Risk Assesment vooraf (1 uur)
Voordat ons team echt aan de slag gaat lopen we samen door jullie wensenlijst om te bepalen:
- Of Shopify echt is wat je nodig hebt;
- Hoe complex je project is;
- Hoeveel tijd we nodig verwachten te hebben voor de eerste fase van het project, de discovery.
Dit duurt ongeveer een uur. We laten je achteraf natuurlijk even weten wat de uitkomst was. Als wij denken dat Shopify en Code een goede match zijn voor jouw project, en als je akkoord gaat met ons voorstel voor de discovery, gaan we door naar de volgende stap.
Voordat we daarmee beginnen is het misschien handig voor jou als klant om de contracten met je huidige suppliers te checken, om te zien wanneer ze aflopen of wanneer je ze kunt opzeggen. We zouden het ook op prijs stellen als je al een e-commerce manager of project manager op het migratie project gezet hebt.
Meer lezen over hoe je je voorbereid op een migratie?
Shopify schreef er een uitstekende (Engelstalige) replatforming guide over die een paar onderwerpen covert die wij hier niet verder uitgewerkt hebben. Je kunt de gids hier vinden.


Discovery
Dit is de fase waarin we je huidige set-up grondig doorlichten, evenals je wensen voor de toekomst, om te zien wat de grootste uitdagingen en mogelijke bottlenecks van het migratie project zijn. Op basis van onze bevindingen kunnen we je een schatting geven van hoeveel tijd we nodig zullen hebben voor het project – en je dus ook veel meer vertellen over planning en kostenplaatje. Aan het einde van de discovery weten we hoeveel sprints we nodig gaan hebben, wanneer die sprints ingepland gaan worden, en op welke belangrijke deadlines wij ons vast kunnen leggen.
Waarom is dit zo’n belangrijke stap? Omdat we er bij Code absoluut niet van houden om halverwege een project voor onaangename verrassingen te komen staan. Niet alleen kan het project dan uit de hand lopen qua kosten en planning, het maakt ook nog eens onze klanten chagrijnig en haalt onze reputatie naar beneden. Dus je snapt dat we alles uit de kast halen om dit te voorkomen.
Soms zijn het trouwens onze klanten zelf die halverwege het project hun plannen wijzigen. Meestal omdat ze geïnspireerd raken en hun ambities naar boven bijstellen, als ze eenmaal gezien hebben wat er allemaal mogelijk is met Shopify en Code. In dat geval doen wij ons best om het project te updaten zodat het bij je nieuwe visie past, en samen de waarde te maximaliseren.
De agile aanpak van Code
Voordat we je gaan vertellen waar we zoal naar kijken tijdens de discovery, is het voor jou misschien goed om iets meer te weten over onze stijl van werken. Wij Coders zijn nogal pragmatische no-nonsense types. Als we naar jouw systemen kijken en bepalen hoe we dat gaan omzetten naar Shopify, gaan we niet voor totale perfectie – tenzij jij dat graag wilt natuurlijk.
Waar we in plaats daarvan op mikken, is iets dat werkt. We houden van onze agile manier van werken en zoeken de meest efficiënte manier om het aan te pakken – want zo hou je de kosten laag en weet je zeker dat het project geen tijd gaat verspillen aan het (her)bouwen van dingen terwijl het niet echt nodig is. We investeren jouw budget daar waar het de meeste waarde oplevert. Als je nog op maat gemaakte systemen gebruikt in je bedrijf die het prima doen, kiezen wij er meestal voor om die gewoon te houden en aan Shopify te koppelen. Als jij een functie nodig hebt die Shopify niet heeft, gaan wij graag op zoek naar een derde partij. Als er een app is die perfect voor jouw store zou zijn als ze dit ene kleine dingetje nog zouden toevoegen, dan bellen we ze en kijken of er iets te regelen valt.
We proberen ook altijd zo dicht mogelijk bij Shopify te blijven. Wat we ook bouwen, we richten het zo in dat het meebeweegt met Shopify. Op die manier hoeven we alle custom toevoegingen niet te updaten, elke keer als Shopify een update doet.
Na de migratie ben je ook vrij om te doen wat je wilt met je nieuwe store. Wij delen eventueel graag onze code met jouw eigen developers zodat zij er mee verder kunnen. Als je wilt dat wij jouw vaste developers worden: je bent van harte welkom. Als Code je ergens mee kan helpen, gewoon even bellen. Wij zijn jouw groeipartner: je kunt volop gebruik maken van onze expertise als je het nodig hebt, maar we gaan je niet voor de voeten lopen.
→ Onze klant Pieter Pot kan onze kwaliteiten als groeipartner bevestigen. Lees over hun ervaring met Code onze website!
Waar we naar kijken tijdens de Discovery
Hier is een lijstje van de dingen die we in kaart brengen tijdens de Discovery fase:
1. Je huidige datastructuur
Meestal moeten onze klanten een heleboel data migreren: klanten, producten en bestellingen. Je zou kunnen overwegen om met een schone lei te beginnen op je nieuwe platform, maar voor de meeste merchants is er een duidelijke reden om hun hele orderhistorie mee te verhuizen naar het nieuwe platform – als ze hun klanten garantie geven bijvoorbeeld, of als ze een loyalty programma hebben.
Datamigratie is een big deal. Het is niet moeilijk maar duurt wel lang: ergens tussen de 40 en 60 uur, afhankelijk van hoeveel data er overgezet moet worden. Bovendien moet de data omgezet worden naar iets dat in de datastructuur van Shopify past – die verschilt van die van andere platforms. Bij Magento databases zien we vaak ook een heleboel custom aanpassingen: dat moet ook allemaal vertaald worden naar iets dat in Shopify past.
Om de datamigratie wat te versnellen gebruiken we vaak de import- en export tool Matrixify. Werkt prachtig samen met Excel. Aanrader!
2. Apps en integraties
Welke andere systemen gebruikt je bedrijf? We gaan natuurlijk ons best doen om Shopify te integreren met je hele tech stack, zodat alles in je bedrijf supersoepel samenwerkt. Code checkt je huidige set-up en bekijkt hoe we dat inrichten in Shopify. Welke third-party functionaliteit gebruik je op het moment, en werkt het goed samen met Shopify of moeten we goede alternatieven vinden?
Als je ERP software gebruikt bijvoorbeeld, kunnen we dat koppelen aan Shopify of is het misschien handig om te switchen naar een ander, meer compatible ERP systeem als je toch bezig bent? Als dat de uitkomst is heeft dat gevolgen voor de planning.
Ook als je subscriptions aanbiedt aan je klanten, kunnen die geïmporteerd worden in Shopify of moet je je klanten eerst vragen om hun SEPA machtigingen te vernieuwen? Ook hier geldt weer: dit soort dingen kost tijd en dat moeten we meenemen in de planning van het migratie project.
Benieuwd naar onze favoriete apps om de klantervaring en omzet van jouw Shopify store naar een volgend niveau te tillen? Dit zijn onze 15 favoriete Shopify Apps.
3. SEO redirects
SEO is natuurlijk ook een big deal in e-commerce, en je wilt geen tractie verliezen in zoekmachines vanwege je platform switch. Tijdens de discovery maken we daarom een plan om alle URL’s te redirecten, van de oude situatie naar de nieuwe. De echte redirection doen we vlak voordat we je nieuwe store live zetten.
Wat er meestal gebeurt na een migratie qua SEO is dit: meteen na de launch is er een dip in traffic, maar al vrij snel daarna begint Shopify op stoom te komen en schiet het de prestaties van je oude platform voorbij. Om die reden adviseren we je om de launch te plannen voor een relatief rustig moment, zodat het geen lucratieve perioden als Black Friday beinvloedt.
4. On-site search
Welke zoekmachine ga je gebruiken in je nieuwe webshop? Met een single-product store is dit niet echt een issue, maar als je veel SKU’s in je catalogus hebt ga je iets krachtigs nodig hebben, iets als Algolia. Algolia kost alleen flink wat tijd om te implementeren: door tijdens de discovery samen met jou te beslissen of we dit gaan doen, kunnen we hier genoeg tijd voor reserveren in de planning.
5. Design
Een platformmigratie is een ideaal moment om ook weer eens naar je branding te kijken. Als je ons toch vraagt om een pixel-perfect storefront te bouwen, dan kun je ons net zo goed een nieuw en verbeterd design geven om mee te werken. Bij Code verwijzen we regelmatig migratie klanten naar onze design partners Bolden of Morrow voor een rebranding. Onze teams zijn perfect op elkaar ingespeeld, wat helpt om realistisch te plannen en samen het beste resultaat neer te zetten. Op die manier vertraagt het rebranding project het migratieproject niet.

In het geval van een no-go
Soms is de uitkomst van een discovery dat je huidige set-up key features nodig heeft die niet kunnen in Shopify. In dat geval adviseren we je over wat een goede volgende stap is, geven je alle info over je bedrijf en kennis en ervaring mee die we al met je gedeeld hebben, en sturen we je op weg om een passend platform te vinden.
Bouwen
Als de discovery groen licht geeft kunnen we starten met bouwen! We beginnen met de moeilijkste dingen, zoals de productpagina’s en collecties, en werken dan geleidelijk het lijstje met verdere taken af:
Front-end design: je ontwerp omzetten in een Shopify storefront en collecties, navigatie, productpagina’s en andere pagina’s inrichten
Data migratie: klanten, producten en bestellingen
Settings: betaalmethoden, verzendregels, belastingpercentages en valuta instellen
Backend development: apps installeren en
integraties met bijvoorbeeld ERP, POS en je
fulfilment partner bouwen
Testen voor launch: we doen altijd een
generale repetitie vor de data-import. We maken een script en testen het alvast, zodat we zeker weten dat het werkt tijdens de pre- launch.
Pre-launch en launch
Tijdens de pre-launch checken we of alles klaar is en zorgen we voor de laatste dingen voordat we live kunnen. Een paar dingen die we in deze fase doen hebben we al eerder in het proces uitgetest, om er zeker van te zijn dat het zonder problemen gaat:
- Alle order-data importeren die er tijdens de looptijd van het migratieproject nog verzameld is op je oude platform, volgens het script dat we gemaakt en getest hebben tijdens de bouwfase.
- De SEO-redirect, volgens het plan dat we daarvoor geschreven hebben tijdens de discovery.
Voor de echte lancering zoeken we altijd een relatief rustig moment in het jaar, zodat bijvoorbeeld je lichte SEO-dip niet op een belangrijke dag als Black Friday valt. Op de dag van de launch testen we wat sleutelfuncties zodra je nieuwe site live staat, zoals de checkout, e-mail notificaties en of de data die Shopify nodig heeft voor rapportages goed binnenkomt. Daarna is je nieuwe, verbeterde online store klaar om uit te vliegen!
Download ons migratie e-book voor meer informatie over een migratie naar Shopify.