft al jaren een uptime van 99,98%. Met zijn oneindige schaalbaarheid laat Shopify Plus je meer dan 10.000 transacties per minuut uitvoeren.

Maakt jouw merk nog gebruik van een self-hosted, open-source platform? Deze symptomen zijn een duidelijk signaal dat het tijd is om SaaS te overwegen.

Code is good at code and Shopify
Coders working with Shopify

2. Shopify versimpelt tech

Hoe maakt Shopify hun platform effectief en winstgevend? Ten eerste, door ervoor te zorgen dat merchants geen omkijken meer hebben naar de technologie achter hun store. Dat alleen al geeft online ondernemers heel veel meer tijd om te focussen op taken die omzet opleveren, zoals sales en marketing. Als de tech afdoende geregeld is, kunnen merchants vooruit gaan kijken en plannen gaan maken voor de toekomst.

Als er iets tech-gerelateerds in je toekomstplannen zit, dan heeft Shopify de weg daarvoor al vrij gemaakt. Shopify Plus helpt je om terugkerende, handmatige taken te automatiseren met behulp van Shopify Flow en Launchpad. Dankzij de snelle API kun je Shopify Plus onbeperkt koppelen met andere IT platforms. 

De Shopify app store biedt je een compleet ecosysteem aan functionaliteiten, allemaal volledig compatible en makkelijk toe te voegen aan je store. Omdat Shopify zo’n zo’n grote speler is, geven veel belangrijke apps en third-party technologieën prioriteit aan integratie met Shopify boven andere platforms. Dit zorgt ervoor dat een meerderheid van nieuwe technologieën en trends alleen beschikbaar is voor Shopify merchants. .

Wat nog meer? Shopify maakt het gemakkelijk om je bereik te vergroten door je producten te verkopen via diverse kanalen, allemaal centraal beheerd in Shopify. Zorg voor een sterke omnichannel strategie door te verkopen op social media en market places. Kies voor Shopify POS om een fijne in-store ervaring te bieden, personeel te managen en een strakke voorraad bij te houden.

Wil je nieuwe markten verkennen en internationaal uitbreiden? Met Shopify Plus krijg je negen extra storefronts zonder extra kosten, om andere regio’s te bedienen of om een B2B webshop te openen. Je kunt al deze stores beheren vanuit een enkel dashboard, zonder opnieuw in te hoeven loggen. Wil je snel nieuwe markten uittesten voordat je besluit welke je focus waard zijn? Dan is Shopify Markets precies wat je nodig hebt.

3. Shopify verhoogt conversie

We zien het na bijna elke migratie die we hebben begeleid gebeuren: een verhoogde conversie. Hoe komt dat?

Bij Code hebben we altijd bewondering gehad voor de checkout-first aanpak van Shopify en hun constante toewijding om het de beste, veiligste en meest betrouwbare checkout ter wereld te maken. Het is dan ook geen verrassing dat onderzoek heeft aangetoond dat Shopify's Checkout de best converterende ter wereld is. Je kunt Shopify’s checkout eenvoudig customizen en zaken zoals upsell- en cross-sell, klantspecifieke kortingen, lokale verzendopties en betaalmethoden toevoegen- allemaal gericht op het genereren van meer bestellingen.

4. Shopify heeft hetzelfde doel als jij: jouw merk succesvol maken

De Shopify fee is opgebouwd volgens een 'revenue sharing' model ($2.000 per maand of 0,25% van je online omzet, het hoogste telt). Door je een percentage van je omzet in rekening te brengen in plaats van een vast bedrag, kan Shopify meebewegen met jouw fluctuerende omzetcijfers gedurende het jaar. Maar, zelfs met revenue sharing, is Shopify nog steeds goedkoper dan veel concurrende platforms – open source of niet. Door middel van het begrip Total Cost of Ownership leggen we in dit blog uit hoe dat zit

Er is nog een argument voor deze prijsstrategie: revenue sharing zorgt ervoor dat Shopify’s zakelijke doelen prachtig samenvallen met die van een merchant. Beide partijen hebben er groot belang bij dat de merchant zoveel mogelijk omzet draait. Als Shopify gebruikers geld oplevert, dan deelt het in die opbrengsten via revenue sharing. Shopify heeft dus een heel duidelijke motivatie om van hun platform een ongelooflijk effectieve sales tool te maken.

5. De innovatiekracht van Shopify is ongekend

Shopify is het enige e-commerce platform ter wereld waar meer dan 4.500 engineers onder leiding van techneut (CEO Tobi Lütke) voortdurend werken aan het onderhouden en verbeteren van het platform. Elke 6 maanden lanceert Shopify een ongekende hoeveelheid nieuwe functionaliteiten. Je hoeft alleen maar naar het meest recente Editions Report te kijken om beeld te krijgen van de gigantische waarde die dit merchants oplevert. 

Shopify’s innovatie tempo is ongekend, waardoor wij van mening zijn dat custom oplossingen of branchespecifieke platforms fundamenteel tekort schieten - er zal nooit voldoende innovatiekracht zijn om het tempo van Shopify bij te houden.

Overweeg je een migratie naar Shopify?

Je bent altijd welkom om eens te sparren over jouw migratie plannen. Vertel ons wat je in gedachten hebt, wat jouw e-commerce doelstellingen zijn, en wat voor uitdagingen je op dit moment hebt, dan helpen we je vanuit daar graag vooruit.

Vul ons contactformulier in. We nemen binnen 24 uur contact met je op om kennis te maken.

Wil je weten wat je kan verwachten van een migratie naar Shopify? Download ons migratie e-book voor meer informatie over een migratie naar Shopify.

Linda Bleijenberg
Geschreven door

Linda Bleijenberg

Code schrijft met gemak 100 regels code per dag, maar bloggen laten we graag aan onze copywriter Linda over. Ze woont om de hoek in Delft en wil ook kunnen toveren met code als ze later groot is. Tot die tijd interviewt ze onze experts en deelt ze de meest interessante inzichten over Shopify en E-Commerce op onze blog.

Terug naar insights overzicht