Shopify

Enterprise E-Commerce met Shopify: Commerce Components door Linda Bleijenberg

Shopify's krachtige e-commerce-infrastructuur - maar dan modulair. Dat is Commerce Components van Shopify: zo kunnen enterprise e-commerce merken Shopify componenten toevoegen aan hun tech stack en profiteren van de eersteklas infrastructuur van Shopify, terwijl ze volledige vrijheid hebben om componenten te mixen en matchen.

Commerce Components
Retailers Commerce Components

Retailers zoals Mattel, JB Hifi, Glossier, Coty, Steve Madden, Spanx en Staples profiteren al van Shopify's nieuwe composable commerce propositie, en er zullen snel meer merken volgen.

Shopify maakt zijn infrastructuur en innovatiekracht beschikbaar voor retailers op enterprise-niveau, en Code staat klaar om high-performing merken te bedienen in de hogere regionen van de commerce.

In dit blog praten we met onze founders Bob Rockland en Wouter Monkhorst over Commerce Components by Shopify.

Wat is composable commerce en waarom hebben enterprise brands het nodig?

Shopify wordt een steeds grotere speler in de wereld van enterprise retail, met enterprises als het snelstgroeiende klantsegment in 2022. Deze grote merken hebben specifieke uitdagingen die Shopify oplost met een reeks nieuwe producten. In recente blogs schreven we al over headless met Shopify Hydrogen en de volledig nieuwe Shopify checkout, en nu duiken we in de laatste nieuwe toevoeging voor enterprises: Commerce Components by Shopify (CCS), gelanceerd in 2023.

Welke uitdagingen die specifiek zijn voor enterprise retailers (> $100 miljoen) worden opgelost met deze nieuwste lancering? Dit zijn volgens ons de belangrijkste:

  • Enterprise-merken voelen zich vaak niet op hun gemak bij een alles-in-één-oplossing zoals Shopify traditioneel aanbiedt. Zo'n package deal brengt grote retailers beperkingen bij het optimaliseren van hun e-commerce stack. Ze hebben flexibiliteit nodig en zoeken naar een toekomstbestendige groeipartner in plaats van alleen een platform.

  • Een andere reden waarom deze grote merken zoveel flexibiliteit nodig hebben, is de aanwezigheid van legacy-systemen in hun tech-stack. Enterprise-merken hebben in de loop der jaren doorgaans veel custom oplossingen en oplossingen van derden verzameld, en het updaten of vervangen ervan is een enorme klus. Ze doen dit liever stap voor stap en hebben daarom een modulaire aanpak nodig met afzonderlijke componenten die gemakkelijk kunnen worden verbonden met (en losgekoppeld van) de rest van hun commerce stack.

  • Tegelijkertijd zijn cloud-native oplossingen de toekomst - en veel retailers zijn traag geweest met het omarmen daarvan. Omdat ze de voordelen van cloud-based niet meer kunnen negeren, is er de afgelopen jaren een digitale transformatie gaande waarbij grote retailers geleidelijk overstappen op een minder omslachtige, flexibelere stack. Terwijl deze merken de afhankelijkheid van hun eigen servers en development capaciteit proberen te verminderen, wordt de wereldwijde infrastructuur van Shopify een aantrekkelijk alternatief. De snelheid, betrouwbaarheid en innovatiekracht van Shopify dragen hier aan bij.

  • Een andere factor zijn natuurlijk de kosten. Nu enterprise businesses de ROI van elk element in hun tech-stack optimaliseren, worden de kosten, implementatiesnelheid en ROI van Shopify erg interessant.

  • En laten we de steeds veranderende verwachtingen van de hedendaagse consument niet vergeten. Een snelle, samenhangende en omnichannel klantervaring zijn een must, net als steeds meer personalisatie. Uniforme gegevens en een naadloos verbonden tech-stack dienen om dit te ondersteunen - zaken waarin Shopify het afgelopen decennium veel heeft geïnvesteerd. Bovendien moeten e-com bedrijven zich snel kunnen aanpassen aan en zelfs anticiperen op trends, waarvoor een flexibele tech-stack nodig is.

  • Last but not least: de uptime van 99,99% van Shopify is een winnaar, ongeacht de grootte van het merk. Dat crashes en updates niet meer de dagelijkse realiteit zijn is een enorme opluchting, vooral op dit niveau.

Wat biedt Commerce Components by Shopify?

Als we Daniel Glock, Lead Solutions Engineer voor Enterprise Accounts in EMEA bij Shopify, vragen naar de essentie van Commerce Components, legt hij uit: "CCS is een unieke kans voor de grootste enterprise retailers om samen met Shopify (R&D) de toekomst van commerce te definiëren."


Commerce Components by Shopify biedt momenteel meer dan 30 componenten. We vroegen onze CCO Bob Rockland en CEO Wouter Monkhorst de meest veelbelovende met ons door te nemen:


  • Headless SDK. Bouw React-gebaseerde headless storefronts met Hydrogen, gebruik Shopify Plus of een ander systeem als backend en host je headless store op Oxygen. Wouter: "Dit is een baanbrekend stukje technologie. E-com bedrijven kunnen nu headless gaan zonder zelf het framework te hoeven onderhouden en updaten - het wordt verzorgd door Shopify's enorme leger van ontwikkelaars. Op dezelfde manier kunnen ze hun headless winkels hosten met Oxygen, het hosting platform dat wordt onderhouden door Shopify. Een dergelijke opzet verlaagt de kosten die gepaard gaan met het onderhouden van een headless architectuur aanzienlijk." Lees hier meer over headless gaan met Shopify.

  • Cart. De Shopify-cart is snel en overal toegankelijk. Wouter: "Het is edge-deployed, wat betekent dat het net zo snel zal zijn op een afgelegen Balinees strand als in het centrum van Amsterdam. Shopify's wereldwijde infrastructuur is onlangs aanzienlijk uitgebreid en kan nu zelfs de meest afgelegen plaatsen bedienen, zonder een slag over te slaan."

  • Checkout platform. De Shopify Checkout is natuurlijk een grote USP voor Commerce Components. In plaats van hun eigen checkout te bouwen, kunnen grote merken nu gewoon 's werelds best converterende checkout integreren met hun eigen systemen. Bob: "Je kunt de duurste productconfigurator bouwen, een fortuin uitgeven aan branding en campagnes - maar als je checkout niet goed werkt, zul je nog steeds geen gezonde omzet maken. Elk e-commerce merk dat zijn conversie en sales wil verbeteren kan profiteren van de Shopify checkout." Lees hier meer over de laatste verbeteringen aan Shopify's checkout.

  • Tax Platform. Het wereldwijd verwerken van betalingen en het afhandelen van belastingen via een Merchant of Record neemt veel van de complexiteit van crossborder e-commerce weg. Door dit component kunnen merchants profiteren van Shopify's samenwerking met Global-e. Wouter: "Als je internationaal wilt groeien en dit snel wilt doen, is dit de manier om je time to market te versnellen."

  • Functions Extensibility. Dit component maakt het voor zakelijke gebruikers mogelijk om de meestal gesloten backend van Shopify te bewerken. Wouter: "Shopify's core wordt zwaar bewaakt, om voor de hand liggende redenen. Voor hele grote merken is Shopify echter bereid om een uitzondering te maken en hun eigen ontwikkelaars de Shopify core te laten aanpassen aan de behoeften van een individuele klant."

  • En natuurlijk kunnen Commerce Components met vrijwel alles worden geïntegreerd. Alle componenten worden geleverd met een flexibele API om snelle integraties mogelijk te maken.

Maar Commerce Components is meer dan een lijst met losse componenten. Wat Shopify in feite doet, is het beschikbaar maken van de state-of-the-art infrastructuur die ze in de loop der jaren hebben opgebouwd. Shopify's wereldwijde netwerk van servers, de enorme hoeveelheid data die ze hebben verzameld door het bedienen van twee miljoen merchants wereldwijd, en natuurlijk de enorme kracht van ontwikkeling en innovatie, om er maar een paar te noemen, worden nu aangeboden aan een zeer select segment van grote e-commerce spelers - in een nauw partnership.

Ben je bezig met het evalueren van de juiste commerce-architectuur voor je merk?

In deze gratis whitepaper deelt Ilya Grigorik (principal engineer bij Shopify) zijn visie op wat een veerkrachtige commerce-architectuur inhoudt, en waarom microservices niet de magische oplossing zijn zoals voorstanders beweren.

Directe whitepaper download

 

Commerce Components, Hydrogen of Shopify Plus?

Met de lancering van Commerce Components zijn er nu drie Shopify-opties om uit te kiezen voor bedrijven op enterprise-niveau: Shopify Plus, headless Shopify met Hydrogen en Commerce Components. Wat is de beste oplossing voor jouw situatie?

Het komt vooral neer op de grootte en de koopkracht van je bedrijf, en de verwachte ROI voor de drie oplossingen. Shopify Plus is geoptimaliseerd voor bedrijven met een omzet van $2 miljoen per jaar en meer, terwijl de budgetten die gepaard gaan met het implementeren en runnen van een headless store met Hydrogen een omzet vereisen die een behoorlijk veelvoud daarvan is. 

→ Lees meer over de Shopify Plus prijzen en bereken of jouw bedrijf klaar is voor headless met Hydrogen.

Commerce Components is bedoeld voor enterprise retailers met een GMV van 500 miljoen tot meerdere miljarden, maar deze cijfers zijn gebaseerd op de VS. Wij geloven graag dat Commerce Components voor merken in EMEA het onderzoeken waard is vanaf een omzet van 100 miljoen dollar.

Composable gaan met Shopify en Code

Met de release van Commerce Components kunnen we één hopeloos verouderde maar hardnekkige Shopify mythe als doorbroken beschouwen: dat Shopify niet geschikt is voor bedrijven op enterprise-niveau. Bij Code kijken we ernaar uit om te zien op welke manieren Shopify dit nieuwe gebied opnieuw zal uitvinden - op dezelfde manier als ze tot nu toe met elk segment van e-commerce hebben gedaan.

Als een van de meest ervaren Shopify Plus agencies in de EU, met een reputatie voor het leveren van technologisch en commercieel geavanceerde webshops, is Code een van de Shopify Partners die Commerce Components aanbiedt.

Wilt je onderzoeken of Commerce Components geschikt is voor jouw merk? Neem hier contact op.