Blogs

Wanneer is het tijd voor een E-Commerce platform switch? door Linda Bleijenberg

Migreren naar een nieuw E-Commerce platform is een groot, kostbaar project. Waarom zou je het dan toch doen? De enige solide reden om die operatie aan te gaan, volgens ons, is omdat de pijn en frustratie die je huidige platform je bezorgt groter is dan ‘het gedoe’ van een platform migratie.

Dit is wat we telkens weer horen van klanten die replatformen naar Shopify: ze werden doodongelukkig van hun oude platform, het haalde al hun momentum onderuit, en het voelde als een log obstakel dat continu de weg naar groter en beter blokkeerde.

Wanneer is het tijd om serieus te gaan nadenken over een nieuw platform? We lichten in dit blog de vier redenen uit die we het vaakst horen.

Coders working with Shopify

1. Als je nog niet op een SaaS platform zit

Bij Code weten we één ding zeker: het leven is te kort om een webshop te runnen op self-hosted open source software. Serieus. Stap eruit nu het nog kan. Hoeveel horrorverhalen we al niet gehoord hebben van merchants die hun eigen open-source platform hosten en dus onderhouden... Gewoon niet doen.

Niet om de concurrentie af te vallen, maar er zitten een flink aantal ex-Magento en ex-WooCommerce gebruikers onder onze klanten. Prima platforms, allebei, maar iedereen die er al eens mee gewerkt heeft weet dat ze wat eigenaardigheden hebben die je niet per se wilt, als ambitieus e-commerce bedrijf.


15 signalen dat het tijd is voor SaaS

Als je onderstaande ervaringen en frustraties herkent, dan zit je duidelijk aan de verkeerde kant van open source en is het tijd om een migratie naar een SaaS platform te overwegen:

  • Het gevoel hebben dat je constant risico loopt op crashes en downtime, vooral als je traffic even omhoog schiet. Als je pech hebt in het weekend, waardoor je je developers extra moet betalen om het te fixen.

  • Je team regelmatig horen klagen. Gebruiksvriendelijkheid? Alleen als je al jaren programmeert.

  • Developers nodig hebben voor elk klein dingetje. Wachten tot zij tijd hebben voor jouw probleem. Schrikken van hun facturen.

  • Enorm tegen de volgende update opkijken, omdat je bang bent voor de gevolgen voor je webshop.

  • De indruk hebben dat je de hele tijd bezig bent met problemen oplossen, in plaats van je bedrijf vooruit helpen.

  • Zien hoe klanten je helpdesk vooral bellen met technische issues (en dat zijn dan nog degenen die je bellen, moet je je voorstellen hoeveel bezoekers gewoon wegklikken).

  • Niks aan durven raken. Een nieuwe plug-in of betaalmethode toevoegen, of de broncode wat aanpassen, voelt alsof het geheel elk moment als een kaartenhuis in elkaar kan storten.

  • Instabiele patches en arbeidsintensieve workarounds bedenken om je platform zo ver te krijgen dat het iets kan doen wat het anders niet voor elkaar krijgt. Op eieren lopen als het ‘gelukt’ is.

  • Of nog erger: een cruciale nieuwe feature toe willen voegen en dan tot de conclusie komen dat het gewoon niet kan met je platform.

  • Intensief ‘de server aaien’ tijdens drukke, lucratieve periodes als BFCM, hopend dat je site lang genoeg in de lucht blijft om de verwachte 30% van je jaarlijkse omzet binnen te harken (tenminste, als je platform deze keer eens gewoon doet wat het moet doen). Zien hoe de boel evengoed crasht, ondanks al je voorbereiding.

  • Je traffic zien kelderen en meteen weten: er is iets mis met het platform (alweer). Iets ingewikkelds en duurs (alweer).

  • Alarmerende facturen krijgen van je devs met posten erop die peperduur zijn maar je in feite geen omzet hebben opgeleverd. Zoals kritische security udates. Of uren besteed aan problemen waarvan je niet eens wist dat je ze had.

  • Gedwongen worden te migreren naar een nieuwe versie van je platform (Magento 2, anyone?) omdat de versie die jij gebruikt richting zijn end of life gaat.

  • Zien hoe je bedrijf stagneert, terwijl concurrenten op een SaaS platform lekker doorstomen en grote stappen maken – alsof het niks is.

  • Het idee hebben dat je platform niet snel genoeg met zijn tijd meegaat en dat jouw bedrijf hetzelfde risico loopt als je het zinkende schip niet snel verlaat.

2. Als je huidige platform te duur is

Als potentiële replatformers voor het eerst over de Shopify Plus fees horen ($2.000 per maand of 0,25% van je online omzet, het hoogste telt), kijken ze vaak wat moeilijk. Vooral als het hele revenue-sharing principe wordt uitgelegd.

Bij Code snappen we dat je even moet wennen aan dit concept. Vooral als je tot nu toe een open source platform gebruikte. Maar we zijn er ook van overtuigd dat dit een moderne, flexibele manier is om merchants te laten betalen voor het gebruik van een ongelooflijk goed platform waar je nauwelijks omkijken naar hebt. 

Door je een percentage van je omzet in rekening te brengen in plaats van een vast bedrag, kan Shopify meebewegen met jouw fluctuerende omzetcijfers gedurende het jaar.

Maar het meest overtuigende argument voor hun pricing policy is het feit dat, zelfs met revenue sharing, Shopify goedkoper is dan de meeste platforms – open source of niet. Om dat te laten zien, maken we even een kleine omweg via het begrip Total Cost of Ownership.

220715_2_3
220715_2_4

Total Cost of Ownership

Wat kost je huidige platform, als je alles bij elkaar optelt? Om een goede schatting te krijgen, moet je een beetje verder kijken dan het prijskaartje van je platform. Als je met het begrip total cost of ownership werkt, doe je dat: het neemt alle kosten en uitgaven mee wat betreft aanschaf, implementatie en management van je platform:

Total Cost of Ownership (TCO) = aanschaf + gebruik + onderhoud

Om het meest inzichtelijke resultaat te krijgen, kun je het beste je kosten over een periode van drie jaar bekijken – en die dan vergelijken met de verwachte TCO van het nieuwe platform dat je overweegt. Als je open source software gebruikt zullen er flink meer posten in je berekening staan dan als je op Shopify zou zitten:

  • Aanschaf: inclusief de kosten van het bouwen van je platform, het inrichten van je storefront, het design van je website, de koppelingen en integraties die je nodig hebt, licence fees (ook die van third party plug-ins, apps en extensies) en/of revenue sharing, de kosten van hosting en servers en andere hardware (zoals POS hardware).

  • Gebruik: inclusief de kosten van developers voor het toevoegen van nieuwe features en troubleshooting ( je kunt eventueel ook alle door downtime gemiste omzet meenemen, als je daar een schatting van hebt), en dingen als het uitbreiden van server capaciteit in aanloop naar drukke perioden. Idealiter zitten hier ook de kosten bij van alle uren die iedereen in je bedrijf kwijt was aan het oplossen van platform-problemen, en het effect van technische vertragingen qua gemiste omzet en verspilde tijd.

  • Onderhoud: inclusief de kosten van het runnen van updates, platform- en server upgrades en –onderhoud, kritische security patches.

Als je vervolgens Shopify’s TCO berekent kun je verschillende items van dit lijstje verwijderen. Deze heb je niet nodig:

  • Servers: want Shopify zit in de cloud en garandeert 99.9% uptime – er is dus geen enkele server-gerelateerde actie van jou nodig;

  • Hosting: want dat regelt Shopify voor je;

  • Platform updates: want met Shopify gebruik je altijd de meest recente versie van je platform (zonder dat je daar iets extra’s voor hoeft te doen of te betalen);

  • Platform upgrades: geen complete rebuilds meer omdat je gedwongen wordt te migreren van versie 1 naar 2;

  • Security updates: want ook hier geldt: Shopify regelt dat voor je;

  • Crash management: want Shopify veroorzaakt nauwelijks problemen – en crasht nooit;

  • Developers: Niet voor de dagelijkse dingen tenminste – dat kan je team zelf, dankzij Shopify’s extreme gebruiksvriendelijkheid.

Dan zijn er ook nog een aantal items en activiteiten waar behoorlijk wat minder tijd en geld in gaat zitten met Shopify, zoals:

  • Je storefront customizen: vooral met Shopify’s recent gelanceerde Store 2.0 feature kost dat minder dan een dag;

  • Extra functionaliteit toevoegen in de vorm van apps: alle apps in de Shopify app store zijn compatible, omdat Shopify strenge eisen stelt aan alles wat toegelaten wordt tot de app store en van app developers verwacht dat ze hun app ten allen tijde compatible houden;

  • Taken automatiseren: met Shopify Flow en Launchpad kun je heel makkelijk vaak herhaalde, handmatige klussen automatiseren;

  • Shopify koppelen en integreren met andere IT systemen en platforms: dankzij de snelle API kun je Shopify Plus bijna overal mee koppelen;

  • Extra stores: Met Shopify Plus kun je 9 extra stores opzetten zonder extra kosten, bijvoorbeeld voor andere regio’s of een B2B webshop. Je beheert deze winkels op één plek.

Als je alles hebt opgeteld voor je huidige platform, en alle posten hebt weggestreept die je niet hebt met Shopify, dan zijn we er vrij zeker van dat je gecharmeerd bent van wat je ziet. En we zijn er nog zekerder van dat je gecharmeerd gaat zijn van wat je nu nog niet ziet. Namelijk de manier waarop Shopify vaak hele nieuwe mogelijkheden creëert voor je bedrijf. 

Benieuwd waarom Shopify een goed idee is? Dit zijn de 5 belangrijkste voordelen van Shopify.

3. Als Magento 2 je budget overhoop haalt

We willen het hier ook nog even hebben over een scenario dat we nu al een paar keer gezien hebben, namelijk dat klanten naar ons toe komen omdat ze weg willen bij Magento 2. Ja, dat las je goed: ze hebben al een migratie van Magento 1 naar Magento 2 achter de rug, en zijn zo ontevreden dat ze besluiten om een investering van zes cijfers af te schrijven en over te stappen naar Shopify – om nog meer torenhoge rekeningen van hun developers te voorkomen. Als ze Magento 2’s Total Cost of Ownership voor de komende tijd uitrekenen, wordt de noodzaak voor een platform migratie steeds urgenter.

Lees in deze case waarom Fascino Coffee migreerde van Magento 2 naar Shopify.

4. Als je jouw e-commerce business snel wilt opschalen

De vierde grote reden waarom brands naar ons toe komen voor een platform migratie is omdat ze ambitieus zijn en meer willen. Ze zien flinke groei en willen daarvan profiteren om marktleiders te worden. Maar hun huidige platform kan het tempo niet bijbenen, is niet toekomstbestendig genoeg, of te inflexibel om snel en zonder grote investering nieuwe markten te betreden.

Ze hebben features op hun site nodig die niet beschikbaar zijn in hun platform, maar die essentieel zijn om hun bedrijf verder uit te breiden en toekomst-proof te maken. Ze vragen zich af of hun platform wel compatible gaat blijven met de updates van grote third-party spelers, in de nabije toekomst. Ze hebben de indruk dat hun platform niet genoeg innoveert, niet bovenop de laatste ontwikkelingen in de snel veranderende wereld van de e-commerce zit. Ze vrezen, kortom, dat hun platform ze op subtiele (maar op langere termijn kostbare) manieren in de steek laat.

Met Shopify hoeven ze zich daar geen zorgen meer over te maken. Shopify is een geweldig platform voor ambitieuze start-ups en pionierende merken – zoals je kunt zien in onze client cases. Vandaar dat ze die investering liever nu doen en migreren naar een SaaS platform zoals Shopify. Waar ze er zeker van kunnen zijn dat een heel leger aan developers continu bezig is om het platform te verbeteren, en om er de komende jaren toonaangevende nieuwe technologie voor te releasen. Met Shopify hoeven ze zich tenminste geen zorgen te maken dat hun store up-to-date blijft qua tech.

 

Overweeg je een migratie naar Shopify?

Je bent altijd welkom om eens te sparren over jouw migratie plannen. Vertel ons wat je in gedachten hebt, hoe je bedrijf eruit ziet, en wat voor platform pijntjes je op dit moment hebt, dan vertellen wij je graag wat we voor je kunnen doen.

Vul ons contactformulier in en we nemen binnen 24 uur contact met je op om kennis te maken met jullie merk!

Linda Bleijenberg
Geschreven door

Linda Bleijenberg

Code schrijft met gemak 100 regels code per dag, maar een blog is andere koek! Dat laten we dus graag over aan Linda Bleijenberg, onze copywriter. Ze woont om de hoek en wil ook IT-tovenaar worden als ze later groot is. Tot die tijd schrijft ze blogs over wat wij bij Code allemaal uitspoken.

Terug naar insights overzicht