Shopify

Magento (Adobe Commerce) of Shopify? 6 merken vertellen waarom ze Shopify kozen door Linda Bleijenberg

Draait jouw webshop op Magento (tegenwoordig Adobe Commerce)? Dan vind je het vast interessant om te weten dat er een trend gaande is waarbij steeds meer Magento gebruikers van het platform af migreren. 

Magento vs Shopify Nederland

Waarom verlaten merken Magento / Adobe Commerce voor Shopify?

  1. Platform onderhoud en feature development zijn te moeilijk, tijdrovend en te duur. Merken hebben developers nodig om de meest basic frontend aanpassingen te doen, nieuwe features uitrollen duurt lang en plannen lopen steevast vertraging op.

  2. Niet op Shopify zitten is een competitief nadeel. Shopify is het enige e-commerce platform ter wereld dat constant 4.000 engineers aan het werk heeft om het platform te verbeteren en te innoveren - zodat jij dat niet hoeft te doen. Het tempo waarmee nieuwe features gereleased worden is ongeëvenaard, en hun one-page checkout is de best converterende van de wereld.

    In de grafiek hierboven is goed te zien dat Shopify de afgelopen jaren hard gegroeid is, terwijl Magento een plateau heeft bereikt. De trendlijnen staan voor het aantal sites dat op de platforms draait, en ze illustreren dat steeds meer merken self-hosted en open-source inruilen voor Shopify's moderne SaaS e-commerce oplossing (bron: Storeleads).

trimtex-bike-case

Drie Magento migratiegolven

Code heeft de afgelopen jaren tientallen ex-Magento gebruikers uit heel Europa (Benelux, DACH, Scandinavië, UK) naar Shopify gemigreerd, en we horen steeds weer dezelfde verhalen van merken. In deze blog delen we enkele ervaringen die onze klanten ertoe brachten om van Magento naar Shopify te migreren.

Eerste golf: Magento 1 EOL

De eerste golf migranten zocht ons op toen de End of Life voor Magento 1 aangekondigd werd, gepland voor Juni 2020. Een ideaal moment voor veel e-com merken om de overstap te maken van een self-hosted open source platform naar een moderner, cloud-native SaaS platform als Shopify. 

Een van die merken was Veloretti, een ambitieus fietsenmerk dat 18 maanden en 6 cijfers had geïnvesteerd in een Magento 1.9 store - en toen te horen kreeg dat ze binnenkort weer moesten migreren omdat Magento de EOL van versie 1 had aangekondigd. Oprichter Ferry Zonder was er klaar mee, en verhuisde de hele store binnen een paar weken naar Shopify.

Een ander sprekend voorbeeld is de migratie van de webshop van Rosefield Watches. Voor hen was Magento vanaf het allereerste begin een nachtmerrie, en ze hadden geen EOL nodig om te migreren. “We werden gegijzeld door ons platform. We konden niks aanraken zonder iets kapot te maken. Om de functionaliteit te krijgen die we nodig hadden, gingen we dingen met het platform doen waar het helemaal niet voor gemaakt was. We werden compleet geleefd, bleven er maar energie in stoppen, en de kosten rezen de pan uit.” Sinds Rosefield naar Shopify Plus verhuisde heeft het merk de internationale markt voor sieraden en horloges veroverd.

Tweede golf: Magento 2 stelt teleur

We zagen een tweede migratiegolf toen een flink aantal bedrijven zoveel spijt kreeg van hun upgrade naar Magento 2, dat ze het binnen een jaar inruilden voor Shopify. Hun grootste zorg was de kosten: Magento 2 onderhouden bleek extreem duur te zijn, en bracht bij lange na niet de performance die merken nodig hadden.

De koffiebranders van Fascino hadden vrijwel direct spijt van hun beslissing om te upgraden naar Magento 2 en besloten na 18 maanden opnieuw te migreren, dit keer naar Shopify. Medeoprichter Lieke Hanssen vat het samen: “Het platform kostte ons gewoon veel te veel geld. Toen onze developer ons een prijzige offerte gaf voor de volgende Magento release, hadden we geen andere keuze dan migreren.” Wat ze het leukste vindt aan Shopify is, niet verrassend, de afwezigheid van onderhoud. “Met Shopify heb je geen torenhoge onderhoudskosten en onverwachte releases die je bedrijfsvoering onvoorspelbaar maken. Je weet wat er elke maand aankomt qua kosten, dus er is altijd genoeg over voor marketing.”

De kosten waren ook een factor voor McGregor New York, in combinatie met de slechte performance van het platform. “Ons IT landschap was zo zwaar gecustomized dat het regelmatig crashte. De checkout deed het niet, bij elke sale of campagne ging er iets mis, conversie ging totaal onderuit, we konden niks zonder onze Magento development agency, medewerkers moesten in het weekend doorwerken om het platform in de lucht te houden, en een groot deel van het budget ging op aan IT en damage control.” Toen het duidelijk werd dat de nieuwste Magento update evenveel zou gaan kosten als een compleet nieuwe store, besloot McGregor om naar Shopify te migreren. Sindsdien laat hun omzet weer een stijgende lijn zien, zonder crashes en overwerk.

Derde golf: Shopify krijgt meer en meer momentum

Op het moment zien we bij Code de derde golf: merken die het idee hebben dat Magento / Adobe Commerce het risico loopt achterop te raken. Vergeleken met Shopify is Magento’s benadering simpelweg niet meer up-to-date: de toekomst is SaaS, onvermoeibaar innoveren is een must, en het constante ritme van EOL’s en updates put e-commerce bedrijven uit.

Het Zwitserse merk namuk is een recente migratie klant van Code. Head of E-commerce Simon Bertschinger was nauwelijks aangetreden of hij besloot het merk naar een SaaS platform te verhuizen: “We waren zo’n 140 uur per maand kwijt aan het onderhoud van onze Magento store - en dat was nog zonder de implementatie van nieuwe features. Onze store had heel veel issues: snelheid, betaalmethoden… en de opties voor personalisatie waren veel te complex.” Sinds de migratie heeft Namuk’s ambitie om internationaal op te schalen een flinke boost gekregen. “Shopify Plus creëert meer mogelijkheden en flexibiliteit, waardoor we ons merk veel sneller kunnen ontwikkelen.”

Op het moment van schrijven (eind 2023) heeft Code net de migratie afgerond van het Duitse petcare merk MiaCara. Zij draaiden tot voor kort nog op Magento 1, overeind gehouden door uitgebreide third-party support, en de tijd begon te dringen. “We realiseerden ons dat overstappen naar Magento 2 ons niet veel voordeel zou bieden ten opzichte van Magento 1, dat problemen gaf met snelheid, gebruiksvriendelijkheid en de kosten van development. We hebben toen de beschikbare alternatieven bekeken en ontdekten dat Shopify alle andere platforms versloeg, in elke categorie die relevant voor ons was: Total Cost of Ownership, snelheid van ontwikkeling, hoeveelheid relevante gebruikers op het moment, tempo van innovatie en momentum in het algemeen.”

Stel je migratie veilig met Code

Overweegt jouw merk om bij Magento weg te gaan? Dan is het de moeite waard om Shopify te bekijken. Het afgelopen decennium heeft Shopify zich ontwikkeld van een MKB oplossing met een ‘template reputatie’ tot de meest geavanceerde e-commerce oplossing voor merken van elk formaat: van MKB tot grote, internationale enterprise merken (+150 mio online GMV).

→ Lees de 5 redenen waarom Shopify je beste optie is in deze blog

→ Krijg direct inzicht in de kosten van een Shopify webshop voor jouw merk. Probeer onze TCO-calculator (5 minuten) voor een persoonlijke berekening, inclusief Shopify fees, Apps en Development kosten.

Zoek je een ervaren partner om je te begeleiden tijdens je migratie? Bij Code zit je goed. Sinds we de eerste officiële Shopify Plus Partner in de EU werden, hebben we honderden Shopify stores gebouwd en opgeschaald. Inmiddels worden we gezien als een van de top Shopify agencies op het Europese vasteland - en we zetten onze expertise graag in voor jouw merk!

Bekijk ons eerdere werk om te zien wat we kunnen, en neem contact met ons op