kabrita-black

Kabrita realiseert internationale groei met Shopify Plus

Kabrita, misschien wel de meest internationale klant van Code, weet het een en ander over het runnen van een succesvolle wereldwijde website en online winkel. Het snelgroeiende FMCG merk verkoopt haar belangrijkste product, opvolgingsmelk, op basis van Nederlandse geitenmelk, in 30+ landen op 6 continenten, groothandel, D2C, offline en online - met een beetje hulp van Code.

 

KLANT

Kabrita

INDUSTRIE

Food

TECHNOLOGIE

Shopify plus webshops

DIENST

Webshop migration
kabrita-melk (1)

Services die we hebben geleverd

Replatforming

Store building

UX/UI Design

Internationalization

Hoe het beste internationaal content management in te richten

Kabrita is klant van ons sinds Carolien Rijkse-Kamerling, momenteel Global Head of Digital Marketing bij Kabrita's moederbedrijf Ausnutria, ons in 2020 vroeg om de Europese Kabrita-website te migreren naar Shopify Plus. Destijds draaide de site op WordPress/ WooCommerce - en er was nauwelijks coördinatie tussen regionale verkoop- en marketingteams. Carolien vertelt: “Best practices werden niet gedeeld, lokale teams deden wat zij het beste vonden, er was weinig samenwerking.”

Dat veranderde allemaal toen Kabrita besloot om alle landen naar Shopify te laten overstappen. Shopify werd al door het Amerikaanse team gebruikt. Carolien ontwikkelde samen met Code eerst een thema voor de EU-site en stapte daarna beetje bij beetje alle lokale teams over naar het werken met de centrale Shopify-winkel. Carolien: “We wilden een template voor dummies, iets wat we in één middag aan een nieuwe marketeer konden uitleggen. Ik wist heel zeker dat ik ook SaaS wilde, omdat e-commerce sites complex zijn en ik geen updates meer wilde uitvoeren. Gebruiksgemak, kwaliteit en kosten waren belangrijke factoren bij de keuze voor Shopify Plus.” Momenteel gebruikt Kabrita één thema om het ontwerp en de UX te bepalen voor hun 11 online winkels - waarvan er één in het Arabisch is.

Carolien Rijkse (Kabrita)
Kabrita geitenmelk (2)
Kabrita 2

Het flexibel houden voor lokale teams

Een van de grootste uitdagingen bij zo'n internationale opzet is ervoor te zorgen dat lokale teams voldoende vrijheid hebben. Carolien: “Shopify is daar ideaal voor. Binnen het centrale thema hebben individuele teams de ruimte om hun eigen apps te installeren en hun eigen content te beheren zonder mijn toestemming. Als ze nieuwe functionaliteit in het centrale thema willen zien, kunnen ze contact opnemen en we integreren het op een manier die het voor alle teams toegankelijk maakt. Het thema biedt ook functionaliteit die lokale teams kunnen in- of uitschakelen, afhankelijk van hun behoeften. In sommige landen verkopen we bijvoorbeeld nog niet online: die teams kunnen gewoon het vinkje voor "afrekenen/login" uitvinken en hebben een gewone site zonder winkel. Hetzelfde geldt voor reviews: in sommige landen mogen we die niet tonen, dus vinken we dat vakje uit.”

Een voordeel van de opzet van Kabrita is dat ze een app of nieuwe functie eerst in één land kunnen testen en vervolgens de best practices kunnen delen met andere landen wanneer ze deze verder uitrollen. Carolien: ”Het tonen van recensies van babyvoeding kent bijvoorbeeld enkele wettelijke beperkingen, omdat je in veel landen geen kinderen jonger dan 6 maanden mag targeten in je advertenties. Het Europese team heeft hier al veel ervaring mee, zodat ze hun strategie kunnen delen met andere regio's. Op die manier verspillen teams geen tijd aan het telkens opnieuw uitvinden van het wiel, zoals ze deden voordat we Shopify gebruikten.”

kabritatelephone

Optimaliseren voor internationale groei

Sinds Kabrita in 2020 is overgestapt op Shopify, zijn de prestaties van hun winkel aanzienlijk verbeterd. Code implementeerde een reeks optimalisaties die leidden tot een indrukwekkende toename van 23,4% in conversie, terwijl de AOV van de winkel met 200% omhoogschoot - het gecombineerde effect van een veel betere site, het aanbieden van abonnementen, een Amerikaanse concurrent die zijn product moet terugroepen , en COVID. In 2022 onderging de site enkele verdere optimalisaties toen Kabrita Shopify 2.0 omarmde, zoals meer flexibiliteit met de functie 'Sections everywhere' en verbeterde productbeschrijvingen en afbeeldingen.

Code introduceerde Kabrita ook bij enkele van onze favoriete apps en partners, zoals Recharge, JudgeMe en natuurlijk Klaviyo. Carolien: “Vooral Klaviyo gebruiken we veel. Vrijwel al onze data gaat er nu doorheen, omdat het zulke interessante data oplevert. Zeer betaalbaar ook, voor wat je krijgt: je kunt specifieke segmenten uit je database targeten via Facebook en Google, het integreert met veel verkoopkanalen en het blinkt uit in personalisatie. We hebben onlangs een succesvolle Facebook Lead Ad-campagne uitgevoerd waarvoor we de follow-up in Klaviyo hebben gedaan. In de VS en Mexico gebruiken we Klaviyo samen met Recharge om productabonnementen mogelijk te maken, een functie die we onlangs ook in Nederland hebben uitgerold. Recharge was binnen enkele minuten opgezet, het is praktisch plug & play. En wat betreft JudgeMe: dit is een geweldige reviews-app met heel veel mogelijkheden, voor een schijntje. Aanbevolen."

 

Best practice: Werk met experts!

Op de vraag wat ze andere e-commercemerken in een vergelijkbare situatie zou adviseren, zegt Carolien: “Ik zou zeggen: verspil je energie niet aan het bouwen van iets dat er al is. Zoek je uitdaging in de dingen waar je goed in bent en laat het bouwen van websites over aan experts. Zorg voor een kant-en-klare, eenvoudig schaalbare oplossing zoals Shopify.”

Op het gebied van contentmanagement leerde ze ook een waardevolle les: “We hebben ooit de fout gemaakt om te denken dat ons Duits goed genoeg was om de content voor onze Duitse website zelf te doen. Niet waar! Het publiek aanspreken in de lokale taal en gewoonten is uiterst belangrijk, en als je vertaalapps gebruikt, zult je het nooit goed doen. Dit geldt ook voor SEO. Je content voelt ‘vertaald’ aan, wat geen vertrouwen wekt. Probeer hier dus niet op te bezuinigen!”

Overweeg je om je online winkel op Shopify Plus te bouwen? Code was de eerste officiële Shopify Plus-partner in Centraal-Europa en heeft zes jaar uitgebreide ervaring in het bouwen en opschalen van winkels op Shopify. Vul hier ons contactformulier in.

Shopify Plus-ondersteuning nodig? Wij helpen je graag verder.