Klaviyo

Klaviyo vs Mailchimp? 5 redenen waarom wij voor Klaviyo gaan door Linda Bleijenberg

Shopify en Mailchimp hebben het weer bijgelegd. Daarmee hebben Shopify merchants die aan de slag willen met e-mailmarketing ineens een dilemma: ben je nu beter af met Klaviyo of met Mailchimp? Wij van Code kunnen daar wel iets zinnigs over zeggen, want we hebben met allebei gewerkt. In deze blog leggen we je uit waarom wij vinden dat Klaviyo de beste keus is voor ambitieuze webshops. Zonder twijfel.

Mailchimp vs Klaviyo

Mailchimp lanceert opnieuw Shopify integratie

In oktober 2021 lanceerde Mailchimp opnieuw een integratie met Shopify, twee jaar nadat de bedrijven de samenwerking stopten. In die twee jaar stapten een flink aantal Shopify merchants en agencies over op andere e-mailmarketing software. Zo ook Code: wij maakten de switch naar Klaviyo, en daar hebben we nog geen seconde spijt van gehad.

Wat is volgens ons het grote voordeel van Klaviyo? In een notedop: waar Mailchimp een beperkte e-mailmarketing automation toolbox beschikbaar stelt voor MKB-ers die veel zelf doen, geeft Klaviyo gebruikers alle ruimte om hun e-mails naar hartelust te customizen, te testen en vergaand te personaliseren. In andere woorden: Mailchimp is voor starters, Klaviyo voor pro’s.

 

Midge working with Klaviyo | Code

Waarom je toch voor Mailchimp zou kunnen kiezen

Als jij veel zelf wilt doen, als je nog niet eerder aan e-mailmarketing gedaan hebt en eens wilt kijken of het wat voor je is zonder veel te hoeven investeren, en als je op dit moment nog niet al te grote ambities hebt voor je webshop, dan is Mailchimp het overwegen waard. Mailchimp biedt namelijk een prima starterspakket: goedkoop instappen, niet al te ingewikkeld om te leren, met flink wat voorgeprogrammeerde templates en e-mail flows zodat je snel aan de slag kunt.

Zodra je echter wat meer uit je e-mailmarketing wilt halen – en dat wil je als je een webshop hebt, want e-mailmarketing kan je veel omzet opleveren – wordt Mailchimp een maatje te klein. Veel verder dan de standaard e-mails die iedereen al kent kom je er niet mee, want je kunt die voorgeprogrammeerde templates en flows maar beperkt customizen. Dat is niet handig: hoe beter je je mails personaliseert, hoe beter ze converteren. One size fits all werkt dan gewoon niet.

5 redenen waarom Klaviyo de beste keuze is

Bij Klaviyo geloven ze niet in one size fits all. Bij Klaviyo geloven ze in vergaande personalisatie, en hun software zit tjokvol fijne functies om dat voor elkaar te krijgen. We geven je vijf redenen waarom wij denken dat Klaviyo voor jouw webshop de beste keuze is.

1. Klaviyo is gemaakt voor webshops

Mailchimp is ooit bedacht om het sturen van bulk-emails naar maillijsten zo eenvoudig mogelijk te maken voor iedereen. Dat was lang geleden, toen de e-commerce nog redelijk in de kinderschoenen stond. Mailchimp is in de basis een generalist: de plaatselijke sportvereniging moet het ook kunnen gebruiken.

Klaviyo is niet geïnteresseerd in de plaatselijke sportvereniging. Zij specialiseren zich al vanaf de oprichting in 2012 volledig in e-commerce. Hun e-mail editor integreert dus naadloos met Shopify (en met veelgebruikte Shopify apps zoals LoyaltyLion, Recharge en Octane), verzamelt alle relevante data uit jouw store, en gebruikt die om jouw e-mails vergaand te personaliseren. Bovendien ontwikkelt Klaviyo doorlopend nieuwe features (hier kun je een paar recente zien) die helemaal afgestemd zijn op de veranderende behoeften van e-commerce brands.

Caroline Smedts - e-commerce manager bij Osaka: “We hebben bijna geen omkijken naar onze Klaviyo email flows en campagnes, terwijl we er zo’n 20 tot 30% van onze omzet uit halen. Echt een grote plus!” 

Elk e-commerce merk zou een sterke welcome series, abandoned cart en back-in-stock flow moeten hebben. Wat nog meer? Dit zijn de 5 must-have e-mail marketing flows voor e-commerce.

2. Personalisatie, personalisatie, personalisatie

Zeiden we al dat personalisatie de sleutel tot conversie is? Dat heeft Klaviyo heel goed begrepen. Hun software volgt het gedrag van jouw bezoekers en klanten tot in detail (welke producten en pagina’s ze bekijken, welke producten ze in hun mandje leggen, wanneer ze je e-mails openen, en nog veel, veel, VEEL meer) en geeft je alle data die je nodig hebt om je e-mail marketing zo goed mogelijk op dat gedrag af te stemmen. Op een niveau dat Mailchimp gewoon niet haalt.

Wacht, we laten het zien. Hieronder zie je hoe Midge, ons hoofd Klaviyo, zich gedraagt in een webshop – en hoe Klaviyo en Mailchimp dat gedrag vastleggen. Wat heeft Mailchimp allemaal opgemerkt? Dat Midge een bestelling geplaatst heeft voor twee items, en hoe duur die items waren.

Wat heeft Klaviyo vastgelegd van datzelfde bezoekje? Dat Midge wat rondkeek op de site, een productpagina opende en het product toevoegde aan zijn mandje, toen een volgende productpagina bekeek en dat product ook toevoegde, daarna met zijn twee items naar de checkout ging en het bestelproces afrondde, maar toen (toch een redelijk belangrijk stukje informatie, maar Mailchimp noemt het niet) zijn bestelling annuleerde.

Wil je als merchant nog meer weten van Midge’ gedrag, dan kun je bij elke geregistreerde activiteit in dit lijstje ook nog op ‘details’ klikken. Maar nog belangrijker: wil je als merchant Midge benaderen met gepersonaliseerde e-mails, dan heb je op basis van dit lijstje genoeg aanknopingspunten om dat te doen.

Een fijne bijkomstigheid van al die data die Klaviyo verzamelt is dat je je e-maillijst op alle mogelijke manieren kunt segmenteren. Wil je een e-mail sturen naar alle klanten die ‘Jan’ heten en die in de afgelopen drie maanden een paar sokken hebben gekocht? Klaviyo regelt het voor je. Mailchimp is hier een stuk beperkter in, omdat het veel minder data heeft.

Mailchimp example | Code
Klaviyo example | Code

3. Klaviyo maakt complexere A/B testen mogelijk

A/B testen is superbelangrijk in e-mail marketing. Weten wat het beste werkt levert je omzet op, dus het loont om werkelijk elk onderdeel van je mails te testen. Ook hierin is Klaviyo een stuk flexibeler dan Mailchimp. Bij Mailchimp kun je basisdingen als onderwerpregel en tekst van je e-mail A/B testen, op campagne-niveau. Maar als je overkoepelende info zoekt, bijvoorbeeld welke timing past bij welk subscriber-segment, dan moet je bij Klaviyo zijn.

In ons recente e-book over e-mail marketing hebben we het regelmatig over Klaviyo’s ruime test-mogelijkheden. Benieuwd? Bekijk het e-book hier.

4. Klaviyo geeft relevante data-analyse en rapportages

Data-analyse is essentieel om je marketing en conversie te optimaliseren. Wat werkt in je e-mails en wat niet? Als merchant wil je bovendien weten welk effect je e-mails hebben op je omzet. Zowel Mailchimp als Klaviyo geven je analyses en rapportages, maar het is duidelijk dat hun focus verschilt. Niet alleen verzamelt Klaviyo meer relevante data om te analyseren, Klaviyo presenteert die data ook op een relevante manier aan je. Je ziet bijvoorbeeld in een oogopslag de data die belangrijk is voor e-commerce bedrijven: hoeveel procent van je omzet aan e-mailmarketing te danken is.

Ylmar Haring - Senior brand manager bij Le Nouveau Chef: “We zijn gestart met vier basic Klaviyo flows die meteen voor een omzet boost zorgden. Onze omzet uit email marketing is nu tien keer hoger dan het was!”

5. Klaviyo geeft je vanaf het begin toegang tot alle functies

Klaviyo’s prijsbeleid is super overzichtelijk: hun product is voor iedereen hetzelfde, en je maandelijkse fee is gebaseerd op het aantal actieve contacten in je maillijst. Je hebt dus altijd toegang tot alle features die Klaviyo te bieden heeft, ongeacht de grootte van je e-maillijst. Zodra je de basics een beetje door hebt en je wilt eens iets nieuws proberen met je e-mail marketing, dan kan dat direct.

Mailchimp maakt het allemaal wat ingewikkelder. Er zijn verschillende pakketten met oplopende functionaliteit (waarvan de kleinste gratis is) en je kunt er naar wens nog losse modules bij nemen. Het aantal subscribers telt ook mee in je maandelijkse fee, waarbij subscribers dubbel tellen als ze op twee e-maillijsten staan. Om dezelfde functionaliteit als Klaviyo te krijgen betaal je de hoofdprijs.

Mailchimp is kortom heel vriendelijk geprijsd voor instappers, maar niet zo gunstig voor bedrijven met grote of snelgroeiende e-maillijsten en/of behoefte aan uitgebreide functionaliteit. Die bedrijven zijn qua totale cost of ownership voordeliger uit met Klaviyo. Bovendien betaalt Klaviyo zichzelf altijd terug: elke euro die je in Klaviyo investeert levert je zo’n 85 euro op.

Code is jouw Klaviyo Elite partner

Wij van Code vinden Mailchimp kortom een prima tool, maar Klaviyo is verreweg de krachtigste e-mail marketing tool voor e-commerce. Om daar optimaal gebruik van te maken moet je wel een lichte leercurve doorlopen, want Klaviyo levert je een flink gevulde toolbox met allemaal specialistische stukken gereedschap. Voordat je uitgevogeld hebt wat die tools allemaal kunnen ben je wel even bezig.

Of je huurt Code in natuurlijk: we zijn niet alleen een Shopify bureau, maar sinds 2019 ook een Klaviyo Elite partner. Midge en zijn Klaviyo team kennen alle functionaliteiten van binnen en van buiten. Zij bezorgen jouw bedrijf in no-time 20% omzet uit e-mailmarketing, en dat kan in sommige gevallen zomaar oplopen naar 50%.

Geïnteresseerd? Je bent altijd welkom om jouw e-mail strategie met ons te bespreken. Neem contact met ons op.

Download ons E-mail Marketing Inspiratieboek!

Linda Bleijenberg
Geschreven door

Linda Bleijenberg

Code schrijft met gemak 100 regels code per dag, maar bloggen laten we graag aan onze copywriter Linda over. Ze woont om de hoek in Delft en wil ook kunnen toveren met code als ze later groot is. Tot die tijd interviewt ze onze experts en deelt ze de meest interessante inzichten over Shopify en E-Commerce op onze blog.

Terug naar insights overzicht