snurk-logo

Van Shopware 5 naar Shopify Plus in 3 maanden

Het Nederlandse merk SNURK wilde een plug & play e-commerce platform om hun vrolijk bedrukte beddengoed en loungewear te verkopen - maar ontdekte dat Shopware 5 niet verder kwam dan de basis. Na hun migratie naar Shopify Plus zagen ze hun BFCM omzet met 25% groeien. 

 

KLANT

SNURK

INDUSTRIE

Lifestyle, Home

TECHNOLOGIE

Shopify plus webshops

DIENST

Webshop migration
Snurk-header (1)-2

Services die we hebben geleverd

Replatforming

Store building

Acceleration & Growth

UX/UI Design

Email Marketing

Internationalization

B2B

Hoe een kartonnen doos kan leiden tot 2,5 miljoen online GMV per jaar

Ooit, jaren geleden, wilden Peggy van Neer en haar man daklozen helpen door een dekbedovertrek te verkopen met een print van een kartonnen doos erop. Om hun idee onder de aandacht te brengen installeerden ze zichzelf onder dat dekbed, op de Dam in Amsterdam - en trokken al snel de aandacht van zowel de politie als een camera crew. Wat volgde was flink wat media aandacht, een uitverkocht dekbedovertrek, en de oprichting van het beddengoedmerk SNURK. Zestien jaar later haalt het overtrek met de kartonnen doos erop nog steeds geld op voor daklozen: inmiddels gaat de teller richting de €100.000.

 

Peggy-Erik-astronaut

Intussen heeft SNURK ook flink uitgebreid. Naast de 2,5 miljoen die hun B2B tak binnen brengt, leveren hun D2C verkopen nog eens 2,5 miljoen omzet per jaar op. Het merk verkoopt in meer dan 8 landen: in het begin via een zelfgebouwde webshop, toen op Shopware 5, en sinds oktober 2023 op Shopify Plus. Oprichter Peggy is blij met de switch: “We hebben net een erg succesvolle BFCM gehad. 25% meer omzet dan de laatste drie jaar op Shopware, en zonder dat er iets crashte!”

→ Check hier de 5 belangrijkste voordelen van Shopify

→ … en lees hier meer over de voordelen van een SaaS platform

 

Snurk-category-page (1)-1

Shopware lock-in

Dat hun store steeds crashte tijdens BFCM was nog maar een van de issues die SNURK had toen ze nog op Shopware 5 zaten. Peggy: “Toen we naar Shopware 5 verhuisden, kwamen we van een zelfgebouwde store. Destijds wilde ik een platform omdat ik dacht dat het plug & play zou zijn. Maar het bleek dat Shopware alleen de basis dingen deed, en we moesten nog steeds heel veel zelf regelen. Dat was niet waar ik op gehoopt had.”  

De kosten waren ook een issue. “Shopware leek op het eerste gezicht goedkoop, maar onder de streep was het allemaal veel duurder. We hadden overal apps voor nodig, die natuurlijk allemaal abonnementskosten rekenden. We hadden ook erg veel problemen met servercapaciteit: er werd ons verteld dat we een duurdere server met meer power nodig hadden, dus die kochten we - en toen ging de server alsnog plat. Hoeveel geld we er ook tegenaan gooiden, het werkte niet.”

→  Benieuwd naar de kosten van een Shopify webshop voor jouw merk? Gebruik onze TCO-calculator (5 minuten) voor een persoonlijke berekening, inclusief Shopify fees, Apps en Development kosten.

 

Een derde issue was Shopware’s relatief kleine ecosysteem. “Er zijn niet zo heel veel Shopware agencies in Nederland, en als ze druk zijn wordt je site niet goed onderhouden. Als je dat vervolgens meldt bij het Shopware hoofdkwartier in Duitsland, verwijzen ze je gewoon terug naar je agency. Het voelde soms alsof resellers prioriteit hadden boven klanten.”

Toen de EOL voor Shopware 5 werd aangekondigd, zag Peggy dat als een kans om eens wat andere platforms te bekijken. “Ik had Shopify al op het oog, omdat het de efficiëntie en gebruiksvriendelijkheid bood die ik al die tijd al in gedachten had. Onze ervaring met Shopware had ons ook geleerd dat we niet voor de goedkoopste optie moesten gaan, want goedkoop is duurkoop.”

snurk-bedding

Internationaal succes met Shopify Markets

Gelukkig kon SNURK binnen drie maanden over naar Shopify Plus, met een beetje hulp van Code. Omdat 80% van SNURK’s omzet afkomstig is uit Nederland en België en 20% uit de rest van de wereld (met name Duitsland en de VS), gingen ze voor een single store setup met Shopify Markets voor de buitenlandse verkopen. Deze opzet werkt het beste voor SNURK’s relatief kleine team. 

Code heeft daarbij goed gebruikgemaakt van de meest recente features van Shopify Markets. Peggy: “Met Markets konden we heel gemakkelijk al onze SKU’s uploaden en koppelen aan een specifieke markt. Dat is belangrijk voor ons, omdat de standaardmaten voor beddengoed flink verschillen tussen landen. In Nederland is een standaard kussensloop 60x70cm, bijvoorbeeld, terwijl kussenslopen in Duitsland 80x80cm zijn en een rits hebben. Om die reden hebben we verschillende maten van praktisch alle producten in die categorie.”  

snurk-image (1) (1)
Snurk-image2 (1)

Werken met Code

Peggy is erg positief over de samenwerking met Code. “We hebben al meer dan 15 jaar een webshop, maar onze IT partners voelden nooit heel professioneel - tot nu toe. Code was echt een verademing voor ons. [Project Manager] Marloes nam ons bij de hand en loodste ons door het hele project: dit is hoe het gaat, nu hebben we hier jullie hulp bij nodig, binnenkort willen we hier graag feedback op zodat we geen vertraging oplopen. Wij hadden dat nodig, want we hebben geen groot team. Wij waren er zelf ook op gebrand de deadline halen, dat was in ons eigen belang.”

Code’s professionaliteit trok Peggy’s aandacht al toen SNURK op zoek was naar een agency om de migratie naar Shopify mee te doen. “We kregen offertes van verschillende agencies, maar die van Code viel op omdat er een duidelijk plan achter zat, ook na oplevering. Ik dacht toen al: daar zal ons kleine team goed in gedijen, daar hebben wij behoefte aan.”

→ Benieuwd wat Code voor je store kan doen na de launch? Lees hier meer over onze E-commerce Growth service.

Zeer geslaagde BFCM

De nieuwe SNURK site ging midden oktober 2023 live, op tijd om eventuele laatste hobbels glad te strijken voor BFCM. Voor het eerst in drie jaar tijd bleef de store gewoon in de lucht toen SNURK hun trouwste klanten early access gaf tot Black Friday deals -  wat resulteerde in 25% meer omzet. Peggy: “Dat maakte ons extra duidelijk hoeveel omzet we over de jaren misgelopen zijn doordat de server er steeds uit vloog.”

Toekomstplannen: een loyalty programma en Klaviyo

Wat zijn Peggy’s ambities voor de store, nu SNURK op Shopify zit? Peggy: “Ik zou heel graag starten met een loyaliteitsprogramma. We hebben veel trouwe klanten die al heel lang bij ons zijn, echte ambassadeurs van ons merk. Ze kwamen ooit voor de grappige printjes, en ze bleven voor de hoge kwaliteit van onze producten en onze service.”

Nog een manier om contact te leggen met SNURK’s fans is email marketing met Klaviyo, waar ze recent mee gestart zijn. “De komende maanden gaan we nog een paar Klaviyo flows lanceren, samen met Code. We hebben onze bestaande flows al verbeterd, omdat onze verkoop uit email marketing altijd al vrij hoog was. Het is nu rond de 25% van onze totale omzet.” Ze overweegt daarnaast ook een tool voor upselling en cross-selling.

→ Heb je interesse in Code’s Klaviyo expertise? Lees er hier meer over

Peggy is al met al erg tevreden over SNURK’s verhuizing naar Shopify. “Onze e-commerce manager vergeleek Shopify ooit met Apple en alle andere platforms met Android. Het is een gesloten systeem, maar wat ze aanbieden werkt.” Daar kunnen we ons bij Code van harte bij aansluiten!

88 (1) (1)

Ga mee op reis

Ben je ook benieuwd naar de voordelen van Shopify of denk jij na over een E-commerce platform switch?

Neem contact met ons op, we staan klaar om je te helpen aan een succesvolle e-commerce reis zoals die van SNURK!

Zoek je ook een goede partner voor jouw team?