4 July 2018

Op een dag heb je het: je wordt Frontend developer bij CODE!

Wat hebben een Zuid-Afrikaanse advocaat en een frontend developer bij een Nederlands bureau met elkaar gemeen? Normaalgesproken niks. Maar als ze Bianca Steyn heten wel, want dan zijn ze één en dezelfde persoon.

Interessante loopbaanswitch toch? Vonden wij van CODE ook, toen ze een maand geleden bij ons kwam werken. Dus we hebben haar maar eens uitgehoord. Hoe zit dat, Bianca? Hoe ga je van pleiten in een strafhof in het verre zuiden naar Shopify webshops bouwen in het hoge noorden?

Window image widget

Ergens heel goed in worden

Bianca vertelt lachend: “I moved here for love! Mijn verloofde – hij zit ook in de IT - kreeg een baan aangeboden in Nederland, en toen ben ik met hem meegegaan. In eerste instantie wilde ik hier gewoon als jurist aan de slag, maar dat bleek best moeilijk. Dan had ik allemaal aanvullende credentials moeten halen. Dus ik begon al snel uit te kijken naar andere opties.” Ze kwam een intensieve crash course Frontend development tegen, en zag een kans. “Op de middelbare school had ik al vakken gevolgd over informatietechnologie, dus dat klonk interessant.”

Ze meldde zich aan voor de cursus en was één van de weinigen die de eindstreep haalden. Vlak na de diploma-uitreiking raakte ze ergens aan de praat met ons Bob, die haar enthousiast over Shopify vertelde (doet-ie anders nooit hoor!) en ter plekke een baan aanbood. Dat klonk ook als een kans: “Ik wilde me specialiseren in iets, echt focussen op een specifieke tak van sport. Dat is dus webshops bouwen met Shopify geworden.”

Inmiddels heeft ze het Shopify virus behoorlijk te pakken. Het is heel motiverend om met zo’n relatief nieuw platform te werken, waar continu aan doorontwikkeld wordt. “Laatst ben ik voor het eerst naar een Shopify meet-up in Amsterdam geweest, allemaal mensen helemaal weg van Shopify, daar kon ik prima in mee!”

Frontend development met Shopify:

Direct resultaat

Dan zit ze bij CODE goed! Sinds begin 2017 heeft ons bureau ook een loopbaanswitch gemaakt. Waar we een paar jaar terug voornamelijk complexe websites met veel maatwerk opleverden, bouwen we tegenwoordig de ene na de andere Shopify webshop.

Dat is vooral voor de frontenders een veel leukere manier van werken. Senior Frontend developer Mark Rijkelijkhuizen vertelt: “Vroeger ging het bij een nieuwe klus zo. Eerst bedachten de frontenders hoe zo’n site eruit moest komen te zien. Dan waren de backenders drie maanden bezig de benodigde database erachter te zetten. Tegen de tijd dat wij frontenders die hele site alweer vergeten waren ging hij nog eens live. Tja, dan heb je toch niet echt eer van je werk.”

Met Shopify is het een heel ander verhaal: daar zit de database al in. Onze frontenders zien de webshops nu tot leven komen onder hun handen - het eindresultaat is meteen zichtbaar. Zodra ze klaar zijn staat er een winkel, en kunnen ze meekijken met de launch. “Het is leuk om te zien hoe die shops gaan lopen. Soms heel hard ook! Voor Shopify geen probleem, maar sommige klanten kunnen het zelf nauwelijks bijbenen. Dat hadden ze dan helemaal niet verwacht.”

Blije klanten

Het direct samenwerken met klanten is erg inspirerend. Mark: “We betrekken ze overal zoveel mogelijk bij. Terwijl we aan een shop werken geven we de klant bijvoorbeeld al een omgeving waar ze hun producten kunnen toevoegen. Zo komen we issues vroeg tegen. En we werken met sprints: dan kunnen klanten zien hoe we de ene na de andere taak aftikken.”

Het helpt ook dat klanten altijd superblij met CODE zijn. “Voordat wij in beeld komen zijn ze vaak al jaren aan ‘t rotzooien, en dan is het ineens in een halve maand gefixt! Vaak blijven ze daarna nog lang klant, dus je bouwt echt een band met hen op.”

Bianca’s favoriet? Dat is bolderkarrenwinkel JipFish, haar eerste echte Shopify webshop, waarvoor ze afgelopen maand aan een vernieuwde versie mocht werken. Mark kiest voor Veloretti, een recent opgeleverde fietsenwinkel. “Maar de laatste is eigenlijk altijd de leukste!” Hij is ook altijd weer verrast door de originele acties van sneakerkoning Filling Pieces: “Zij zijn heel bewust en actief bezig met hun webshop, daar reserveren we elke week wel een dagje voor. Laatst hebben we voor hen de hele webshop dicht gegooid, in aanloop naar een grote actie. Creatief en afwisselend werk.”

Gemoedelijke werksfeer

Wat het ook leuk maakt is de relaxte werksfeer bij CODE. Mark: “We zitten allemaal bij elkaar, je kunt heel makkelijk even meekijken op het scherm van een collega of rondlopen om te overleggen. Zelfs met veel werk op stapel is er weinig gestress. Bob en Wouter doen nooit zo moeilijk, ook als het superdruk is kun je gewoon op vakantie.” Dat is ook een voordeel van Shopify, trouwens: het crasht nooit, dus bij CODE zijn we zelden ‘s avonds of in het weekend op kantoor te vinden!

Bianca vult aan dat ze aangenaam verrast is over hoe ze ingewerkt wordt. “Het is heel chill, de senior mensen willen je graag helpen en nemen hun mentorschap serieus. Als je om hulp of uitleg vraagt leggen ze je niet alleen uit hoe je het specifieke probleem op moet lossen, maar leren ze je meteen ook allerlei trucs waar je op lange termijn echt wat aan hebt.”

Meer mensen nodig

Nog nadelen? Mark weet er eentje: “Nou ja, we zouden wel wat extra mensen kunnen gebruiken. Sinds een jaar gaan de Shopify webshops zo hard, we houden niet zo veel tijd meer over voor lange-termijn projecten. We zijn bijvoorbeeld bezig met het ontwikkelen van een Shopify theme, maar dat schiet er dan steeds bij in. Dus ik was blij toen Isabelle en Bianca erbij kwamen. Ook dat we nu wat meer vrouwen op kantoor hebben is wel goed voor de sfeer. Maar wat mij betreft mogen er nog wel een paar Frontenders bij, de komende tijd. Er is genoeg te doen!”

Ben jij een goeie junior/medior/senior Frontender en zie je Shopify wel zitten? Of ken je een Frontend developer die goed zou passen bij CODE? Dan praten we graag met je! Bekijk onze vacatures eens, doe een belletje, of stuur een mail. We kijken naar je uit!

Wil je ook heel goed worden in Shopify?

Kom bij ons werken!
Van software lock-in naar Shopify: de URBANARA case

Van software lock-in naar Shopify: de URBANARA case

Geplaatst 15 October 2018 door Linda Bleijenberg

Lees meer
Gezocht: sociale backenders die dingen simpel kunnen maken

Gezocht: sociale backenders die dingen simpel kunnen maken

Geplaatst 24 July 2018 door Linda Bleijenberg

Lees meer

Over de auteur

CODE schrijft met gemak 100 regels code per dag, maar een blog is andere koek!  Dat laten we dus graag over aan Linda Bleijenberg, onze copywriter. Ze woont om de hoek en wil ook IT-tovenaar worden als ze later groot is. Tot die tijd schrijft ze blogs over wat wij bij CODE allemaal uitspoken.