mud jeans-black

Jeans leasen met
MUD Jeans en
Shopify

Waarom nieuwe spijkerbroeken maken en daarbij heel veel grondstoffen verspillen, als je ook nieuwe spijkerbroeken kunt maken van oude spijkerbroeken? Het Nederlandse MUD Jeans laat al 10 jaar zien dat het anders kan. Sinds najaar 2020 draait hun webshop op Shopify Plus. 

KLANT

MUD Jeans

INDUSTRIE

Fashion

TECHNOLOGIE

Shopify plus webshops

DIENST

Webshop migration
MUD jeans  Code

Services die we hebben geleverd

Responsive design

Store building

Product navigation

Concept & UX

E-mail Marketing

Internationalization

Leasen is het nieuwe

kopen

Helemaal in lijn met hun circulaire doelstelling koopt MUD Jeans oude spijkerbroeken in en verwerkt die tot nieuwe. Dat is een omslachtig proces waarbij een boel hordes te overwinnen zijn, want de rest van de wereld ziet jeans toch nog steeds als een wegwerp-product, in plaats van een waardevolle grondstof. Bij MUD Jeans gaat dat anders. Bij hen kun je spijkerbroeken leasen: je mag een tijdje gebruikmaken van de grondstoffen, en daarna geef je ze weer terug. 

MUD jeans homepage  Code NL

Leasen met Shopify,
on- en offline

Hoe geef je zo’n lease-constructie vorm in je webshop? Dat bleek lastig. Mede-eigenaar Dion Vijgeboom vertelt: “Tot najaar 2020 draaide onze webshop op WooCommerce, maar daar was de lease-optie moeilijk te configureren. Dus toen zijn we om ons heen gaan kijken naar iets beters en kwamen bij Shopify uit. Niet de goedkoopste, maar wel de beste; precies wat Bob ons vertelde toen we Code benaderden.” 

Voor Code was het bedenken van een goede oplossing voor het leasen van producten een mooie oefening in improviseren. Bob vertelt: “We zochten een partner om dit mee te doen, maar voor de Amerikaanse bedrijven die we benaderden was het niet interessant om er een iDeal koppeling bij te leveren. Dus we zijn in eigen land rond gaan kijken, en uiteindelijk bleek een samenwerking met het Nederlandse Firmhouse het antwoord.” 

MUD jeans detail  Code

Firmhouse is een Product-as-a-Service platform gespecialiseerd in lease-constructies. Zij hadden nog geen Shopify-integratie, maar hebben die op verzoek van Code speciaal voor MUD Jeans ontwikkeld – en daarna ook beschikbaar gemaakt voor andere klanten. 

Een tweede uitdaging kwam voorbij toen fysieke retailers vroegen of ze ook mee konden doen met het lease-programma van MUD Jeans. Opnieuw een lekker complex vraagstuk: hoe verdeel je de omzet, wie krijgt wat en hoe registreer je welke winkel welke verkoop heeft gedaan? 

Code ontwikkelde daarvoor een in-store lease systeem: een tablet met daarop een versimpelde versie van de webshop waarop winkelbezoekers, na het passen, de broek die ze willen leasen kunnen bestellen. Bij de checkout krijgen ze per e-mail een betaalverzoek, en zodra de betaling rond is wordt de broek verstuurd naar de klant.

MUD jeans  Code-2
MUD jeans  Code-1
MUD jeans detail  Code-1

Professionele upgrade

Naast het lease-gedeelte nam Code ook de rest van de webshop onder handen. We zorgden ervoor dat klanten in een paar klikken bij hun doel zijn, koppelden onze Code Returns app om ruilen te stimuleren, en bouwden een custom B2B omgeving binnen Shopify – inclusief Code’s eigen IdentitySwitcher app, waarbij agenten namens een zakelijke klant kunnen inloggen en bestellen. De resultaten tot nu toe zijn veelbelovend: de gemiddelde orderwaarde ging omhoog met 30%, klanten komen vaker terug, en de CLV (Customer Lifetime Value) is met 12% gestegen.

Sinds kort is MUD Jeans ook gestart met ons Klaviyo email marketing traject. Een duurzaam merk als MUD Jeans heeft veel fans en ambassadeurs, en email marketing is een heel goede manier om die achterban betrokken te houden –

bijvoorbeeld bij MUD’s alternatief voor BFCM, waarbij ze live, online, ingeleverde jeans verkopen die nog prima draagbaar zijn, en de opbrengst aan JustDiggIt doneren. Ook voor klanten die leasen is het ideaal om hen regelmatig van informatie te voorzien over de lease.

Dion: “De site is een stuk professioneler nu. Het verschil met WooCommerce is heel duidelijk: als je daar een plugin update installeerde deden twee andere plugins het ineens niet meer. Allerlei integraties met andere partijen zijn nu een stuk makkelijker te realiseren en te managen. Je went ook heel snel aan het gebruiksgemak: ik vind het nu zo vanzelfsprekend dat ik vaak vergeet hoeveel slechter ons vorige platform eigenlijk was.”

Ben je ook op zoek naar duurzame oplossingen voor jouw merk?