Welcome Series tips
Code’s E-mail tip #1
Als je een subscriber of klant e-mailt, mag je nooit meer dan één bericht of CTA per e-mail hebben. Meerdere topics brengen klanten alleen maar in de war en het zorgt ervoor dat ze veel langer bezig zijn met de e-mail dan oorspronkelijk de bedoeling was. De aandachtsspanne online is kort, vooral als mensen je nog niet kennen. Dus als je ze een kortingscode stuurt, praat daar dan alleen over. Voeg bijvoorbeeld geen info over je merk toe: dat is een ander onderwerp, dus daar gebruik je een ander e-mail voor. De uitzondering op de regel is een eenmalige e-mailcampagnes naar reeds onboarded subscribers: hier heb je ruimte om meerdere CTA’s toe te voegen.
Code’s E-mail tip #2
Wanneer je begint met het bouwen van e-mails en flows, begin dan eerst met de content blocks die je in elke e-mail zult gebruiken: header, footer, openingsgroet en disclaimer. Idealiter biedt de ESP (Email Service Provider) de mogelijkheid om alle flows automatisch elke aanpassing die je aanbrengt in deze content blocks in één e-mail te laten kopiëren. Dit is met name relevant wanneer je bijvoorbeeld tijdelijk een BFCM-banner aan al je flows wilt toevoegen. Klaviyo heeft deze optie - en dat is slechts een van de vele redenen waarom we er erg blij mee zijn.
Code’s E-mail tip #3
Je e-mails beginnen met een gepersonaliseerde begroeting is altijd leuk, dus laat je ESP dit automatiseren wanneer je kunt. Afhankelijk van je merk kun je gaan voor een informele ‘Hi there, Jack!’ of een meer formele ‘Beste Mr. Cavendish-Scott-Bentinck’. Soms geven abonnees je hun achternaam niet. Dan is het een goed idee om een generieke fall-back optie als ‘Hey tuinliefhebber!’ te hebben die past bij jouw merk. Zorg er ook voor dat je ESP, namen automatisch in hoofdletters schrijft, omdat sommige abonnees dat niet doen.
Code’s E-mail tip #4
Geef elke nieuwe subscriber een unieke kortingscode! Als je dat niet doet, komen je kortingscodes terecht op sites als coupons.com, en dat wil je natuurlijk niet... Controleer of je e-mail automatiseringssoftware deze functie heeft om unieke codes te verzenden. Klaviyo heeft dat!
Code’s E-mail tip #5
Voeg een gepersonaliseerde productfeed toe aan je e-mails waar dit relevant is, en vooral in e-mails die zijn geoptimaliseerd voor verkoop - in tegenstelling tot het geven van informatie. Personalisatie is belangrijk, omdat het veel betere resultaten oplevert. Laat de subscriber dus geen willekeurige producten zien - laat je ESP de producten toevoegen waarin je subscriber al interesse heeft getoond. Als er geen gegevens beschikbaar zijn, is het tonen van bestsellers een laatste redmiddel.
Code’s E-mail tip #6
Timing is iets waar je altijd een aantal split-tests op moet doen: de intervallen tussen de e-mails in een flow, het beste moment van de dag om te informeren en het beste moment van de dag als een specifieke actie van een subscriber vereist is. Voor nieuwe klanten beginnen we bij Code meestal met het verzenden van e-mails op de dag en tijd van de week waarop de online store van een klant het meeste verkeer heeft. Dit lijkt een tijd te zijn waarin mensen aan je merk denken. Van daaruit gaan we testen om te kijken of we het verder kunnen optimaliseren. Onze ervaring is dat 08:30 uur (wanneer mensen onderweg zijn) en 11:30 uur (net voor de lunch) goede momenten zijn op doordeweekse dagen, vooral voor e-mails waarin we subscribers om informatie vragen.
Code’s E-mail tip #7
Als je klanten om hun gegevens vraagt, zorg er dan voor dat je dingen vraagt die relevant zijn. We kunnen dit niet genoeg benadrukken: vraag klanten nooit om informatie die je niet gaat gebruiken. Enerzijds omdat te veel velden een afknapper zijn. Maar wat nog belangrijker is: je moet heel duidelijk zijn dat je de informatie van de klanten zult gebruiken om de service beter te personaliseren, en niets anders.
Code’s E-mail tip #8
Af en toe stuur je misschien een campagne voor het verzamelen van gegevens, waarbij je mensen vraagt om ontbrekende gegevens in hun profiel in te vullen. Overweeg om subscribers een beloning aan te bieden (bijvoorbeeld via een loyaliteitsprogramma) in ruil voor hun hulp - op die manier verhoog je niet alleen de data, maar mogelijk ook de inkomsten.
Code’s E-mail tip #9
Je abonnees vragen in welke productcategorieën en collecties ze geïnteresseerd zijn, kan een enorm verschil maken bij het personaliseren van de producten die je ze in je e-mails laat zien. Alleen al weten of ze op zoek zijn naar bijvoorbeeld heren- of dameskleding, heeft een gigantische impact op de conversie. Sommige klanten zagen toen ze dit deden een stijging van 10% in het aantal geplaatste bestellingen van een e-mail!
Code’s E-mail tip #10
Bij Code hebben we veel split-testen gedaan op de e-mail 'Je kortingscode verloopt bijna'. Wanneer moet je het verzenden, welke headerafbeelding moet je gebruiken, welke button kleur: noem maar op, we hebben het allemaal A/B-getest. Een advies over testen: zorg ervoor dat je slechts één functie tegelijk test! Klinkt als een no-brainer, maar het is cruciaal als je de exacte reden wilt weten waarom de ene e-mail beter presteert dan de andere. Trek ook geen overhaaste conclusies op basis van een te kleine steekproef: verstuur de e-mail voor elke testronde minstens duizend keer voordat je beslist over de volgende stap.
Abandoned checkout recovery tips
Code’s E-mail tip #11
Pas de tijd per product aan voordat je een abandoned checkout reminder stuurt. Mensen die een fiets kopen, hebben waarschijnlijk tijd nodig om na te denken over hun (vrij grote) aankoop, dus zorg ervoor dat je e-mail niet te snel arriveert nadat ze je site hebben verlaten (2-4 uur later). Als ze twee pakken koffie hebben achtergelaten, hoef je niet zo lang te wachten.
Code’s E-mail tip #12
Als je klanten terug wilt krijgen naar hun abandoned checkout, bied ze dan een korting/gratis verzending aan. Gratis verzending is een vast bedrag en vrij neutraal, maar als je korting geeft op producten moet je beslissen wat het beste bij jouw merk en product past: een percentage of een vast bedrag? Intuïtief past een vast bedrag beter bij luxe producten en een percentage bij de niet-zo-exclusieve producten.
Code’s E-mail tip #13
Voor sommige merken werken de klassieke e-mails voor abandoned checkout niet. Dit is vaak het geval bij merken die producten verkopen die je uit de eerste hand moet ervaren, zoals matrassen en fietsen. Daarom is het essentieel om mensen ertoe te brengen de fysieke winkels van deze merken te bezoeken. Maak in die gevallen de tweede e-mail in de abandoned checkout flow helemaal over het uitnodigen van klanten om een afspraak te maken: om een fiets te testen of een matras te testen in een van hun winkels.
Abandoned cart recovery tip
Code’s E-mail tip #14
Het hebben van al deze verschillende e-mail flows zorgt er soms voor dat ze elkaar overlappen op een manier die verwarrend kan zijn voor de klant. Als algemene regel geldt dat een klant zich slechts in één e-mail flow tegelijk mag bevinden, tenzij er een zeer goede reden is om deze regel te overtreden. Dat is waar het uitsluiten van bepaalde segmenten van je publiek van pas komt. Dit moet je meestal handmatig doen, aangezien je hier volledige controle wilt hebben en geautomatiseerde e-mailsoftware dit niet altijd voor je kan regelen zoals je dat wilt. Zorg er bijvoorbeeld voor de abandoned checkout flow voor dat je mensen uitsluit die de afgelopen zeven dagen in deze flow zaten, zodat je ze niet spamt met herinneringen voor abandoned cart reminders. Sluit ook mensen uit die al in de abandoned-checkout-flow zitten, want dat zou hen in de war kunnen brengen.
Back in stock reminder tip
Code’s E-mail tip #15
Wat de timing betreft, moet je mogelijk limieten instellen voor het aantal mensen dat een back-in-stock-melding ontvangt. Als de wachtlijst echt vrij lang is, is het een goed idee om je back-in-stock-herinneringen in kleinere batches te verzenden, op basis van wie het eerst komt, het eerst maalt, om teleurstelling te voorkomen. Bijvoorbeeld: stuur de eerste batch als er meer dan x artikelen op voorraad zijn, verstuur daarna 5 e-mails per stuk per artikel per uur. Als je geluk hebt, kan je e-mailsoftware dit voor je automatiseren. Klaviyo kan dat!
Code’s E-mail tip #16
Nog een opmerking over timing: probeer je e-mails zo in te plannen dat ze worden afgeleverd op een tijdstip waarop jouw e-mail de enige e-mail is die in de inbox van mensen aankomt. Veel merken stuurden hun e-mails vroeger op het hele uur, maar schakelden om die reden over op kwart over of kwart voor. Daarom is tegenwoordig een nog meer willekeurige tijd nodig. Zeker als je e-mails verstuurt op een moment dat de subscirber achter een scherm zit en notificaties krijgt, onderscheidt je bericht zich van de concurrentie. Echt handig voor Black Friday!
Reviews en User Generated Content tips
Code’s E-mail tip #17
Met review tools zoals Reviews.io en Judge.Me kan je klantreviews gebruiken in je e-mailflow. Naast deze tools die we ten zeerste aanbevelen, heeft Klaviyo nu ook zijn eigen Klaviyo Review-tool. Alle tools zorgen voor zeer waardevolle inhoud voor marketing-e-mails: in een abandoned checkout reminder kan je bijvoorbeeld de gemiddelde review toevoegen van het product dat bij het afrekenen is achtergelaten om de aarzelende klant een beetje sociaal bewijs te bieden. We snappen het, veel keuzes op dit vlak, maar we staan klaar om je te helpen bij het kiezen van de beste reviews configuratie voor jouw merk.
Code’s E-mail tip #18
Als je review tool het toelaat (Reviews.io & Judge.Me), kan je klanten foto's en video's laten toevoegen aan hun beoordeling - ongelooflijk effectief in het converteren van potentiële klanten! Om klanten aan te moedigen om visuele elementen aan hun beoordeling toe te voegen, kan je overwegen ze te belonen met een paar extra loyaliteitspunten. Veel reviews tools en -apps ondersteunen ook door gebruikers gegenereerde inhoud van Instagram. Hiermee kan je afbeeldingen met de tag #jemerknaam in je marketingmails plaatsen: zeer effectief sociaal bewijs!
Subscriptions tip
Code’s E-mail tip #19
Als je een e-mailbericht met veel bestelinformatie vult, kan je bij Klaviyo een verzoek indienen om het als een transactie-e-mail te zien. Dat hebben we gedaan voor de updates van Kabrita-abonnementen, omdat het als voordeel heeft dat je het ook kunt versturen naar klanten die zich niet hebben aangemeld voor je e-mailmarketing, of zich er in het verleden voor hebben afgemeld. Klaviyo is voorzichtig met het toestaan hiervan, omdat ze vastbesloten zijn om je account gezond te houden en de e-mails niet als spam te laten zien, maar als je een goede case maakt, zullen ze je helpen.
List clean up tip
Code’s E-mail tip #20
Bij Code hebben we vaak een kleine clean up, waarbij we inactieve klanten van de e-maillijsten van onze klanten verwijderen. We sturen ze een zogenaamde sunset-serie, met de vraag of ze nog e-mails van een merk willen ontvangen, en als we geen positieve reactie krijgen, halen we het adres van de lijst. Onze klanten moeten hier vaak een beetje aan wennen, omdat ze in veel gevallen deze e-mailadressen jarenlang geduldig hebben verzameld en het voelt alsof ze een waardevol bezit weggooien. Maar geloof ons, het wordt op verschillende manieren beloond: je lijsten zijn korter, wat de kosten verlaagt; open- en clickthrough rates zullen toenemen omdat alle inactieve ontvangers worden weggelaten, wat Google ervan overtuigt om je e-mails niet zo snel als spam te markeren; en je inkomsten uit e-mailmarketing zullen toenemen.
Ads tip
Code’s E-mail tip #21
Klaviyo werkt niet alleen wonderbaarlijk goed met Facebook maar ook met andere platformen, zoals Google Ads. Ook hier kun je specifieke segmenten uit je e-maillijst doorschuiven naar Google. Dit is superkrachtig: het helpt je een vooraf gedefinieerd publiek te targeten en stelt je in staat om een flow op te zetten die aansluit bij waar ze zich in hun Customer Journey bevinden. Je kunt bijvoorbeeld recente kopers uitsluiten: ze zijn duidelijk al geïnteresseerd in je merk, dus bewaar je dure advertentie voor nieuwe bezoekers, of voor de mensen die zijn begonnen met afrekenen maar het niet afmaken. Sterk aanbevolen!
De voordelen van Automated E-mail Marketing
In het huidige scenario is het belangrijker dan ooit om bestaande klanten te behouden. E-mail marketing onderscheidt zich als de meest effectieve aanpak om dit doel te bereiken. Bij Code zijn we dagelijks getuige van de opmerkelijke impact van e-mailcampagnes op de online stores van onze klanten. Het implementeren van e-mailmarketing helpt niet alleen om klantloyaliteit te behouden, maar dient ook als een waardevol hulpmiddel om de effectiviteit van de noodzakelijke online advertenties voor het aantrekken van nieuwe klanten te maximaliseren. Door online advertenties strategisch op te volgen met een goed opgestelde reeks e-mails en nieuwe bezoekers naar hun eerste aankoop te leiden, kan je zorgen voor optimale resultaten van je kostbare advertentiecampagnes.
We werken graag met je samen om 25-50% omzet uit e-mailmarketing voor jouw merk te behalen. Neem een kijkje op onze Klaviyo servicepagina of vul direct ons contactformulier in en we nemen binnen 24 uur contact met je op.
Of download ons Inspiratieboek voor e-mailmarketing voor meer informatie!