trimtex-logo-black

Trimtex breekt alle records met Shopify Plus

Honderden individuele store-in-store webshops openen binnen je digitale flagship store: kan dat überhaupt in Shopify? Het antwoord is: jazeker. Code bedacht een oplossing voor het Noorse sportmerk Trimtex die hen in staat stelde om van Salesforce Commerce Cloud naar Shopify Plus te migreren en de controle over hun IT terug te pakken.

 

KLANT

Trimtex

INDUSTRIE

Fashion

TECHNOLOGIE

Shopify plus webshops

DIENST

Webshop migration
trimtex-header-ski-ps

Services die we hebben geleverd

Migration

Store Development

UX/UI Design

Email Marketing

De B2B uitdaging: custom team-stores in Shopify

Trimtex is een gevestigd Noors merk dat kleding verkoopt voor outdoor sporten als hardlopen, fietsen, cross-country skiën, triatlon en oriëntatielopen. Als onderdeel van hun aanbod bieden ze sportteams, clubs en bedrijven een platform om hun eigen tijdelijke webshop te openen, waar teamleden custom-designed Trimtex producten kunnen kopen. Trimtex heeft elke week rond de 50 van deze stores in de lucht, die onderling flink van elkaar kunnen verschillen qua features en meestal maar een paar weken beschikbaar zijn.

Dit alles draaide tot voor kort op hun oude platform, Salesforce Commerce Cloud, in combinatie met de ERP van Netsuite. Toen hun contract met Salesforce richting einddatum liep, besloot Trimtex op zoek te gaan naar alternatieven.

trimtex-mobile-homepage-productpage

Sarah Nilsen-Sparks, Head of E-commerce and Digital Marketing, vertelt: “Salesforce was te log, te duur, en we werden nogal beperkt in wat we zelf konden doen, terwijl we behoorlijk goede IT mensen in huis hebben. We hebben alles bekeken, Magento, custom, WordPress, en onze conclusie was: óf we blijven bij Salesforce, óf we verhuizen naar Shopify, mits we een agency kunnen vinden die kan bouwen wat wij nodig hebben in Shopify.”

→ Overweeg je jouw merk te migreren naar Shopify? Check deze blogs:

New Launch trimtex-bolden

Waarom Code het project kreeg

Op dat punt kwam Code in beeld, en onze Solutions Architect Pier Segaar in het bijzonder. Bij Code gaat elk project door een preliminary risk assessment fase voor een haalbaarheidscheck: wat heeft de klant precies nodig, is dat mogelijk in Shopify, en kunnen wij het gewenste resultaat garanderen? Dit was in het geval van Trimtex nog crucialer dan gewoonlijk. Sarah: “We wilden er zeker van zijn dat Shopify de complexiteit van onze specifieke set-up aankon. Zo niet, dan ging het hele project niet door. Pier had meteen een klik met onze Senior IT Consultant, stelde de juiste vragen en kon door middel van een Proof of Concept al snel vaststellen: Zo zou je dit moeten doen in Shopify.”   

 

Een tweede factor in Trimtex’ keuze was Sarah’s wens om full service agencies te vermijden. “Die voelen vaak als een Chinees restaurant dat ook nog wat Italiaanse gerechten op het menu heeft gezet. Je kunt meestal goed zien waar ze tekortkomen. Omdat we ook op zoek waren naar een nieuwe design agency en een nieuwe digital marketing agency, zochten we partijen die goed samenwerkten met onze Shopify agency.”

Ze vond de ideale combinatie in Code, Code’s design-partner Bolden, en de Utrechtse marketing agency Elevate Digital. “De snelle, makkelijke interactie tussen die drie is fantastisch, een heel aangenaam onderdeel van het proces. Het paste ook goed bij ons qua cultuur: Nederlanders en Scandinaviërs hebben een vergelijkbaar niveau van Engels en dezelfde humor. Dat geeft een fijne connectie waardoor het heel prettig samenwerken is.”

Groots project: B2B & D2C stores + een nieuw merk

Omdat de migratie een flinke onderneming was, besloten Code en Trimtex om het in verschillende fasen af te ronden. We begonnen met de ‘makkelijkste klus’: de B2C storefronts voor Noorwegen, voor Zweden en voor internationale bezoekers, waarvoor Bolden het design verzorgde. 

De volgende fase was het realiseren van de custom team-stores. Het migreren van alle bestaande tech en features van Salesforce naar Shopify was een mooie uitdaging: als eerste stap realiseerden een MVP waarbij ‘B2B’ klanten de producten konden zien maar nog niet online konden bestellen in niet-transactionele Shopify storefronts voor Noorwegen, Zweden en de rest van de wereld. 

Een ambitieus side project: Surpas

In Oktober 2022, toen het project in volle gang was, vroeg Trimtex Code om een extra project op te pakken: de lancering van een nieuw, high-end merk gespecialiseerd in triatlon-producten. Met hulp van Bolden voor naam, logo en branding wist Code de Surpas store op te leveren in Februari 2023, zonder dat het grotere project enige vertraging opliep.

surpas-pages

De ultieme Shopify B2B uitdaging: shoppable team-stores

In de laatste fase konden we eindelijk starten met de tech achter de custom team-stores, en de B2B site omzetten in een platform voor honderden volledig transactionele stores. Dit betekende niet alleen het integreren van Shopify met de Netsuite PIM die Trimtex gebruikt, maar ook het volledig uitwerken van de customer journey vanaf het moment dat bezoekers op de homepage arriveren - het portaal naar de B2C, de B2B en het nieuwe merk Surpas. Het team werkte bovendien met een krappe deadline: de custom team-stores gingen live in September 2023.

Code wordt natuurlijk altijd blij van een mooie uitdaging, vooral als we nieuwe en spannende dingen mogen doen. Lead Frontend Developer Melvin herinnert zich dat het een behoorlijk complexe klus was, met veel ‘edge cases’ om rekening mee te houden: “Welke klant heeft toegang tot welke team-stores, wie kan prijzen zien en wie niet, welke schermen sturen we de verschillende klanten door - veel ervan was moeilijk vooraf vast te stellen, dus we hebben de edge cases on the go ontworpen, met behulp van de styleguide die we van Bolden hadden gekregen voor de B2C store. Het kostte al met al 7 sprints. Ik vond het een erg leuke klus, anders dan anders, we hadden nog nooit zoiets gedaan.” Frontend Developer Sónia vult aan: “Het was absoluut een leerzame ervaring! Zo zie je maar weer dat zelfs als een platform maar voor een ding gemaakt lijkt te zijn, je altijd ruimte kunt vinden om de regels te breken. Het hielp ook dat de mensen van Trimtex heel flexibel waren, ze stonden open voor onze suggesties.”

→ Benieuwd naar andere projecten waarin Code de grenzen van Shopify opzocht? Bekijk hier al onze case studies.

trimtex-b2b-team-nor
trimtex-b2b-team2

Werken met Code

Sarah was ook blij met onze Coders, gedurende het project. “Melvin en Sónia met name waren geweldig om mee te werken. Ze denken buiten de lijntjes en verplaatsen zich echt in de klant, met een focus op waar het voor gebruikt gaat worden. Die houding was erg prettig voor ons, het zorgde voor meer vaart.” 

Code’s partner netwerk maakte eveneens indruk op Sarah. Als officiële Shopify Plus partner en Master Elite Klaviyo partner hebben we korte lijntjes met beide. Sarah: “De directe relatie die Code heeft met Shopify is erg nuttig. Ze weten wat er op Shopify’s roadmap staat en kunnen makkelijk dingen escaleren naar Shopify. Hetzelfde met Klaviyo, wat we inmiddels ook gebruiken: Code rapporteert onze specifieke issues aan Klaviyo en kan ons vertellen wanneer Klaviyo ermee aan de slag gaat.”

Toekomstplannen

Wat staat er op Trimtex’ eigen roadmap, nu de migratie is afgerond? Sarah’s eerste prioriteit is het lokaliseren van de internationale store. “Vertaalapps zijn gewoon niet goed genoeg op het moment, ik heb liever betaalde vertalingen van native speakers. Ook omdat het Trimtex publiek echt een eigen taaltje heeft, vooral de triatleten.”

Een goede sizing tool staat ook op haar lijstje. “We zijn volledig online en we hebben een no-return beleid voor de custom producten, dus we zijn erg geïnteresseerd in het verbeteren van onze huidige oplossingen op dat gebied.” Ze wil klanten daarnaast de optie geven om hun custom ontwerpen nog verder te personaliseren door hun eigen naam erop te zetten. ”We willen dit makkelijker maken door het te visualiseren, zodat klanten kunnen zien hoe hun naam eruit gaat zien op het product voordat ze bestellen.” Voor het nieuwe merk Surpas overweegt ze om klanten de optie te geven om zelf hun kit te ontwerpen, live op het scherm, als aanvulling op Trimtex’ ontwerpservice. “Op het moment werken klanten hiervoor met een professionele ontwerper, het is maatwerk.”  

Een aantal van deze wensen staat al op de lijst voor de evolutie-sprints die Code en Trimtex hebben ingepland. We houden je op de hoogte! 

running-trimtex

Ga mee op reis

Ben je ook benieuwd naar de voordelen van Shopify of denk jij na over een E-commerce platform switch? Lees onze e-guide voor migreren naar Shopify en hoe een migratie naar Shopify eruit ziet

Of neem rechtstreeks contact met ons op, we staan klaar om je te helpen aan een succesvolle e-commerce reis zoals die van Trimtex!

Wil jouw merk ook records breken met Shopify en Code?