Shopify E-commerce growth

Dé 15 beste Shopify apps voor e-commerce merken in 2024 door Linda Bleijenberg

Ben je op zoek naar Shopify apps die echt iets toevoegen aan jouw e-commerce store? Die je omzet gaan boosten en je customer experience naar een hoger plan tillen? Zoek niet verder! Wij van Code weten waar je moet zijn. In deze blog vind je een lijstje top apps waar wij vierkant achter staan.

Bij Code houden we van apps, en van het uitgebreide app ecosysteem van Shopify. Het is de snelste en makkelijkste manier om je store uit te breiden met specifieke functionaliteit - of om de allround functionaliteit in de Shopify core een boost te geven. Alles wat in de Shopify Store staat (en dat is nogal wat, meer dan 9.000 apps inmiddels) heeft een super strenge selectie moeten overleven om daar te komen, dus je weet zeker dat het naadloos samenwerkt met Shopify. 

partners

Hoe kies je de juiste app voor jouw Shopify store?

Een nadeel is wel dat je flinke keuzestress kunt krijgen zodra je je in Shopify apps gaat verdiepen. De markt voor apps is enorm en zodra een bepaalde app iets goed doet, komen er snel alternatieven beschikbaar die (ongeveer) hetzelfde doen - wat jouw keuze niet makkelijker maakt. 

Daarnaast wil je voorkomen dat je site trager wordt door een teveel aan apps, dus het is cruciaal om de juiste te kiezen. Dan kun je natuurlijk de reviews in de Appstore lezen om te zien wat je collega merchants ervan vinden. En, zodra je een shortlist hebt, gebruik maken van de gratis proefperiode die veel apps bieden. 

Maar het liefst wil je iemand met verstand van zaken uithoren, toch? Bij Code houden we al jaren continu het aanbod in de Shopify Appstore in de gaten en testen we regelmatig veelbelovende apps om te zien of het wat is voor onze klanten. In onze ervaring draait het allemaal om de vraag: weegt de extra functionaliteit die je krijgt op tegen de impact op je site performance?

En we kunnen je meer handige tips geven. Zoals deze: voordat je apps gaat testen is het belangrijk om een backup van je store te maken. Hoe? Nou, daar is een app voor! Rewind, staat op nummer 12 in de lijst hieronder. You’re welcome ;)

Wil jij weten welke apps onmisbaar zijn voor jouw store? Neem contact op en we geven je graag vrijblijvend advies.

Code’s favoriete Shopify apps voor 2024

Apps kiezen blijft maatwerk. De juiste samenstelling van apps verschilt per store: een shop die opschaalt heeft andere apps nodig dan stores met een groeiende of juist krimpende selectie producten, en de ene store heeft meer customized functionaliteit nodig terwijl de andere daar juist op wil minderen. Verschillende stores hebben verschillende behoeften, dus er zijn bijna geen apps die wij ‘must-haves’ zouden noemen. 

Maar sommige functionaliteit is zó goed dat bijna elke e-commerce business er gebruik van zou moeten maken. Dat type functionaliteit staat centraal in onze lijst met favoriete allround Shopify apps:

 

1. Klaviyo

Als je het succes van je webshop echt serieus neemt dan is gepersonaliseerde e-mailmarketing een must. Klaviyo is de beste Email Marketing tool voor e-commerce, punt. De integratie met Shopify is simpelweg perfect en helpt je om de data uit jouw store te gebruiken om je marketing e-mails vergaand te personaliseren. E-Commerce merken die gebruik maken van Klaviyo halen gemiddeld zo’n 25% omzet uit e-mailmarketing - en bij klanten die samenwerken met ons ervaren Klaviyo Elite team kan dat zomaar oplopen tot 50%. 

Klaviyo integreert bovendien al even naadloos met een flink aantal andere apps in deze lijst - en biedt daarmee nog veel meer mogelijkheden om je store definitief naar de top van jouw markt te helpen. Zowel qua omzet als klantervaring.

Twijfel je tussen Mailchimp en Klaviyo? Check dan onze vijf redenen waarom Klaviyo de beste keuze is voor ambitieuze webshops

Boek een demo met ons Klaviyo team

2. Gorgias
Gorgias is hands-down het beste helpdesk en live chat platform voor Shopify webshops. 

Waarom? De app organiseert alle inkomende customer support vragen uit kanalen zoals Instagram, Whatsapp, Facebook, e-mail, telefoon en live chat op één plek en voorziet jouw customer service team van complete order informatie en automatische antwoorden op veelgestelde vragen. Deze app heeft alles voor een supersnelle en efficiënte customer service: Gorgias bespaart je zeeën van tijd, verhoogt de aankoopfrequentie van jouw klanten, en zorgt voor maar liefst 20-30% conversie op support tickets. 

Wil je van je klantenservice een efficiënt en winstgevend onderdeel van jouw business maken? Stuur Bob een e-mail en wij zorgen ervoor dat je Gorgias 2 maanden gratis kunt gebruiken. 

3. Loyalty Lion
Terugkerende klanten zijn de beste klanten, en met LoyaltyLion geef je hen een goede reden om terug te blijven komen. Deze app helpt je om de aankoopfrequentie en Average Order Value (AOV) van jouw store een flinke boost te geven door een datagedreven loyaliteitsprogramma op te zetten, toegespitst op jouw merk en wensen. 

Onze klant Fascino Coffee zet LoyaltyLion in zodat klanten punten kunnen sparen bij de aankoop van koffie. Dankzij de naadloze integratie tussen LoyaltyLion en Klaviyo voorspellen we in Klaviyo wanneer een klant een vervolgaankoop gaat doen en spelen we hierop in met een gepersonaliseerde e-mail flow.

4. Rebuy
Soms komt er een app langs met zulke effectieve functionaliteit dat je je afvraagt waarom niemand dit eerder heeft bedacht. Rebuy geeft je sales, je AOV en je retentie een flinke boost via upselling en cross-selling. Daarvoor zet de app artificial intelligence (AI) in, die ervoor zorgt dat relevante producten en aanbiedingen op het juiste moment en op de juiste plaats aan jouw klanten worden getoond: gerelateerde producten in de checkout, product upgrades op de productpagina, en nog veel meer. Deze app is binnen een paar minuten geïnstalleerd en vergt alleen het inrichten van tags. Het beste is om de app zelf te ervaren! Speciaal voor vrienden van Code biedt Rebuy een extra lange gratis proefperiode van 30 dagen.

5. Reviews.io of JudgeMe
Reviews van je klanten zijn goud waard! Wist je dat de kans dat bezoekers van jouw store betalende klanten worden 4x groter wordt als ze reviews hebben gelezen? En dat de Average Order Value (AOV) van die klanten gemiddeld zo’n 28% hoger ligt? Een goede review app is dus een no-brainer. Bij Code adviseren we klanten om te werken met Reviews.io of JudgeMe

JudgeMe bulkt van de functionaliteit: laat klanten direct vanuit hun e-mail reviewen, geef ze de optie om foto's en video's toe te voegen om potentiële klanten aan te spreken en deel de mooiste reviews op social media automatisch - of alleen degene die jij wilt delen. De app is ook nog eens zeer goedkoop in gebruik. Je kunt zelfs de gewilde Google Shopping sterren realiseren met JudgeMe (mits je genoeg reviews hebt). Dit maakt het een goede app om te beginnen met reviews verzamelen. 

Ben je op zoek naar meer functionaliteit en heb je meer geavanceerde wensen, zoals toegang tot de reviews via een API? Dan kies je het beste voor Reviews.io. De connectie met Klaviyo van deze app is ook net een stapje geavanceerder dan die van JudgeMe: hoe mooi is het dat je je Abandoned Cart e-mails vanuit Klaviyo kunt opleuken met 5-sterren reviews van precies het product dat je klant in zijn winkelmandje heeft laten zitten? Zie je conversie op deze flows door het dak gaan :-) Wil je Reviews.io proberen? Gebruik dan de code ‘CODEAGENCY’ en krijg de eerste drie maanden 10% korting.


Reviews.io App
Judge.me App

6. Algolia
Algolia helpt je de zoekfunctie van jouw webshop drastisch te verbeteren. Als je store meer dan 1000 producten heeft is dat geen overbodige luxe: niets is zo killing voor je customer experience (en je omzet) als iets niet kunnen vinden in je store. Algolia houdt rekening met verschillende manieren van iets spellen, iets verkeerd typen, tekst aanvullen en nog veel meer, en zorgt er daarmee voor dat je klanten altijd vinden wat ze zoeken op jouw site. 

Het installeren van deze power-app heeft wel wat voeten in de aarde (reken gerust op een hele sprint om het goed te krijgen), en zal altijd impact hebben op de performance en snelheid van je webshop. Maar als je kijkt wat Algolia doet voor de customer experience in jouw store is dat het veelal waard. 

N.B.: Recent heeft Shopify zelf ook een (gratis!) zoek-app gelanceerd: Shopify Search & Discovery. Die zijn we bij Code natuurlijk aan het testen. Het lijkt erop dat de zoekfunctie van Algolia nog steeds een grote pré heeft: Misspelling & Partial results. Wordt vervolgd!

7. Octane AI
In 2021 is Octane AI door Shopify uitgeroepen tot de beste Storefront App. Dat zegt genoeg, toch? Octane is een geweldige app om op een speelse manier (zero-party) data en opt-ins te verzamelen. Met deze app zet je razendsnel een product quiz of een conversational pop-up op waarmee je klanten gepersonaliseerde producten kunt aanraden (en zo je conversie kan verhogen).

Waar we bij Code ook erg enthousiast van worden: Octane combineren met Klaviyo. Zo kun je de data die je verzamelt via je quiz inladen in Klaviyo en gebruiken om segmenten te creëren. Deze segmenten stuur je vervolgens gepersonaliseerde emails die afgestemd zijn op hun profiel.

Onze klant Fascino Coffee gebruikt Octane AI om aan de hand van een reeks vragen te bepalen welke koffiesoort je favoriet is. De mail met jouw uitkomst wordt verstuurd via Klaviyo, met daarin bijvoorbeeld een korting of gratis verzending voor je volgende bestelling.

 

8. Kimonix
Heeft je store meer dan 300 SKU’s en kost het veel tijd om je collecties up-to-date te houden? Of staan artikelen die niet op voorraad zijn soms toch per ongeluk bovenaan je collection page? Of heb je moeite om van een niet goed lopend product af te komen? Dan is Kimonix dé app voor jou. Deze app synchroniseert sales, voorraad en klantdata om slimme collecties te creëren die goed verkopen, marges te optimaliseren en je te helpen om je voorraad weg te zetten. 

Bijkomend voordeel: je hebt er geen omkijken meer naar, want collecties worden op auto-pilot getest en vernieuwd. Kimonix wordt nog krachtiger wanneer je de app combineert met Rebuy en Klaviyo. Denk aan klanten die zich aanmelden voor een back-in-stock mail en in de bevestigingsmail een aantal gepersonaliseerde productaanbevelingen te zien krijgen: terwijl ze wachten tot hun gewenste product weer op voorraad is, kunnen ze alvast door met het bestellen van andere producten. Super effectief!

Leuk om te lezen: onze CCO Bob Rockland vertelt over Code’s successen met Kimonix in deze blog!

 

 

9. Firmhouse (or Recharge)
Wil je profiteren van de recente subscriptions trend? Dan is Firmhouse dé oplossing om je klanten een abonnement te laten nemen op hun favoriete producten. Via een kleine betaling met iDeal accordeert je klant dat je een abonnement afsluit. Firmhouse zet vervolgens die terugkerende betaling op en zorgt ervoor dat er om de zoveel tijd een nieuwe order wordt aangemaakt. Dit werkt fantastisch voor bijvoorbeeld koffie, sokken en scheermesjes: producten die je om de zoveel tijd opnieuw nodig hebt. Wij zetten Firmhouse ook in voor het lease-a-jeans concept van MUD Jeans.

N.B.: De app Recharge, die zich vooral richt op de Noord-Amerikaanse markt en tot voor kort dus alleen creditcards koppelde, is inmiddels ook bezig met het uitrollen van iDeal. Flink prijzig (denk aan een maandelijkse fee van zo’n 500 dollar), maar als jouw store veel abonnementen heeft is het mogelijk de moeite waard. Recharge koppelt naadloos met Klaviyo en biedt ook veel effectieve cross-selling tactieken: bijvoorbeeld door er niet zomaar van uit te gaan dat de klant altijd maar hetzelfde smaakje koffie wil, maar ook af en toe eens iets nieuws wil uitproberen.

10. Sendcloud
Sendcloud is een gouwe ouwe waar we bij Code al heel lang mee werken. Het is al jaren de go-to verzending app voor Europa en helpt je op bijzonder effectieve wijze om de verzending van jouw orders in te richten. Vooral als je meerdere stores hebt is Sendcloud nuttig, omdat je inzicht krijgt in welke logistieke opties de beste match zijn qua beschikbaarheid en prijs. Zo kies je uit heel veel verzenddiensten en automatiseer je het hele proces, van pakketlabels printen tot tracking emails naar klanten sturen... en nog veel meer.

11. Videowise
In een tijdperk waarin TikTok zes keer meer schermtijd krijgt dan Netflix (volgens een onderzoek uit 2021, dus inmiddels is het waarschijnlijk nog hoger!), is het geen verrassing dat korte video’s ook in e-commerce succesvol zijn. We hebben shoppable video met Videowise voor een aantal klanten getest en zien conversieratio’s van 5 -15% - ruim boven de wereldwijde gemiddelde conversieratio van 1,5% dus! 

Ook Videowise werkt mooi samen met Klaviyo: het kan video’s omzetten in GIF format, die je kunt invoegen in je Klaviyo emails. Video in marketing mails was tot voor kort niet mogelijk, dus dit is een echte doorbraak. Zeker de moeite waard om te proberen. Boek hier een demo.

 

12. Rewind
Wist je dat Shopify geen lokale back-up van je webshop maakt? Shopify onderhoudt alleen nood back-ups om het hele platform te herstellen in geval van een grote storing. Dit betekent dat als je per ongeluk een foutje maakt en een product, categorie of bestelling verwijdert in je store, deze informatie definitief verloren is. Maar, geen paniek! Rewind is de oplossing. De app slaat wijzigingen in je shop automatisch op en werkt als een magische ‘undo’ knop. 

Niets is zo frustrerend (en duur!) als problemen oplossen zonder back-up. Daarom raden we onze klanten altijd aan om Rewind te gebruiken. Rewind is een Shopify Plus Certified-app en de enige back-upservice die wordt aanbevolen door Shopify Plus. 

13. Beprofit
Volgens onze e-commerce strateeg Coen is je winstmarge de belangrijkste KPI in je hele store. Die laat namelijk zien hoe winstgevend je business is op de langere termijn. Toch hebben veel e-com merken bijna geen inzicht in hun dagelijkse kosten en daardoor ook onvoldoende grip op hun marge. Wil jij niet langer gissen en echt de vinger aan de pols houden? Dan is BeProfit een investering die zichzelf gaat terugverdienen. Met deze app maak je de meest overzichtelijke rapporten en zie je precies waar je kunt optimaliseren en verbeteren. 

BeProfit combineert de data uit je Shopify store, je marketing, je warehouse en andere sources om jou precies te laten zien hoe je ervoor staat. Je ziet elke dag in real-time hoe laat je break-even draait en op welk punt je winst begint te maken, en op welke producten en categorieën je de beste marges behaalt. Een fijne app die je gaat helpen om sneller betere beslissingen te nemen!

14. Orderly Emails
Wat zijn de meest geopende en gelezen e-mails in jouw store? We durven te wedden dat dat de transactionele e-mails zijn: de orderbevestiging die naar de klant gaat zodra die een bestelling heeft geplaatst bijvoorbeeld. Het is dus behoorlijk jammer dat je moeilijk aan die e-mails kunt sleutelen in Shopify… tenzij je Orderly Emails installeert. 

Deze app geeft je een serie drag & drop templates die je eenvoudig kunt aanpassen aan jouw branding, en maakt vervolgens een code van je template die je met een druk op de knop in Shopify kunt plakken. 

Wat kost dat? Eenmalig 49 dollar. Vinden wij een goede deal!

15. Returner
Een fijn retourproces is belangrijk voor een goede klantervaring, maar heb je er weleens over nagedacht wat een goed ruilproces met je omzet kan doen? Met onze eigen app Returner creëer je een branded self-service retourportaal waarin jouw klanten snel en soepel hun retour aanmaken en worden gestimuleerd om te ruilen in plaats van retourneren. Zo behoud je tot wel 40% van je omzet en creëer je extra omzet via upselling (ruilen voor een duurder product).

Wat onze retouroplossing onderscheidt van andere return apps is dat het een native Shopify app is, waarmee je retouren direct en geautomatiseerd in de Shopify admin afhandelt. Dit levert merken zoals MR MARVIS, MUD Jeans en Josephine & Co tot wel 90% tijdsbesparing op. Bovendien geeft de app inzicht in je retourdata, waardoor je snel kunt anticiperen op veelvoorkomende retour-redenen en uiteindelijk je customer lifetime value kunt vergroten. En wie wil dat nou niet?

Boek een demo

Groei is meer dan de juiste apps

Wil jij jouw e-commerce business duurzaam laten groeien en toekomstbestendig maken? Dan heb je zeker iets aan de juiste apps, maar er zijn nog veel meer manieren om actief te investeren in groei. Bij Code hebben we recent ons Acceleration & Growth programma gelanceerd om merken uitgebreid mee te laten liften op onze expertise op dat vlak. Lees hier hoe dat programma eruit ziet.

 

Linda Bleijenberg
Geschreven door

Linda Bleijenberg

Code schrijft met gemak 100 regels code per dag, maar bloggen laten we graag aan onze copywriter Linda over. Ze woont om de hoek in Delft en wil ook kunnen toveren met code als ze later groot is. Tot die tijd interviewt ze onze experts en deelt ze de meest interessante inzichten over Shopify en E-Commerce op onze blog.

Terug naar blog overzicht