PP_Douxe

DOUXE: 70% YoY omzetgroei met Klaviyo

Het Nederlandse merk DOUXE verkoopt al sinds 2006 bedden, beddengoed, badtextiel en accessoires van hotelkwaliteit, offline en online, B2B en D2C. Na hun migratie naar Shopify in 2022 koos het merk voor Code als hun Klaviyo partner. Samen bouwen we aan een loyale klantenkring rondom hun luxe producten. Anderhalf jaar later laat hun omzet uit e-mailmarketing 70% YoY groei zien. 

 

KLANT

DOUXE

INDUSTRIE

Lifestyle, Home

TECHNOLOGIE

Klaviyo

DIENST

Webshop migration
DOUXE-bedding-code

Services die we hebben geleverd

Replatforming

Store building

Acceleration & Growth

UX/UI Design

Email Marketing

Internationalization

B2B

D2C hotelkwaliteit

DOUXE is een Nederlands merk dat de luxe van hotels naar de individuele consument brengt. Oprichters Bart Kleiman en Liselotte Koenders startten het merk in 2006, in reactie op de vele hotelgasten die hen vroegen: “Waar kan ik dat heerlijke bed kopen waar ik net in geslapen heb?”

Hoewel het merk een ‘e-commerce first’ benadering heeft, werd het al snel een ‘mix van clicks en bricks’, zoals Bart het noemt. “Het past gewoon bij ons merk. Mensen willen onze producten uitproberen voordat ze kopen, daarom hebben we twee showrooms geopend in Den Haag en Amsterdam. De showrooms zijn een fusion tussen een hotel en een winkel: hoteliers, particuliere klanten en hun interieurarchitecten kunnen er terecht voor advies, om kleuren en materialen te kiezen, en om de bedden en matrassen uit te proberen.”

DOUXE Showroom code

Sinds recent is DOUXE ook bezig om delen van de showroom ervaring naar hun online store te vertalen. “De showroom converteert heel goed, vooral voor bedden en matrassen. Maar er zijn steeds meer tools beschikbaar om ook online een gepersonaliseerde ervaring te bieden, bijvoorbeeld een product quiz waarin mensen advies krijgen op basis van hun favoriete slaappositie. En we zijn begonnen met Klaviyo e-mailmarketing om brand loyalty te bevorderen.”

 

DOUXE store code

Nieuwe ambities met Shopify, Klaviyo en Code

DOUXE startte met Klaviyo kort nadat Code hun Shopify store lanceerde, in de zomer van 2022. Bart legt de overstap uit: “We zijn al sinds 2006 online en hebben praktisch elk platform al eens geprobeerd. We zijn op een gegeven moment zelfs overgegaan van Magento 1 naar Magento 2 [nu Adobe Commerce Cloud], maar de self-hosted opzet was altijd een uitdaging.” 

Lees hier meer over de pijnpunten van Magento

→ … en hier over migreren naar Shopify met Code

Updates en security werden een probleem voor het DOUXE team, en de kosten van development waren hoog. Bart: “We zochten een platform waar we niet steeds onder de motorkap hoefden te kijken. Toen raadden verschillende bekenden in de e-com wereld ons Shopify en Code aan.”   

De migratie was een goed moment om ook hun e-mailmarketing te verbeteren. “Tot op dat moment gebruikten we MailChimp, enkel om klanten een review te vragen. Omdat Klaviyo heel goed samenwerkt met Shopify, en omdat Klaviyo marketing een van Code’s sterke punten is, besloten we het wat serieuzer te gaan aanpakken.” Recent benoemde DOUXE bovendien Chiel Bosgoed als de nieuwe Director of E-commerce, om hun ambitie te onderstrepen en hun gestage groei te ondersteunen.

bedding-showroom-DOUXE-code

De juiste balans vinden met Klaviyo

Na de Klaviyo onboarding fase met Code ging DOUXE van start met een Welkom Serie en een Abandoned Cart flow. Vanaf het begin gebruiken ze e-mail ook om online bezoekers uit te nodigen in een van de showrooms. Midge, Hoofd Klaviyo bij Code, legt uit: “Omdat de showrooms zo goed converteren gebruiken we dit als CTA voor verschillende flows, in plaats van de gebruikelijke ‘kom naar onze online store’.”

→ Check de 5 essentiële e-mail flows die elke online business zou moeten hebben, volgens Code

DOUXE wil ook graag voorkomen dat klanten zich gaan ergeren. Bart: “Mensen krijgen tegenwoordig veel marketing e-mails en zijn zich steeds bewuster van privacy, dus we zoeken constant naar de ‘sweet spot’. Hoe vaak stuur je een e-mail, en wat is een goed bericht? Klaviyo geeft ons veel nuttige data om dit te monitoren. Toen we startten maakten we alleen nieuwe flows aan wanneer we zagen dat het succesvol was bij ons publiek. En dat was het, ik was verrast dat we er al snel goede omzet uit haalden.”  

→ Benieuwd naar Code’s Klaviyo services? Hier leggen we uit waarom Klaviyo je beste keuze is

Chiel vat de DOUXE strategie als volgt samen: “We zetten Klaviyo in om klanten te behouden en ons merk voor hen interessant te houden. In de Welkom Serie vertellen we onze subscribers over ons merk, en daarna sturen we ze een nieuwsbrief met daarin afwisselend acties en merk-gerelateerde inspiratie. Ons publiek is best wel loyaal, ze vinden het leuk wat we doen, en hoe we het doen. Dit wisselt overigens per kanaal, de kortingsjagers die op onze Instagram- en Facebook acties afkomen schrijven zich meestal ook snel weer uit. We testen op dit moment manieren om hen ook binnen te houden.”

→ Wil je je marketing game verbeteren? Lees hier Code’s 21 tips om je e-mailmarketing te boosten

→ … en hier hoe je de meest gemaakte e-mailmarketing fouten voorkomt

DOUXE Welcome Series
DOUXE-abandoned-checkout

Huidige Klaviyo flows

Na zo’n anderhalf jaar runt DOUXE al een flink aantal Klaviyo flows. Een daarvan is een POS flow voor potentiële klanten die een offerte aanvragen in de showroom - als die gestart wordt krijgt het sales team een seintje, voor het geval ze de opvolging persoonlijk willen oppakken. De updates over verwachte levertijden zijn heel bruikbaar voor producten als bedden en matrassen, waarbij productie en levering wat tijd kosten.  

→ Interesse in Shopify POS? Lees er meer over in deze blog 

DOUXE heeft Klaviyo daarnaast gekoppeld aan JudgeMe om reviews te verzamelen, en ze gebruiken een post-purchase flow met huishoudelijke tips. Midge: "Een post-purchase flow telt als een transactiemail, dus klanten hoeven niet ingeschreven te zijn voor DOUXE’s email marketing om ze te ontvangen. In de e-mail staat een button die naar de online store leidt, waar we een opt-in voor marketing emails geplaatst hebben.”

Welke e-mails werken bijzonder goed voor DOUXE? Chiel: “Onze Abandoned Cart flow is erg succesvol, die blijft elke maand groeien. Het was de afgelopen maand onze best scorende flow, samen met de Welkom Serie.”

→ Inspiratie nodig? Check deze 9 email marketing flows 

Toekomstbestendig met Code

Wat zijn DOUXE’s toekomstplannen qua e-mailmarketing met Klaviyo? In een notendop: hun B2B marketing automation verder uitbreiden, en nieuwe verkoopkanalen implementeren. Chiel: “We zijn op dit moment bezig om uit te breiden naar de Duitse markt en naar marktplaatsen. En we kijken samen met Midge naar SMS marketing, of dat iets is wat we willen proberen.” Volgens Midge kan het combineren van  e-mail en SMS heel krachtig zijn, vooral voor gepersonaliseerde aanbiedingen en transactionele updates.

→ SMS Marketing met Klaviyo is nu beschikbaar in Nederland: Code schreef er een blog over

DOUXE blijft ook nog wel even samenwerken met Code. Bart: “Ik was in het begin best wel sceptisch over e-mailmarketing, geef ik toe, maar het werkt! Midge is heel toegewijd, hij weet superveel. Ook heel pragmatisch, er komen altijd goede actiepunten uit meetings met hem. En Code is gewoon een hele professionele groeipartner - ze denken daadwerkelijk mee over hoe je extra omzet kunt genereren, het gaat veel verder dan alleen een store neerzetten.” 

DOUXE_BRAND_IMAGE_code

Wil je ook omzet uit je e-mails gaan halen?