E-commerce growth

Kies de juiste PIM oplossing voor jouw e-commerce door Dominick Mastenbroek

Het efficiënt distribueren van je content over diverse kanalen, grip op je productdata in een steeds complexere architectuur, beschikbaarheid van meertalige content in verband met verdere internationalisering van je merk. Zomaar een paar redenen om een PIM te overwegen. Een PIM, ofwel Product Information Management, is een centraal systeem waarmee je de informatie over jouw producten kunt verzamelen, verrijken en publiceren. Met een PIM kun je bedrijfsbreed makkelijker en sneller met productdata aan de slag. Een succesvolle PIM implementatie kan jouw business dus zeker laten accelereren. Met een zorgvuldig selectietraject en gedegen inrichting van je PIM systeem, zul je de investering terugverdienen.

PIM

Wat is een PIM?

Een PIM maakt je het leven makkelijker door te helpen met de organisatie van grote, complexe productinformatie binnen één platform. In een PIM breng je alle data samen die beschikbaar is met betrekking tot een product, zoals ERP data (gewicht, lengte, SKU, stock, etc), marketing data, SEO data en assets. Vervolgens verrijk je deze informatie eenvoudig en centraal. Denk hierbij aan productomschrijvingen, afbeeldingen, video’s, SEO-teksten en vertalingen. Deze productinformatie publiceer je vervolgens snel en efficiënt naar alle verkoopkanalen.

In drie stappen helpt een PIM systeem je dus met:

  1.       Het verzamelen van productinformatie.
  2.       De verrijking van productinformatie.
  3.       De publicatie van productinformatie op diverse kanalen.

Dominick Mastenbroek (Project Manager Code): “Wij zien dat veel van onze klanten een PIM gebruiken voor productbeheer. Naast effectief product management, zijn internationalisering, SEO, een kortere time-to-market en een betere klantervaring de belangrijkste redenen om voor een PIM te kiezen."

7 voordelen van een PIM systeem

Wanneer een PIM goed wordt ingezet heeft het veel waarde voor jouw merk. Hieronder bespreken we zeven voordelen van PIM systemen voor e-commerce.

  1.   Kostenbesparing

Met een PIM beheer je productdata sneller en efficiënter, met een tijd- en kostenbesparing als gevolg.

  1.   Gestroomlijnde samenwerking

Verschillende afdelingen kunnen met productinformatie aan de slag vanuit hetzelfde centrale systeem. Denk hierbij aan marketeers, SEO-specialisten, product specialisten en category managers die dankzij gedefinieerde rollen en workflows zelfstandig, en vaak in een bepaalde volgorde, kunnen werken aan productinformatie management. 

  1.     Betere SEO

Een PIM helpt je bij het versterken van je SEO positie. Door unieke content aan productpagina’s toe te voegen, zorg je ervoor dat zoekmachines jouw producten sneller oppakken. Het verrijken van productdata met title-tags, meta-tags, alt-tags en product-tags helpt zoekmachines - en daarmee jouw klanten - producten makkelijker te vinden.

  1.     Snellere productlancering

Door workflows op te zetten binnen je PIM-oplossing, kunnen nieuwe producten met alle relevante productinformatie binnen een dag online staan. Dankzij datavalidatie kun je gemakkelijk achterhalen welke productdata volledig is en welke niet. Een kortere time-to-market dus; belangrijk bij een groot en snel wisselend productaanbod.

  1.     Perfect voor internationalisering

Wil je internationaal verkopen? Dan is een PIM vaak een slimme keuze. Je beheert eenvoudig alle vertalingen: niet alleen van productinformatie maar ook lokale varianten van assets zoals afbeeldingen en handleidingen. Je PIM systeem publiceert de productinformatie in de juiste webshop en nieuwe verkoopkanalen kunnen razendsnel worden aangesloten.

  1.   Betere klantenervaring en minder retouren

Door consistente (en foutloze) productinformatie te tonen op jouw omnichannel e-commerce kanalen creëer je vertrouwen. Daarnaast geeft uitgebreide productdata je klant een beter beeld van het product, wat bijdraagt aan een positieve klantervaring en minder retouren.

  1. Channel-specifieke content zorgt voor hogere conversie 

Met een PIM kun je ervoor zorgen dat jouw productinformatie en andere assets zijn geoptimaliseerd per kanaal, en zo je conversieratio verhogen. Toon bijvoorbeeld andere teksten en afbeeldingen op marketplaces zoals Amazon dan op je eigen webshop. 

 

Checklist: Heb jij een PIM nodig?

PIM is geschikt voor zowel B2B als B2C merken in verschillende industrieën en groottes. De implementatie van een PIM-systeem vraagt om een flinke investering. Het is daarom belangrijk om goed te onderzoeken of het de moeite waard is. We helpen je graag op weg met onze checklist: 

Je hebt een snel veranderend, groot productaanbod, en veel of verschillende leveranciers.

  • De productinformatie staat bij jouw bedrijf in verschillende systemen, en is hierdoor versnipperd.
  •   Bijhouden van jouw product data opslag kost meer tijd dan nodig.
  •   Je opereert omnichannel met meerdere kanalen zoals je webshop, retail, marketplaces en social media en jouw producten staan op veel verschillende manieren online.
  •   Jouw productgegevens zijn complex met veel informatie en gerelateerde gegevens. Je gebruikt bijvoorbeeld veel afbeeldingen en uitgebreide productinformatie.
  •   Het duurt te lang om nieuwe producten te introduceren, waardoor je wordt ingehaald door concurrentie.
  •   Je retourpercentage is hoog, deels te verklaren door onvolledige of onjuiste productinformatie.
  • Je wilt graag internationaliseren en op meerdere markten en in meerdere talen opereren.

Herken je één of meer van de genoemde uitdagingen? Dan is het de moeite waard om contact op de nemen met Code om te bespreken wat een PIM voor je kan betekenen en hoe dit project eruit zou kunnen zien.

Kies de juiste PIM voor jouw Shopify webshop

Ben je ervan overtuigd dat een PIM van toegevoegde waarde is voor jouw Shopify webshop? Dan begint het onderzoek naar de verschillende PIM systemen op de markt.

Er zijn verschillende PIM systemen op de markt die naadloos met Shopify integreren, zoals Sales Layer en Jasper PIM. Om je alvast meer houvast te geven, hebben wij onze twee meestgebruikte PIM systemen die naadloos integreren met Shopify voor je geselecteerd. Hieronder zetten we de belangrijkste voor- en nadelen van deze PIM oplossingen op een rij:

Akeneo PIM
Meer dan 41.000 bedrijven maken gebruik van Akeneo's PIM software. Toonaangevende merken, zoals Carrefour, Sephora, Heineken, Universal Music Group, Adidas, en Renault gebruiken de enterprise versie van Akeneo. Code is een van de officiële Akeneo partners in Nederland en Duitsland. We hebben ervaring met het begeleiden van succesvolle Akeneo implementaties en kunnen je helpen met de inrichting van Akeneo en het bieden van training en support.

Voordelen:

  • Flexibele setup voor het beheren van producten en categorieën
  • Uitgebreide workflows waarmee je processen efficiënt inricht.
  • Veel geavanceerde integratiemogelijkheden
  • Officiële Shopify partner

Nadelen:

  • Relatief duur
  • Prijzen gaan snel omhoog als de kanalen (winkels) en gebruikers toenemen.

Plytix PIM
Plytix heeft een kort en krachtig doel: ‘to kill spreadsheets’. Internationale merken die met dit Deense PIM systeem werken zijn Skechers, Desenio en New Balance. 

Voordelen:

  • Goede oplossing voor Small en Medium sized (SMB) bedrijven
  • Gebruiksvriendelijke interface
  • Product sheets

Nadelen:

  • Geen instant synchronisatie met Shopify

Hoe een PIM integratie met Code eruit ziet

Heb je een PIM oplossing gekozen? Dan is het tijd om jouw PIM-systeem met jouw e-commerce platform te integreren. Als officiële Shopify Plus partner helpen wij Shopify merchants met de integratie van hun PIM oplossing

Om ervoor te zorgen dat je maximaal gebruik kunt maken van functionaliteiten, integreren we jouw PIM met diverse externe databronnen zoals je ERP, WMS en Shopify store. Ons team beschikt over de diepgaande technische kennis en ervaring die hierbij nodig is en loopt de volgende stappen met je door: 

  1. We brengen je e-commerce architectuur en processen in kaart. Oftewel, de ‘as-is’ situatie.
  2. We definiëren samen jouw ambities, roadmap en requirements voor komende jaren. Hieruit ontstaat een beeld van de ‘to-be’ situatie.
  3. We doorlopen een PIM selectietraject en helpen je bij het onderhandelen van de beste deal. 
  4. We starten de implementatie van het gekozen PIM systeem. We zorgen voor de inrichting van je PIM op basis van het datamodel dat past bij jouw requirements. 
  5. We integreren je PIM met Shopify en eventueel andere systemen (ERP, WMS). Dit doen we door middel van een bestaande connector of een custom integratie.
  6. Het is tijd om je PIM systeem in gebruik te nemen! Code blijft beschikbaar om de support en doorontwikkeling te leveren die je nodig hebt om maximaal te profiteren van de voordelen van jouw PIM. 

Ons belangrijkste advies wanneer je aan de slag gaat met een PIM traject? Bedenk vooraf goed wat je met het systeem wilt bereiken en welke functionaliteiten jouw PIM moet bevatten. Wat heb je werkelijk nodig? Vaak willen we te veel. Denk met jouw team goed na over het einddoel van het PIM-systeem zodat de architectuur helder is én door iedereen wordt ondersteund en betrek alle stakeholders in het traject.

Ben je benieuwd of een PIM een slimme keuze is voor jouw e-commerce merk? Of zoek je ondersteuning in de selectie van het juiste PIM-systeem? Wij helpen je graag op weg. Neem contact met ons op.

PIM oplossing
Coders working