Shopify

Migreren van Magento naar Shopify? Code gaat je helpen! door Linda Bleijenberg

We krijgen bij Code regelmatig de vraag of we ook migraties van Magento naar Shopify doen. Vooral sinds de release van Magento 2.0: updaten van Magento 1.9 naar 2 wordt namelijk een dure, tijdrovende migratie. En als je toch moet migreren, waarom dan niet meteen je huidige platform heroverwegen?

Shopify laptop | Code
Shopify-Logo

Online ondernemers die hun twijfels hebben over Magento benutten dit moment dus om eens wat andere platforms te bekijken. Shopify bijvoorbeeld: al enkele jaren een stevige concurrent van Magento, en bezig met een inhaalslag. Shopify biedt namelijk iets dat online ondernemers bij Magento vaak moeten missen: peace of mind. Het helpt ook dat migreren naar een Shopify webshop veel goedkoper en sneller kan dan updaten naar Magento 2.

Laten we de twee eens vergelijken om te zien waar
de verschillen vandaan komen.

Magento en Shopify bieden allebei een e-commerce oplossing, maar daar houden de overeenkomsten wel op. Ze hebben duidelijk eigen stijlen, die rechtstreeks terug te voeren zijn op een verschil in onderliggende filosofie.

Magento is open source, en zoals veel open source oplossingen gaat Magento ervan uit dat gebruikers volledige vrijheid (lees: duizenden opties) willen. Die volledige vrijheid heeft echter een prijs. Om al die opties goed te kunnen gebruiken heb je namelijk technische kennis nodig. Véél technische kennis.

En daarmee komen we bij een van de grote nadelen van Magento: tenzij je zelf een ervaren development team hebt, zul je voor een webshop op maat voor vrijwel alles een Magento developer nodig hebben. Het alternatief, zelf zo snel mogelijk een IT-tovenaar worden, werkt alleen als je heel veel ruimte voor trial & error hebt. En die heb je als online ondernemer meestal niet.

Volledige vrijheid komt ook met een heleboel verantwoordelijkheden. Zelf je hosting regelen bijvoorbeeld. Zelf je updates uitvoeren, en als je site daarna per ongeluk niet meer werkt, zelf uitvogelen waar het probleem zit. Zelf issues met beveiliging, cyber attacks en dergelijke oplossen. Zelf op de zondagavond voor Kerst, vlak voor de meest winstgevende week van het jaar, je gecrashte site weer in de lucht proberen te krijgen.

Dat kun je natuurlijk allemaal uitbesteden aan je Magento developers, maar daar hangt een stevig prijskaartje aan. En als je ze buiten kantooruren nodig hebt wordt dat prijskaartje nog iets steviger. Het grote voordeel: jij blijft ten allen tijde de eindverantwoordelijke. Het grote nadeel: problemen worden pas opgelost als jij het initiatief neemt. En meestal alleen tegen betaling.

 

De bedenkers van Shopify komen duidelijk uit een andere hoek.

Zij gaan ervan uit dat gebruikers vooral toegankelijkheid en gebruiksgemak willen.
Het idee achter Shopify is dat online ondernemers hun handen zoveel mogelijk vrij hebben voor hun core business: spullen verkopen en klanten blij maken. Als ze voor die vrijheid een beetje controle uit handen moeten geven, dan is dat voor die ondernemers een goede ruil. Ze besteden liever niet al te veel tijd aan een digitale tool: die moet gewoon doen waar het voor gemaakt is, liefst geruisloos.

Bij Shopify hoef je dus nooit te migreren naar een volledig vernieuwde versie van je platform. Als je site het doelwit wordt van een DDOS aanval, dan merk jij dat niet eens. Updates? Gaat vanzelf. Hosting? Zit bij de prijs in, hoef je niets voor te doen. Je traffic schiet opeens in de overdrive? Cloud-hosting schroeft soepeltjes je bandbreedte op. Je site gecrasht? Gebeurt eigenlijk nooit. Als je toch tegen een issue oploopt, bel je gewoon de helpdesk. Kost niks extra, en je hoeft ze ook niet eerst uit te leggen welke versie van de software je gebruikt en hoe je die hebt gecustomized met eigen code.

Dat wil niet zeggen dat Shopify geen minder aantrekkelijke kanten heeft. De belangrijkste is natuurlijk het ideologische verschil dat we hierboven al uitlegden. Wil je volledige controle, koste wat kost, of wil je je handen vrij hebben? Die keuze moet iedereen voor zichzelf maken.

Verder is het goed om te weten dat Shopify bij de goedkopere pakketten voor elke verkoop een percentage afroomt: Tussen de 0,15 en 2% afhankelijk van je pakket. We moeten er wel bij zeggen dat Shopify zelfs met deze heffing meestal veel goedkoper is dan Magento. Voor een paar uur Magento developers inhuren is voldoende om de kosten van Shopify ver voorbij te schieten.

Over developers gesproken: voor een migratie heb je die meestal wel nodig, of je nu met Magento werkt of met Shopify. Het grote voordeel van Shopify is echter dat het zo makkelijk te configureren is dat migraties relatief weinig tijd kosten. En daarmee is overstappen naar Shopify automatisch veel goedkoper dan migreren naar Magento 2: dat heeft nogal wat voeten in de aarde, zoals Magento developers zelf ook moeten toegeven.

Wij van Code kunnen je migratie naar Shopify op korte termijn uitvoeren, inclusief alle koppelingen die je nodig hebt. Interesse? Bel, mail of kom langs in Delft, Berlijn of Amsterdam!

Linda Bleijenberg
Geschreven door

Linda Bleijenberg

Code schrijft met gemak 100 regels code per dag, maar bloggen laten we graag aan onze copywriter Linda over. Ze woont om de hoek in Delft en wil ook kunnen toveren met code als ze later groot is. Tot die tijd interviewt ze onze experts en deelt ze de meest interessante inzichten over Shopify en E-Commerce op onze blog.

Terug naar insights overzicht