Blogs

Waarom een Shopify webshop: 5 voordelen door Linda Bleijenberg

Waarschijnlijk ben je op dit blog beland omdat je benieuwd bent of Shopify het beste e-commerce platform is voor jouw webshop. Wanneer je gaat migreren wil je zeker weten dat het de moeite waard gaat zijn, niet? Je wilt niet alleen je investering ruim terugverdienen, maar misschien wil je ook wel de verloren tijd goedmaken die je hebt verspild aan je vorige platform. Je nieuwe platform kan kortom maar beter écht goed zijn. 

Dus wat zijn de voordelen van Shopify? In dit blog lichten we de belangrijkste features uit. 

Coders working with Shopify
Coder working with Shopify

1. Shopify is SaaS

Wat is SaaS? Het concept Software-as-a-Service (SaaS) is de laatste paar jaar behoorlijk ingeburgerd, dus je hebt misschien geen verdere uitleg meer nodig. Voor de zekerheid vatten we het hier toch nog even samen.

SaaS haalt al het omslachtige gedoe uit IT. Het draait in de cloud: in plaats van dat bedrijven na aankoop eigenaar zijn van hun licentie-software, of hun open source software zelf installeren en onderhouden op hun eigen servers, kunnen ze het nu leasen voor zolang als ze het nodig hebben, en hebben ze er overal online toegang toe.

De eigenaar van de software of het SaaS platform is het bedrijf dat het ontwikkelt en onderhoudt. Dat bedrijf – laten we het Shopify noemen, maar bedrijven zoals Google, Apple en Adobe werken precies hetzelfde – is verantwoordelijk voor het in de lucht houden van het platform, het beveiligen ervan, en het inspelen op zowel technologische ontwikkelingen als veranderende gebruikersbehoeften en –verwachtingen. Het bedrijf heeft een leger aan specialisten in dienst om dat voor elkaar te krijgen. Als ze dat niet doen, zeggen gebruikers namelijk gewoon hun account op en vertrekken naar een veelbelovende concurrent.

Dit betekent dat je met Shopify altijd gebruik maakt van de laatste versie van het platform en nooit bang hoeft te zijn dat er een 'end of life' aangekondigd gaat worden zoals bij Magento of Shopware. Met Shopify hoef je nooit security updates te doen.

Met Shopify hoef je je ook nooit druk te maken over hosting en bandbreedte. En Shopify crasht nooit: het heeft al jaren een uptime van 99,9%. Met zijn oneindige schaalbaarheid laat Shopify Plus je meer dan 10.000 transacties per minuut uitvoeren.

Om dat allemaal mogelijk te maken heeft Shopify liever niet dat jij zelf teveel aan het platform gaat sleutelen. Ze claimen het recht om het laatste woord te hebben over welke features het platform nodig heeft, welke functionaliteit native is en waar je voor bij third-party apps en integraties moet zijn, en in het algemeen: hoe een uitstekend, toekomstbestendig e-commerce platform eruit ziet. Hou daarbij wel in je achterhoofd dat Shopify heel erg aan jouw kant staat. Ze hebben namelijk exact hetzelfde doel als jij: jouw online business succesvol maken.

Code is good at code and Shopify
Coders working with Shopify

2. Shopify heeft hetzelfde doel als jij: jou omzet opleveren

De Shopify fee is opgebouwd volgens een 'revenue sharing' model ($2.000 per maand of 0,25% van je online omzet, het hoogste telt). Door je een percentage van je omzet in rekening te brengen in plaats van een vast bedrag, kan Shopify meebewegen met jouw fluctuerende omzetcijfers gedurende het jaar. Maar, zelfs met revenue sharing, is Shopify vrijwel altijd goedkoper dan de meeste platforms – open source of niet. Door middel van het begrip Total Cost of Ownership leggen we in dit blog uit hoe dat zit

Er is nog een argument voor deze prijsstrategie: revenue sharing zorgt ervoor dat Shopify’s zakelijke doelen prachtig samenvallen met die van een merchant. Beide partijen hebben er groot belang bij dat de merchant zoveel mogelijk omzet draait. Als Shopify gebruikers geld oplevert, dan deelt het in die opbrengsten via revenue sharing. Shopify heeft dus een heel duidelijke motivatie om van hun platform een ongelooflijk effectieve sales tool te maken.

3. Shopify versimpelt tech

Hoe maakt Shopify hun platform effectief en winstgevend? Ten eerste, door ervoor te zorgen dat merchants geen omkijken meer hebben naar de technologie achter hun store. Dat alleen al geeft online ondernemers heel veel meer tijd om te focussen op taken die omzet opleveren, zoals sales en marketing. Als de tech afdoende geregeld is, kunnen merchants vooruit gaan kijken en plannen gaan maken voor de toekomst.

Als er iets tech-gerelateerds in je toekomstplannen zit, dan heeft Shopify de weg daarvoor al vrij gemaakt. Shopify Plus helpt je om terugkerende, handmatige taken te automatiseren met behulp van Shopify Flow en Launchpad. Dankzij de snelle API kun je Shopify onbeperkt koppelen met andere IT platforms. De Shopify app store biedt je een compleet ecosysteem aan functionaliteiten, allemaal volledig compatible en makkelijk toe te voegen aan je store. Shopify onderhoudt goede relaties met partner agencies zoals Code. En omdat Shopify zo’n grote speler is, hebben veel third-party bedrijven hun eigen Shopify integraties ontwikkeld.

4. Shopify versimpelt en optimaliseert Sales en Marketing

Daarnaast biedt Shopify een hele reeks opties om je Sales en Marketing naar een volgend niveau te tillen. Met Shopify Plus kun je vanuit een enkel dashboard moeiteloos meerdere verkoopkanalen als Amazon, eBay, Facebook, Instagram, Pinterest, Messenger en WhatsApp beheren. Ook heb je de optie om je checkout te verbeteren door upsell- en cross-sell mogelijkheden toe te voegen, of door ‘slimme regels’ in te stellen met Shopify Scripts. Daarmee kun je klantspecifieke kortingen, verzendopties en betaalmethoden toepassen – allemaal om meer omzet te realiseren.

Wil je nieuwe markten verkennen en internationaal uitbreiden? Met Shopify Plus krijg je negen extra storefronts zonder extra kosten, om andere regio’s te bedienen of om een B2B webshop te openen. Je kunt al deze stores beheren vanuit een enkel dashboard, zonder opnieuw in te hoeven loggen. Wil je snel nieuwe markten uittesten voordat je besluit welke je focus waard zijn? Dan is Shopify Markets precies wat je nodig hebt.

5. Shopify verhoogt je traffic en conversie

Tot slot is Shopify altijd bezig met dingen die het platform op de een of andere manier beter maken – vooral wat betreft conversie. Dat is waarom Shopify volledig responsive is. Dat is waarom Shopify je zoveel rapportages en data analytics geeft waarmee je je conversieratio en retentie kunt boosten.

En laten we vooral SEO niet vergeten. Bij Shopify zijn een heleboel slimme developers dag en nacht bezig om minuscule verbeteringen van Shopify’s SEO prestaties door te voeren, want dat betaalt zich dubbel en dwars terug. En niet alleen voor jou als merchant. Met 2 miljoen live online stores die allemaal omzet delen met Shopify, levert zelfs de kleinste verbetering Shopify een hoop geld op. We zeggen het maar even...

Overweeg je een migratie naar Shopify?

Je bent altijd welkom om eens te sparren over jouw migratie plannen. Vertel ons wat je in gedachten hebt, wat jouw e-commerce doelstellingen zijn, en wat voor uitdagingen je op dit moment hebt, dan helpen we je vanuit daar graag vooruit.

Vul ons contactformulier in. We nemen binnen 24 uur contact met je op om kennis te maken. 

Linda Bleijenberg
Geschreven door

Linda Bleijenberg

Code schrijft met gemak 100 regels code per dag, maar een blog is andere koek! Dat laten we dus graag over aan Linda Bleijenberg, onze copywriter. Ze woont om de hoek en wil ook IT-tovenaar worden als ze later groot is. Tot die tijd schrijft ze blogs over wat wij bij Code allemaal uitspoken.

Terug naar insights overzicht