Shopify

In enkele weken van Magento naar Shopify met Veloretti door Linda Bleijenberg

“Onmogelijk.” Dat was de reactie van de Magento developer, toen Ferry Zonder hem vertelde dat hij veloretti.com in drie-en-een-halve week wilde verhuizen naar Shopify. Begin 2018 ging de nieuwe site online, met een maand later al 0,3 % meer conversie.

Veloretti fiets | Code
210719_veloretti_s_highlight3

Zonder, oprichter en eigenaar van online fietsenmerk Veloretti, noemde diezelfde strakke deadline toen hij Code benaderde met de opdracht. Hij had toen net een al anderhalf jaar voortslepend Magento ontwikkeltraject afgekapt. Dat was een heftige beslissing: de nieuwe Magento site was voor 98% af, maar het voelde niet als een match.

Stoppen met Magento

“Magento is heel leuk als je Zalando bent,” licht Zonder zijn keuze toe. “Maar voor Veloretti is het gewoon te zwaar, te log, te ingewikkeld, niet gebruiksvriendelijk genoeg.” En de timing was ook niet optimaal: “We vielen tussen wal en schip.” Magento 2.0 was net gereleased toen Zonder de Veloretti shop wilde overzetten van WordPress/WooCommerce naar Magento. Zijn Magento developer raadde hem daarom aan de shop op te bouwen in Magento 1.9, omdat Magento 2.0 op dat moment nog niet betrouwbaar genoeg was.


Anderhalf jaar later – de nieuwe site was nog steeds niet af - kwam het nieuws dat 1.9 op termijn niet meer ondersteund zou worden. Veloretti werd hierdoor gedwongen om op korte termijn een langdurig Magento 2 traject te starten. Dat was het punt waarop Zonder er geen zin meer in had: “We hebben toen besloten om de al gedane investering af te schrijven en te gaan investeren in een oplossing voor de lange termijn.”

En deze keer wilde hij het vooral snel. Het nieuwe Veloretti platform moest live in 25 dagen, en geen seconde meer.

Veloretti fiets | Code
Duurzaamheid hoog in het vaandel | Code

Fietsenmaker 2.0

Die ‘onmogelijke’ deadline is tekenend voor Zonder’s manier van ondernemen: van de gebaande paden af, denken in mogelijkheden in plaats van problemen. Het staat ook aan de basis van Veloretti, het online fietsenmerk dat hij vijf jaar geleden opzette. Inmiddels ontwerpt, produceert en verkoopt Veloretti tijdloze stadsfietsen in 27 landen.

Zonder wilde kwalitatief hoogstaande design fietsen produceren, voor een fijne prijs. Dat kon alleen door de distributieketen flink in te korten en buiten de gevestigde fietsretail om te verkopen. “Wij leveren onze fietsen per koerier direct aan de klant, zonder tussenkomst van de traditionele fietsenmaker. Dit maakt onze fietsen gunstig geprijsd zonder concessies te doen in kwaliteit. En het zorgt er ook voor dat het afzetgebied veel groter is dan alleen Nederland.”

Het hele distributiemodel van Veloretti staat of valt met een goed werkend eCommerce platform. Toen de nieuwe Magento-website na anderhalf jaar bouwen toch niet de juiste oplossing bleek, moest Zonder daarom iets anders bedenken.

Een ‘custom standard’ oplossing: Shopify & Code

Hij deed research en kwam uiteindelijk uit bij Shopify. Het paste goed bij wat Veloretti nodig had, en het had meer mogelijkheden en betere referenties dan bijvoorbeeld Lightspeed. De commissie die Shopify afroomt voor elke verkoop was wel een nadeel. Vooral bij de hoge orderwaardes van Veloretti is zo’n percentage best veel. Zonder is evengoed positief: “Daar krijg je wel een heel mooi systeem voor terug!”

De volgende stap was het aantrekken van een developer die zijn ambitieuze deadline kon halen. Daar kwam Code in de picture: we waren de enigen die dat aandurfden.

Naast de loeistrakke deadline was het optimaliseren van de Bike Configurator functie een interessante puzzel. Met deze tool kunnen klanten op de Veloretti site live bekijken hoe hun fiets eruit komt te zien, met de accessoires die ze erbij kiezen. In het Magento-ontwerp was de Bike Configurator zo geprogrammeerd dat er een foto gegenereerd werd van alle mogelijke combinaties van fietsen en accessoires. Resultaat: zo’n 29.000 foto’s, die allemaal opslagruimte innamen.

Dat kon veel compacter, vonden wij. Na wat stoeien met Javascript, CSS en Liquid (de programmeertaal van Shopify) konden we de Configurator zo inrichten dat een foto uit aparte lagen bestaat. Op die manier heb je met een paar honderd foto’s hetzelfde effect. Zonder vond het prachtig: “Shopify wordt gezien als een programma waar weinig aan te knutselen valt, maar de mensen van Code kunnen dat dus wel. Ze bouwen ‘custom standard’ oplossingen, er blijkt nog verdomd veel mogelijk te zijn als je goed bent met code.”

Hij is sowieso heel tevreden over Code. “Stabiel, pragmatisch, snel, komen afspraken na... Het was een verademing om met ze te werken!” En het resultaat mag er zijn: de nieuwe site is nu een maand online, en de conversie ligt al hoger. Wij van Code zijn ook behoorlijk trots op de soepele mobiele site, trouwens. Ga die vooral even bekijken, als je je smartphone bij de hand hebt: www.veloretti.com! Kun je meteen wat mooie fietsen samenstellen in de Bike Configurator ;)

Linda Bleijenberg
Geschreven door

Linda Bleijenberg

Code schrijft met gemak 100 regels code per dag, maar bloggen laten we graag aan onze copywriter Linda over. Ze woont om de hoek in Delft en wil ook kunnen toveren met code als ze later groot is. Tot die tijd interviewt ze onze experts en deelt ze de meest interessante inzichten over Shopify en E-Commerce op onze blog.

Terug naar insights overzicht