E-commerce growth

7 tips om gifting features in jouw webshop te implementeren door Lynn Zweeris

Feestdagen of niet, de waarde van een cadeau blijft het hele jaar door relevant. Het geven van cadeaus is een belangrijk onderdeel van e-commerce, geschat op €420 miljard per jaar. Het is dan ook een slimme strategie om bestaande klanten te inspireren om jouw producten als cadeaus te geven. Zo kun je nieuwe klanten converteren zonder enige aquisitiekosten. Dit helpt je bestaande klanten te behouden en nieuwe klanten te verkrijgen terwijl je je aankoopmarges vergroot. Win-win!

Wil jij investeren in een solide gifting strategie? Met deze 7 tips krijg je dit voor elkaar.

header-gifting-blog

1. Maak gebruik van een wishlist

Zelfs als je productassortiment niet direct "geschikt als cadeau" is, blijft een wishlist een gamechanger. Het is meer dan alleen een handige verzameling voor klanten om te delen met vrienden en familie. Het houdt ook al hun geliefde items op één plek. Als bonus laten bezoekers vrijwillig hun e-mailadres achter om een wensenlijst in jouw store te kunnen opslaan.

Een slimme en originele aanvulling op deze wishlist functie is de optie om je wensenlijst via een e-mail pop-up te delen met geliefden. Zie hieronder hoe fashion merk Mercer haar klanten via een pop-up formulier helpt om hun vrienden of familie een “hint” te sturen. Via een automatische e-mail krijgen zij te horen dat het item bovenaan de verlanglijst van de afzender staat. Omdat de ontvanger van de wensenlijst de afzender vertrouwt, is dit een geweldige manier om de wensenlijst te benutten. 

2. Geef klanten de mogelijkheid om cadeaus naar een ander adres te versturen

Op de momenten dat je klant niet de rol van persoonlijke cadeau-koerier op zich kan nemen, is de optie voor directe levering aan de gekozen ontvanger van grote waarde. 

In het checkoutproces van Shopify voert de klant eerst de informatie en het adres van de ontvanger van het cadeau in. Klanten kunnen een ander factuuradres selecteren wanneer ze bij de betalingsstap komen. Op deze manier wordt het cadeau naar de beoogde ontvanger gestuurd, maar ontvangt de koper nog steeds de factuur.

Code heeft voor Rosefield een speciale functie ontwikkeld en toegevoegd aan de checkout. Klanten kunnen nu een cadeauverpakking toevoegen aan hun bestelling en ervoor kiezen om het pakket rechtstreeks naar de ontvanger van het cadeau te laten sturen.

Tip 2-1-3
Tip 2-2-new

3. Informeer je klanten uitgebreid over je cadeau-opties

Zodra je klanten het ideale cadeau voor hun vriend(in) of familielid hebben gevonden, is de volgende stap het afrekenen, waarbij je jouw klant zo goed mogelijk wil ondersteunen in het geven van hun cadeau.

Wanneer je enkel vertrouwt op een selectievakje in de checkout met het label 'dit is een cadeau', laat je kansen liggen. Klanten hebben vaak verschillende vragen over de beschikbare cadeauopties. Voor een duidelijke en soepele cadeau ervaring, kun je klanten die ‘dit is een cadeau’ aanvinken verschillende opties geven, zoals:


  • Geheime afzender: Het adres van de afzender (jouw bedrijf) staat niet op het pakket, waardoor het verrassingselement blijft bestaan.

  • Prijsloos: Vertel de koper dat prijzen niet zichtbaar zullen zijn op het cadeau.

  • Feestelijk inpakken: Laat alle details en keuzes zien met betrekking tot de cadeauverpakking, compleet met prijzen en visuele voorbeelden.

  • Persoonlijk tintje: Biedt de mogelijkheid om een persoonlijk bericht te schrijven en de optie om een kaart bij het pakket te voegen voor het persoonlijke bericht. 

  • E-mailmeldingen: Laat de klant kiezen of ze e-mailmeldingen naar de ontvanger willen sturen. Deze e-mail kan het persoonlijke bericht van de afzender bevatten.

4. Schrijf een persoonlijk berichtje bij het cadeau

Tijdens een checkout-test ontdekte Baymard dat 53% van de gebruikers die een cadeau verstuurden er ook voor kozen om een persoonlijk bericht toe te voegen. Je kunt je onderscheiden door deze optie toe te voegen aan je checkout. De klant kan zich afvragen waar het persoonlijke bericht zal verschijnen: staat dit buiten de verpakking? Of als een verrassing wanneer de ontvanger de verpakking opent?

Vermijd miscommunicatie en creëer duidelijkheid over de locatie van het persoonlijke bericht. Overweeg om deze optie alleen te tonen wanneer een klant heeft aangegeven graag een persoonlijk bericht te willen schrijven.

Tip 4-1-1
Tip 4-2-new

5. Toon cadeau-opties op de productpagina

Stel je voor: een klant is aan het winkelen op jouw webshop en is op zoek naar het perfecte cadeau. Nadat hij of zij het ideale product heeft gevonden, is je klant benieuwd of het product ook als cadeau kan worden verstuurd. Een recent onderzoek door het Baymard Instituut heeft aangetoond dat 92% van de e-commerce sites wereldwijd geen cadeau-opties weergeeft op de productpagina.

Pak je kans en verbeter deze ervaring voor klanten in jouw store. Toon je cadeau-opties op de productpagina (PDP). 

6. Categoriseer je cadeaupagina voor speciale gelegenheden

Stel dat je op zoek bent naar een cadeau voor Valentijnsdag, dan kan een inspiratiepagina je helpen het perfecte cadeau te vinden. Voeg een "Cadeaus" categorie toe aan je menu om cadeau producten beter zichtbaar te maken. Verhoog de retentie en trek bestaande klanten aan door ze aan te moedigen terug te komen en jouw producten als cadeaus te kopen.

Neem BOSKA als best practice; hun inspiratiepagina is een cadeau paradijs. Van Moederdag tot Valentijnsdag, ze hebben inspiratie voor alle gelegenheden, inclusief een verzameling doordachte kleine cadeaus.

Ook heeft BOSKA items gegroepeerd voor specifieke persoonlijkheden. Of je nu een cadeau nodig hebt voor een BBQ-liefhebber, wijnkenner of pizzafan, BOSKA heeft het allemaal. Daarnaast bieden ze categorieën met inspiratie op basis van budget, wat zorgt voor een stressvrije zoektocht naar het juiste cadeau.

Tip: Als een klant een positieve review achterlaat over een van je cadeauproducten, stuur diegene dan een automatische e-mail om te laten weten dat het artikel ook leuk is om als cadeau te geven. 

Tip 6-1-2.0 NL (1)
DOUXE gift categories

7. Maak cadeaus geven makkelijk met een cadeaubon

In Shopify kun je cadeaubonnen maken voor je klanten. Dit is een mooie manier om referral marketing te implementeren en stelt tevreden klanten in staat om een cadeaubon voor jouw store aan iemand anders te geven.

Voor The Sports Edit hebben we de optie ingebouwd om de cadeaubon direct naar de ontvanger te sturen. Je kunt ook een persoonlijk bericht toevoegen en de datum kiezen waarop de cadeaubon in de inbox belandt, bijvoorbeeld op hun verjaardag.

Binnen jouw Shopify-winkel heb je de optie om ofwel een virtuele cadeaubon te sturen of jouw gepersonaliseerde fysieke cadeaubon te ontwerpen. Een handige tip is om een kortingscode toe te voegen voor de koper van de cadeaubon om hem of haar aan te moedigen meer te kopen. Vergeet niet om upsells aan te bieden zoals cadeauboxen of enveloppen voor specifieke cadeauproducten.  

Tip 7-snurk-cadeaubon
Tip 7-2-3

Hulp nodig bij het implementeren van gift features in je Shopify store?

Ben je geïnspireerd om te beginnen met het implementeren van gift features? Code heeft klanten als Rosefield, The Sports Edit, Namuk en BOSKA geholpen bij het creëren van een sterke cadeau-ervaring. Neem contact met ons op via het contactformulier.