23 juni 2017

Je Shopify webshop klaar voor Nederland en België, in 5 stappen

Wie in Nederland of België zoekt op 'Shopify', stuit algauw op een aantal terughoudende reviews. Mooi pakket, is vaak de conclusie, maar niet geschikt voor de Nederlandse en Belgische markt. Wie even verder kijkt ziet dat deze reviews uit 2013 stammen, of nog eerder.

Window image widget

Dat is in internetland de prehistorie.

We vonden het dan ook tijd worden voor een update. Anno 2017 kun je je Shopify webshop namelijk in een handomdraai klaarstomen voor de Nederlandse en Belgische markt. Hoe? Met een serie superhandige apps en koppelingen. Sinds 2013 is er een boel gebeurd op dat gebied, en inmiddels is Shopify helemaal compatible met de Lage Landen. Het beste bewijs: het groeiende aantal Nederlandse en Belgische webshops dat op Shopify draait.

Aan een flink aantal daarvan heeft CODE zelf meegewerkt. Wij kunnen je dus precies vertellen wat je moet doen, en welke apps en koppelingen je nodig hebt. Voor praktisch elke Shopify webshop die we opleveren, werken wij stap voor stap onderstaand lijstje af. Succes verzekerd!

Stap 1: je Shopify theme vertalen

Shopify is een Engelstalig pakket. Maar je wilt je Nederlandse webshop natuurlijk in het Nederlands aanbieden. Dat is niet alleen een kwestie van je teksten en productomschrijvingen in het Nederlands invoeren: je moet daarnaast ook alle kleine standaardzinnetjes ("Klik hier om te bestellen", of "Uw bestelling is ontvangen" bijvoorbeeld) vertalen. Dat doe je door je Shopify theme te vertalen: hoe dat precies in zijn werk gaat wordt in deze video-tutorial uitgelegd.

Stap 2: je site meertalig maken

In België is meertaligheidsondersteuning een must. Maar ook veel Nederlandse webshops willen bijvoorbeeld een Engelse versie van hun site. Hoe regel je dit in Shopify?

Dat hangt ervan af wat je precies wilt. Als je webshop in een enkel land opereert is een vertaal-plugin handig. Maar als je bijvoorbeeld zowel de Nederlandse als de Duitse markt op wilt, adviseren wij om twee aparte Shopify accounts te gebruiken, in twee verschillende talen. Waarom? Omdat het niet alleen de taal is die anders is. Ook de regels en gewoonten in Duitsland wijken af van wat we in Nederland gewend zijn, en het staat veel professioneler om je Duitse webshop daar tot in detail op aan te passen. Dat lukt niet als je Duitse webshop in hetzelfde Shopify account zit als de Nederlandse: dan is het weinig meer dan een Nederlandse webshop in het Duits.

Voor webshops die zich maar op één land richten is de Langify app een bruikbare oplossing. Deze plugin maakt het mogelijk om van elke tekst in je webshop verschillende versies in verschillende talen te maken. Je beheert die verschillende talen gewoon allemaal binnen hetzelfde Shopify account. Langify heeft een goede reputatie, maar is vrij prijzig: $ 17.50 per maand. Wil je liever iets goedkopers? Kijk dan even rond tussen deze alternatieven. Om verwarring te voorkomen: Langify levert dus geen kant en klare vertalingen! Je moet nog steeds zelf je teksten vertalen. Ook daar zijn plugins voor.

Stap 3: de juiste betaalmethoden aanbieden

Iedere zichzelf respecterende Nederlandse webwinkel ondersteunt iDeal, en iedere Belgische webshop BanContact, KBC en Belfius. Dit is een gegeven waar je niet omheen kunt als je online succes wilt hebben in Nederland of België. Tot een paar jaar geleden kon Shopify hier niet in voorzien, maar inmiddels is er Mollie. Dit bedrijf heeft een API (Application Program Interface: een stukje code dat specifieert hoe verschillende software componenten moeten samenwerken) ontwikkeld waarmee je in één klap allerlei nationale en internationale betaalmethoden kunt integreren in je website. Met een Mollie account krijg je toegang tot een API key, die je eenvoudig kunt invoeren in Shopify. Hier leggen ze stap voor stap uit hoe je dat doet.

Mollie is niet gratis: ze rekenen een klein bedrag voor elke geslaagde transactie. Voor iDeal is dat € 0,29, voor BanContact € 0,25 plus 1,5% van het totaalbedrag. Het volledige overzicht van tarieven kun je hier bekijken.

Stap 4: je webshop koppelen aan lokale verzenddiensten

Nog zo'n must: integratie met Nederlandse en Belgische verzenddiensten zoals PostNL en bpost. Sendcloud heeft een gratis Shopify plugin gebouwd die dit voor je kan regelen. Net als Mollie biedt Sendcloud een totaalpakket: naast PostNL en bpost kun je ook kiezen voor internationale verzenders zoals UPS en DHL. Daarnaast heeft de plugin wat fijne extra's, zoals een plug&print module voor verzendlabels en de mogelijkheid om track&trace-berichten en retourbevestigingen van je eigen huisstijl te voorzien. Hier staan alle features op een rij.

De Sendcloud plugin is gratis, maar je betaalt natuurlijk wel voor de verzending van je pakketjes. Daarbij geldt dat de prijs per pakket naar beneden gaat naarmate je er meer verstuurd. Hier staan de tarieven die per vervoerder gehanteerd worden.

Stap 5: je webshop koppelen aan lokale fulfilment partijen

Tenslotte is het voor grotere webshops ontzettend handig om Shopify te integreren met hun Nederlandse of Belgische fulfilment partner. Active Ants bijvoorbeeld, of Promese. Er bestaat hiervoor helaas nog geen plugin of API à la Sendcloud en Mollie, waarmee je alle mogelijke Nederlandse en Belgische fulfilment bedrijven aan je webshop kunt koppelen. We verwachten ook niet dat een dergelijke app er snel gaat komen, omdat het ene fulfilment bedrijf het andere niet is. CODE weet uit eigen ervaring dat ze allemaal andere software gebruiken, en de integratie met Shopify moet dus per geval anders uitgevoerd worden.

Mocht je geïnteresseerd zijn in dit type maatwerk, neem dan vooral even contact op. CODE heeft ruime ervaring met het koppelen van webwinkels aan fulfilment partijen, en we kunnen je verzekeren dat dit je ontzettend veel werk uit handen gaat nemen. Bel, mail of kom langs in Delft, dan geven we je meer informatie en een prijsopgave!

Laten we samen een project starten

Start een project
CODE legt uit: wat zijn koppelingen en API’s, en wat heb jij eraan?

CODE legt uit: wat zijn koppelingen en API’s, en wat heb jij eraan?

Geplaatst 21 juli 2017 door Linda Bleijenberg

Lees meer
4 tips voor succes van een door de wol geverfde webshop eigenaar

4 tips voor succes van een door de wol geverfde webshop eigenaar

Geplaatst 17 februari 2017 door Linda Bleijenberg

Lees meer

Over de auteur

CODE schrijft met gemak 100 regels code per dag, maar een blog is andere koek!  Dat laten we dus graag over aan Linda Bleijenberg, onze copywriter. Ze woont om de hoek en wil ook IT-tovenaar worden als ze later groot is. Tot die tijd schrijft ze blogs over wat wij bij CODE allemaal uitspoken.