Logo-Pom-Amsterdam-

Scoren met Klaviyo: kledingmerk POM Amsterdam over succesvolle e-mail marketing

Kledingmerk POM Amsterdam ontstond tien jaar geleden met de inmiddels zo kenmerkende kleurrijke sjaals van de zussen Violet en Liesbeth Lotgering. Een klassiek ondernemersverhaal dat begon met een naaimachine, een zolderkamer en prachtige sjaals, die enthousiast werden ontvangen door vrienden en familie. Tien jaar later is er een volledige kledinglijn neergezet die in Europa, Amerika en Azië te vinden is in meer dan 800 winkels. Code helpt POM sinds 2019 met hun Shopify webshop en sinds begin 2021 met effectieve e-mail marketing campagnes via Klaviyo.

 

 

KLANT

POM Amsterdam

INDUSTRIE

Fashion

TECHNOLOGIE

Shopify plus webshops

DIENST

Webshop migration
POM Amsterdam kiest voor Shopify

Diensten die we hebben geleverd

Store building

E-mail Marketing

Internationalization

POM Amsterdam kiest voor Shopify

Tijd voor Shopify

Matthijs Bijl (Managing Director bij POM Amsterdam) schetst een omslagpunt dat voor veel e-commerce merken herkenbaar is. ‘We werkten in 2019 met Magento en liepen tegen de grenzen van dat systeem aan. Onze marketing manager trok me aan m’n jasje dat het echt tijd was voor iets nieuws.’ POM ging op onderzoek, sprak diverse agencies en vrij snel volgde de realisatie dat Shopify de toekomst had. Matthijs moet lachen als hij terugdenkt aan het eerste contact met Code. ‘We werden gewoon verleid door Bob! Het uitwerken van onze nieuwe shop was geen makkelijke klus, maar samen met Code hebben we echt iets moois neergezet.’

POM Amsterdam kiest voor Shopify

Monkey business

Maar Magento was niet het enige systeem wat aan vernieuwing toe was. POM ziet veel potentie in e-mail marketing, maar de stroeve wisselwerking tussen MailChimp en Shopify is een bron van zorg. Matthijs: ‘de integratie van Klaviyo en Shopify is veel beter, terwijl de kosten vergelijkbaar zijn met MailChimp. Dus toen hebben contact gezocht met Bob om daar meer over te horen. Code bleek net een aparte tak opgezet te hebben voor Klaviyo, dus was de keuze snel gemaakt.’ Er komt veel kijken bij het omarmen van een nieuw systeem, legt Matthijs uit. 

‘Intern moesten collega’s natuurlijk leren werken met de nieuwe e-mail tool. Code heeft ons daarin goed begeleid door ons te helpen vertrouwd te raken met Klaviyo. Maar je hebt ook met andere uitdagingen te maken. Doordat je bijvoorbeeld je mail vanuit een andere server stuurt, kan het zijn dat je berichten plots in spamfolders van klanten belanden. De switch van MailChimp naar Klaviyo hebben we dus heel geleidelijk doorgevoerd.’ Matthijs is positief over de rol die Code hier speelde: ‘Door Klaviyo echt full service uit te rollen was het in gebruik nemen ervan voor ons grotendeels een zorgeloze onderneming.’

POM Amsterdam kiest voor Shopify
POM Amsterdam kiest voor Shopify

Verdrievoudigde omzet

Dat de overstap naar Klaviyo een goede keuze was blijkt wel uit de cijfers. De omzet uit e-mail marketing is ten opzichte van vorig jaar ruim verdrievoudigd. Matthijs plaatst daar wel een kanttekening bij: ‘we zijn wel ook meer mail gaan versturen. Maar dat komt ook doordat Klaviyo in gebruik gewoon veel makkelijker is. We werken bijvoorbeeld met een loyaliteitsprogramma in de vorm van POM punten. Die kunnen we in Klaviyo invullen en delen met klanten. Zo zijn er nog veel meer opties, die zorgen voor een betere integratie. Daardoor gebruiken we e-mail als middel veel meer en effectiever.’

Go with the flow

Een belangrijk onderdeel van POM’s e-mail marketing zijn de flows die wij in Klaviyo voor hen inrichten. Flows bestaan uit reeksen met ‘als’ voorwaarden. ‘Als iemand bijvoorbeeld de afgelopen weken al een e-mail van ons heeft gehad, dan sturen we bepaalde mailtjes niet. En als je een account hebt aangemaakt, maar je verjaardag nog niet gedeeld, dan vragen we een klant daar naar, zodat we iets leuks kunnen sturen op die dag. Je kan eindeloos veel flows opzetten die heel klantspecifiek zijn. Wat heeft een klant in het verleden gekocht? Zijn dat bijvoorbeeld alleen maar sjaals, dan kun je wellicht andere producten in de schijnwerper zetten. Trouwe klanten sturen we een attentie als blijk van waardering. Ook de back-in-stock flow is een mooi voorbeeld: we geven een seintje als een product weer op voorraad is.’

Een andere nuttige flow is de zogenaamde ‘sunset flow’. Als POM ziet dat iemand niet erg actief is en mailtjes meestal gelijk weggooit, dan sturen we nog twee of drie laatste mailtjes om te kijken of er nog interesse is. Als er geen reactie komt schrijft POM de ontvanger uit. Klantgegevens weggooien lijkt gek, maar een goede open rate is belangrijk, aldus Matthijs. ‘Zo ziet Google dat we “gezonde” mails versturen, waardoor ze vaker in de inbox belanden. Daarnaast maken we meer kosten met meer verstuurde mails, dus je wil het liefst zo min mogelijk mail versturen die nergens goed voor is.’

Code als Klaviyo partner

Klaviyo flows moet je eenmalig goed inrichten, daarna gaat de rest automatisch. Voor POM is de kennis van Code hierin van grote waarde geweest. We spreken elkaar wekelijks om ideeën door te nemen, content aan te leveren en de tech te bespreken. Matthijs: ‘Midge, onze projectmanager, zit daar altijd bij en komt vaak met suggesties en ideeën over nieuwe en bestaande flows. Hij heeft natuurlijk al heel veel ervaring opgedaan bij andere klanten en van die kennis plukken wij de vruchten. E-mail marketing is echt een vak apart, maar doordat Code in the lead is en voor goede opvolging zorgt in het project, zien wij supersterke resultaten.’ Wanneer we hem vragen wat hij andere bedrijven zou 

aanraden als ze aan de slag gaan met e-mail marketing en/of Klaviyo, moet Matthijs lachen: ‘precies wat wij gedaan hebben en Bob bellen! Maar iets serieuzer: neem een dedicated partij in de arm. Het is echt een kwestie van eenmalig de basis goed neerzetten en daar op doorwerken. Gedegen kennis van buitenaf is dan zó waardevol. Het is zonde van je tijd om in je eentje te gaan zitten prutsen in een poging het wiel opnieuw uit te vinden. Dit is nou typisch iets wat je makkelijk kan outsourcen. Het vullen, de tekst en beelden in je nieuwsbrief: dat moet je wat mij betreft echt in huis houden. Maar een goede basis neerzetten en de flows opbouwen – laat dat door een bureau als Code doen.’

Ook jouw conversie laten groeien met Klaviyo?