Shopify

Bereken de Total Cost of Ownership (TCO) voor jouw online store op Shopify door Bob Rockland

Grip op de kosten van je e-commerce platform is essentieel om je online business lean, gezond en succesvol te houden. Vooral in tijden van economische onzekerheid helpt inzicht in kosten je marges te beschermen, en om goed geïnformeerde beslissingen te nemen.

De beste manier om dit te bereiken voor jouw e-commerce? Je Total Cost of Ownership (TCO) berekenen.

We hebben het dan niet alleen over de initiële investering in het bouwen en lanceren van je online store, maar ook over de terugkerende kosten van het onderhouden en schalen ervan.Hieronder leggen we uit hoe je je Total Cost of Ownership zelf kunt berekenen. Maar, veel belangrijker nog, je kunt direct zelf aan de slag met onze eigen Shopify TCO calculator. 
Direct naar de Shopify TCO calculator

Bereken jouw TCO op Shopify

            
 

Hoe de TCO calculator werkt (5 minuten)

Bij Code snappen we dat het doorrekenen van de kosten van een nieuw platform complex kan zijn. We spreken vaak merken die worstelen met het creëren van een helder kostenoverzicht, onder meer door Shopify’s uitgebreide app ecosysteem waarin fees vaak verborgen zitten achter een ‘vanaf X’ of een ‘prijs op aanvraag’ knop.

Dat is precies waarom wij onze eigen Shopify TCO calculator hebben ontwikkeld.

Onze TCO calculator is inclusief:

  • Maandelijkse Shopify fee voor Shopify Advanced of Shopify Plus (Shopify Plus o.b.v. 3-jaar contract)
  • Maandelijkse fees voor de meestgebruikte third-party apps: Klaviyo (E-mail), Gorgias (Customer Support), Rebuy Engine (Upsell/Cross-sell), LoyaltyLion (Loyalty), Reviews.io (Reviews)
  • Kosten van bouw en ontwikkeling van een store (kies tussen een Base/Advanced/Enterprise project)
  • Maandelijkse ontwikkelingskosten (Accelaration & Growth retainer)
  • Je TCO als een percentage van je GMV (Gross Merchandise Value) 

Onze TCO calculator is exclusief transactiekosten, omdat dit erg afhangt van de PSP (zoals Shopify Payments, Adyen, MultiSafepay of Mollie) die je gebruikt en de tarieven die je met hen onderhandeld hebt. Als je hier graag de hulp van een expert bij wilt, neem dan contact op met Bob Rockland

Disclaimer: Onze calculator geeft een indicatie, geen garantie

We hebben onze Shopify TCO calculator ontwikkeld met veel aandacht voor detail, omdat we je zo goed mogelijk willen adviseren. Daarnaast is ons doel om je een tool te geven waar je mee kunt spelen, zodat je een goed gevoel krijgt bij de wisselwerking tussen de verschillende kosten in een TCO berekening. Hou er echter rekening mee dat deze berekeningen nog steeds schattingen zijn - geen exacte resultaten die één op één jouw behoeften en situatie weerspiegelen. Dit is waarom we geen garanties kunnen geven wat betreft de accuratesse van de gegeven cijfers.

Van tijd tot tijd zullen de prijzen van de partners die in de calculator zijn opgenomen veranderen. Om die reden kunnen de resultaten die de calculator geeft variëren met de tijd. Code probeert de prijzen en valuta’s zo goed als mogelijk up-to-date te houden (laatste update februari 2024).

Wil jij serieus aan de slag met het in kaart brengen van de TCO voor jouw merk, en wil je graag volledig inzicht in een spreadsheet met de berekeningen uit deze calculator + additionele kosten die relevant zijn voor jouw merk? Stuur een email naar bob@code.nl, en we helpen je graag!

Wat is Total Cost of Ownership (TCO) en waarom is het belangrijk?

Is het begrip TCO nieuw voor je? We geven je een snelle introductie: een TCO berekening geeft je een overzicht van de kosten van het implementeren en onderhouden van je e-commerce platform over een bepaalde tijd - meestal 3 tot 5 jaar. Het omvat alle kosten voor het runnen van je online store: bouwen, gebruiken, onderhouden, en opschalen.

E-commerce merken die een migratie naar een ander platform overwegen hebben een TCO berekening voor diverse platforms nodig, zodat ze die kunnen vergelijken op kosten en een goed geïnformeerde keuze kunnen maken. Een goede TCO berekening laat ook de ‘verborgen kosten’ van een platform zien: third-party apps, transactiekosten, en andere dingen die je makkelijk over het hoofd ziet als je een platform bekijkt.  

Wat moet er meegenomen worden in een TCO berekening?

Een TCO berekening voor e-commerce platforms bestaat grofweg uit twee categorieën: de kosten van de bouw van een store + de kosten van het dagelijks gebruik en onderhoud als de store live is.

1. Kosten van bouw

  • Design 
  • Development van je online store 
  • Development van integraties (bijvoorbeeld een PIM, ERP, WMS) en andere custom-built features zoals product configurators
  • Alle eenmalige fees die je betaalt voor het platform, third-party apps en extensies
  • De kosten van het inrichten van hosting, servers en andere hardware (zoals POS) die je nodig hebt om je store te runnen (alleen als je niet op een SaaS platform zit)

2. Terugkerende platform kosten

  • Platform fees (bijvoorbeeld Shopify Plus fee)
  • Fees voor Payment Service Provider (bijvoorbeeld Mollie of Shopify Payments)
  • Fees voor Shopify apps (bijvoorbeeld Klaviyo, Gorgias)
  • Fees voor integraties (bijvoorbeeld een PIM, ERP, WMS)
  • Ontwikkeling van toekomstige features & retainer van je development agency
  • Hosting (alleen voor non-SaaS platforms)
  • Platform upgrades en onderhoud (alleen voor non-SaaS platforms)

Kosten berekenen: Open source vs SaaS

Als je de TCO voor een niet-SaaS platform berekent (zoals Magento, Shopware of WooCommerce), moet je verschillende kostenposten meerekenen die je niet hebt als je de TCO voor een SaaS platform (zoals Shopify) berekent: 

  • Opzetten/inrichten van hosting en servers (inclusief de kosten van backup servers)
  • Hosting fees
  • Platform upgrades en updates, security updates en platform onderhoud
  • De kosten van je DevOps team (in-house of agency), nodig voor server management
  • De kosten van issues met opschalen, bijvoorbeeld het managen van verwachte (BFCM) en onverwachte pieken in de verkoop
  • De kosten van troubleshooting en crash management
  • De kosten van alle overhead die te maken heeft met platform ondersteuning (alle onverwachte errors waar je developers voor nodig hebt)
  • Als je het complete plaatje wilt, kun je ook de geschatte kosten van door crashes en errors misgelopen omzet meenemen.

Transactiekosten verwerken in je TCO

Ongeacht of je platform SaaS is of niet, de bulk van je operationele kosten zal gekoppeld zijn aan je omzet - in de vorm van revenue sharing (zoals in Shopify’s abonnementen-model) en, veel belangrijker nog, de transactiekosten die je Payment Service Provider (PSP) in rekening brengt. Dit betekent dat de TCO voor een merk dat jaarlijks 5 miljoen omzet lager zal zijn dan de TCO voor een merk dat jaarlijks 50 miljoen doet - met exact dezelfde platform setup.  

Het betekent ook dat het loont om extra goed op te letten bij het inrichten van de transacties in je store. De meeste betaalmethoden rekenen een fee, bijvoorbeeld een creditcard tarief (meestal bestaand uit een klein percentage plus een vast bedrag), die per PSP kan verschillen. Daarbovenop zal je PSP ook nog per transactie een bedrag berekenen voor het gebruik van hun service. Als je op Shopify Plus zit, bijvoorbeeld, heb je de volgende opties:

  1. Payment Service Providers: als je gebruik maakt van een third-party PSP zoals Mollie, brengt Shopify een platform fee in rekening van 0,15% (Shopify Plus) of 0,5% (Shopify Advanced) voor elke transactie die via die PSP gedaan wordt. Een third-party PSP gebruiken kan dan nog steeds interessant zijn voor jouw business, als je een sterke onderhandelingspositie hebt en een mooie deal kunt sluiten met je PSP. Shopify Payments tarieven zijn vaak hoger dan die van andere PSP’s - wat nog een goede reden is om je TCO berekening goed in de gaten te houden.

  2. Shopify Payments: De tarieven per betaalmethode die Shopify Payments berekent hangen af van je Shopify plan (Basic, Advanced of Plus): hoe hoger je plan, hoe lager de tarieven voor het ontvangen van betalingen via credit cards, iDeal en andere betaalmethoden. Als je Shopify Payments gebruikt, brengt Shopify je geen extra platform fee in rekening (die je wel zou hebben als je een externe PSP gebruikt: zie hierboven).

Hoe Shopify je kosten verlaagt en je winst verhoogt

In de laatste zes jaar heeft Code zo’n 250 merken gelanceerd op Shopify, voor klanten in de Benelux, DACH, UK en Scandinavië. Het merendeel van deze merken noemt Shopify’s lagere TCO als de belangrijkste reden om van platform te wisselen, samen met performance en functionaliteit.

BURNHARD (Shopware 5)
Le Nouveau Chef (Shopware 6)
namuk (Magento)
Trimtex (Salesforce Commerce Cloud)

Hier is een overzicht van de redenen waarom Shopify minder kost dan de meeste veelgebruikte e-commerce platforms: 

  1. Geen kosten voor hosting en security: Omdat Shopify een hosted SaaS oplossing is heb je geen omkijken naar hosting (geen hoofdpijn vanwege het managen en onderhouden van servers). Shopify verzorgt eveneens je security compliance, SSL certificaten, en databescherming.

  2. Schaalbaarheid: met Shopify (Plus) kun je soepel opschalen, waardoor merken hun business uit kunnen breiden zonder dat dat veel complexer en duurder wordt. Dat geldt vooral voor Shopify Plus, wat geoptimaliseerd is voor hoog-volume merchants.

  3. Snelle Time-To-Market: Door met een Shopify thema te werken kun je je store snel en kostenefficiënt ontwikkelen. Bij Code bouwen we al onze shops op ons eigen Code Base Theme, waar al onze best practices in zitten - waardoor het nog sneller en efficiënter kan.

  4. Minder custom code nodig: Shopify heeft heel veel functies al ingebouwd, en hun uitgebreide app ecosysteem stelt je in staat om functionaliteit aan je store toe te voegen zonder dat je custom development nodig hebt.

  5. Content management: het gemak van content management op Shopify vermindert de tijd en middelen die je nodig hebt om je website te onderhouden, inclusief het managen van meerdere internationale stores.

  6. Updates & onderhoud: Shopify rolt updates automatisch uit en neemt je alle onderhoud uit handen, zodat je nooit geconfronteerd wordt met een gedwongen security update of zelfs een End of Life (EOL).

  7. Internationalisatie: Shopify’s opties voor multi-language / multi-currency stores maken het aanboren van nieuwe markten wereldwijd kosteneffectief.

Neem contact op met Code

Betere performance, lagere platform kosten en projecten die maar 3-6 maanden duren: een Shopify Plus migratie kan een heel aantrekkelijke move zijn voor jouw merk.

Wil je graag eens met een van onze experts om de tafel om jouw potentiële Shopify migratie te bespreken?

Vul ons contactformulier in en we nemen binnen een werkdag contact met je op.