Burnhard-original-logo

Waarom BURNHARD van Shopware naar Shopify overstapte

Toen het snelgroeiende Duitse BBQ merk BURNHARD tegen de grenzen van Shopware 5 aanliep, gingen ze op zoek naar een gebruiksvriendelijker, goedkoper en schaalbaarder platform: Shopify Plus. Shopify’s snelle Time-to-Market en Code’s strakke planning waren de sleutel tot de succesvolle relaunch van hun online store, vlak voor BFCM.

 

KLANT

BURNHARD

INDUSTRIE

Food

TECHNOLOGIE

Shopify plus webshops

DIENST

Webshop migration
BURNHARD-header – 1 (1)

Services die we hebben geleverd

Migration

E-Commerce Optimization

UX/UI Design

Email Marketing

Internationalization

PIM

Een toegewijde BBQ community

BURNHARD is een Duits merk dat gas-grillen, BBQ accessoires en pizzaovens verkoopt - maar ze zijn veel meer dan een merk. BURNHARD bedient een toegewijde community van BBQ fanaten die het liefst buiten koken en eten. Zo toegewijd zelfs, dat sommige van hun fans het BURNHARD logo op hun arm getatoeëerd hebben.

Terwijl die community steeds groter werd - het merk groeit razendsnel, met een YoY groeipercentage dat ver boven het marktgemiddelde ligt - voelde BURNHARD zich steeds beperkter door hun e-commerce platform. Al voordat de EOL (End of Life) van Shopware 5 werd aangekondigd was het duidelijk dat ze van het platform af moesten. Na een grondige voorbereiding besloten ze met Shopify Plus en Code in zee te gaan. Hun nieuwe store ging vlak voor BFCM live. 

BURNHARD-mobile-homepage-productpage
menu (1)

Van Shopware 5 naar Shopify Plus

Bij Code kennen we de pijnpunten van Shopware 5 inmiddels goed, nadat we dit jaar een aantal ex-Shopware gebruikers als SNURK en Le Nouveau Chef naar Shopify Plus hebben gemigreerd. Net als zij zag BURNHARD de EOL als het laatste duwtje in de richting van een beter platform. Minh Gerritsen, Team Lead CRM & Webshop bij BURNHARD, vertelt: “Onze store heeft hele specifieke eisen vanwege het type producten dat we verkopen. In Shopware hadden we heel veel custom aanpassingen nodig, maar die konden niet ge-update worden. Dus het was ons ook voor de EOL al duidelijk dat we met die setup niet meer konden groeien.”

Daarnaast was de ‘Shopware manier van dingen doen’ nogal onnavolgbaar voor BURNHARD’s medewerkers. Minh: “Dingen als rapportages en zoeken waren veel te … in het Duits zouden we het ‘verschachtelt’ noemen. De backend was een warboel, het was moeilijk om dingen te vinden omdat het allemaal genesteld was, een doos in een doos in een doos. Met Shopify Plus hebben we een veel minder groot team nodig, wat veel voordelen heeft.”

Nadat BURNHARD verschillende platforms had doorgelicht bleek Shopify Plus hun eerste keus, om diverse redenen. Minh: “We vonden het fantastisch dat Shopify zo out-of-the-box was. Dingen als payments duurden eeuwig en zaten vol bugs in Shopware, terwijl in Shopify alles gestandaardiseerd is. Het is zo gebruiksvriendelijk dat je er geen enorm development team voor nodig hebt, en in plaats daarvan kun je focussen op conversie en retentie. Met name end-to-end testing is zoveel makkelijker met Shopify dan het was met Shopware.”

→ Ook SNURK, Santaverde en Le Nouveau Chef stapten over van Shopware naar Shopify: lees hier meer over hun ervaringen.

Shopify’s korte Time-to-Market speelde eveneens een grote rol. Omdat de Shopware EOL (July 2024) steeds dichterbij kwam wilde BURNHARD hun nieuwe store lanceren op 24 oktober 2023, op tijd voor BFCM en Kerst. Dankzij Code hebben ze die deadline gehaald. Minh: “Het is meestal een flinke uitdaging om zo laat te launchen, omdat er nog bijna geen data in het systeem zit. Maar de verkoop ging erg goed, beter dan vorig jaar. Dit soort resultaten hadden we op het oude platform nooit kunnen behalen, want de hosting crashte vaak.”  

→ Lees over voordelen van Shopify

Gebruik onze TCO-calculator (5 minuten) en krijg direct inzicht in de kosten van een Shopify webshop voor jouw merk

BURNHARD – sfeerfoto (1)

Het project

BURNHARD heeft veel tijd gestoken in een grondige voorbereiding van hun migratie. Tegen de tijd dat ze met Shopify en Code in gesprek gingen, hadden ze een compleet stappenplan uitgewerkt en een helder beeld van de MVP waarmee ze wilden launchen. Minh somt op: “We wilden eerst en vooral de oude store herbouwen en kunnen verkopen, liefst met een betere UX dan we daarvoor hadden. Daarnaast wilden we graag vergelijkingen tussen producten opnemen in de productpagina’s, want onze producten zijn behoorlijk complex.”

product-page-fred-bbq
vergleich-page

Bij Code zijn we erg trots op de performance van deze productpagina’s. De complexiteit van BURNHARD’s BBQ grills, rokers en pizzaovens vereiste een flink aantal metafields en meta-objects op de PDP, waar klanten verschillende technische specificaties kunnen bekijken. Frontend Developer Bogdan vond het een mooie uitdaging: “Er stonden zoveel product details op, in tabs en pop-ups en vergelijkingstabellen - het was een mooie puzzel om het gebruiksvriendelijk te krijgen.” Al deze specificaties worden ingeladen vanuit BURNHARD’s PIM en ERP systeem, Microsoft Dynamics Business Central. Zelfs met al deze content laden de pagina’s lekker snel: we klokten 7% sneller op desktop, en een indrukwekkende 50% sneller op mobiel! 

Dit is nog maar de start voor de BURNHARD store. Minh vertelt: “Onze benadering was erg merk-gericht: er was bijvoorbeeld veel discussie over de UX en UI elementen die we klaar wilden hebben voor de launch. Het idee was om te launchen met 60% van het project afgerond, en het dan vanaf daar verder te verbeteren in 2024.” 

Werken met Code

Op het moment van schrijven zijn Code en BURNHARD al gestart met de volgende fase van het project. Minh is erg tevreden met de samenwerking tot nu toe. “Het is erg prettig, bij Code staan ze open voor onze ideeën en ze hebben heel veel Shopify kennis, wat wij niet hebben. We werken met Jeroen (Project Manager) en Bogdan (Front-end Developer): zij hebben goed werk gedaan met de metafields, en Pier (Solutions Engineer) en Dominick (Project Manager) met de ERP integratie.”

Maar Minh is nog het meest onder de indruk van het feit dat Code de deadline haalde. “Dat gebeurt bijna nooit. Echt uitzonderlijk. Dit was mijn vierde relaunch, en alle andere hadden vertraging. Ook indrukwekkend: tijdens het end-to-end testen voorafgaand aan de launch waren er geen grote bugs, niets dat de launch in gevaar zou kunnen brengen. Op tijd betekent natuurlijk ook binnen budget, waar we bij BURNHARD erg blij mee waren.”

Code was ook onder de indruk van BURNHARD. Hun voorbereiding voor het project was ongelooflijk grondig, waardoor we veel informatie kregen over wat ze in gedachten hadden. Frontend Developer Bogdan vond het inspirerend: “Aan de BURNHARD store werken was een unieke uitdaging. De complexiteit van hun design en data structuur vroeg om grote precisie en hield me goed bij de les. Hun design systeem was een niveautje hoger dan wat we meestal krijgen van klanten: elk UI element was tot in detail uitgewerkt, je kon goed zien hoeveel moeite hun team erin gestoken had. Dat motiveerde mij om met dezelfde toewijding te werken en een echt bijzonder shopping platform te creëren." 

De toekomst

Met hun MVP store live is BURNHARD klaar om de afrondende fase van het project in te gaan. Wat zijn hun plannen voor de toekomst? Minh: “Ons doel is om meer grip te krijgen op de customer journey. Welke vragen hebben klanten, wat is hun eerste indruk, wat zijn obstakels om te kopen? Omdat onze producten nogal een investering zijn hebben onze klanten vaak een lange overwegingsfase nodig. Het kost ze ongeveer zes maanden om te beslissen dat ze gaan kopen. En dat doen ze via verschillende kanalen, niet alleen in de online store maar bijvoorbeeld ook in onze showroom.”

Het is daarnaast de bedoeling dat de overstap naar Shopify Plus, met zijn oneindige schaalbaarheid, een nieuwe impuls geeft aan BURNHARD’s internationale ambities. Minh: “ We zijn nog niet erg internationaal, maar het staat op de agenda. We gaan waar het mooie weer ons brengt!”

future (1)

Jouw Shopify project

Ben je ook benieuwd naar de voordelen van Shopify of denk jij na over een E-commerce platform switch?

Neem rechtstreeks contact met ons op, we staan klaar om je te helpen aan een succesvolle e-commerce reis zoals die van BURNHARD.

Een Shopify store waarmee je kunt groeien en opschalen?