Nu bevestigd: Klaviyo WhatsApp-integratie door Linda Bleijenberg

Als Klaviyo Master Elite Partner hadden wij al eerder inzicht in de roadmap en zagen we deze feature al aankomen. Maar nu is het officieel: tijdens K:LDN eerder deze week bevestigde Klaviyo CEO Andrew Bialecki dat native WhatsApp-functionaliteit eraan komt.

Klaviyo's omnichannel marketing automation tool is constant in ontwikkeling. Zo kondigde Klaviyo begin 2025 aan dat ze het platform gaan positioneren als een CRM voor B2C bedrijven. In dat kader is het toevoegen van WhatsApp aan hun diensten een logische volgende stap. In deze blog bekijken we kort wat Klaviyo gebruikers kunnen met de aangekondigde WhatsApp integratie. 
 

 

whatsappp

WhatsApp vs SMS vs email marketing: een snelle vergelijking

Toen WhatsApp marketing voor bedrijven een paar jaar geleden opkwam, werd het snel duidelijk dat dit nieuwe kanaal zijn eigen specifieke voordelen heeft vergeleken met e-mail en SMS. Zoals altijd hangt het van het type bericht af welk kanaal het meest geschikt is, wat ervoor gezorgd heeft dat veel bedrijven de verschillende platformen voor verschillende doeleinden inzetten. 

Voordelen van WhatsApp marketing voor e-commerce merken

WhatsApp is een fijne tool voor snelle, directe communicatie. Het is interactiever dan e-mail en heeft opening rates die gemakkelijk oplopen tot 90%. WhatsApp converteert ook goed: vanwege het directe karakter ervan zijn mensen veel meer geneigd om meteen in actie te komen, bijvoorbeeld door iets te kopen of een CTA aan te klikken. 

Daar staan ook wat nadelen tegenover, zoals een marketing window van 24 uur (bedrijven mogen maximaal 2 berichten sturen binnen 24 uur als de ontvanger niet reageert) en beperkte opties voor design en branding. Het zorgde ervoor dat WhatsApp vooral omarmd is als een ideaal kanaal voor klantenservice. Daar is verandering in aan het komen: meer en meer merken beginnen het nut van WhatsApp marketing in te zien en nemen een voorsprong op de competitie.

Tot nu toe is WhatsApp marketing ook lastiger te automatiseren dan e-mail, en dus moeilijker op te schalen. Bij Code hebben we er alle vertrouwen in dat dit gaat veranderen als Klaviyo  met een WhatsApp integratie komt.

Voordelen van SMS marketing voor e-commerce merken

SMS heeft net als WhatsApp hoge opening rates en maakt snelle, ongecompliceerde communicatie mogelijk via een kanaal dat mensen automatisch checken. In tegenstelling tot WhatsApp is SMS messaging niet afhankelijk van een app.

Ook SMS heeft natuurlijk nadelen, zoals een karakterlimiet en nog minder opties voor design en branding dan WhatsApp. Je hebt bovendien toestemming van gebruikers nodig voordat je hun marketing berichten kunt sturen. Dit heeft als positieve kant dat de gebruikers die toestemmen meestal veelbelovende leads zijn.

 

Voordelen van e-mail marketing voor e-commerce merken

In tegenstelling tot WhatsApp en SMS geeft e-mail merken een veel groter canvas voor brand storytelling, uitgebreide en gevarieerde content, personalisatie en gedetailleerde informatie. Ook al zijn de opening rates significant lager (afhankelijk van de branche zo'n 30-40%), e-mail is nog steeds het goedkoopste kanaal en heeft daarmee een hoge ROI. Combineer dat met de uitgebreide mogelijkheden voor automatisering, segmentatie en personalisatie, en je hebt de go-to tool voor klantretentie. 

Het grote nadeel van e-mails is natuurlijk dat ze veel concurrentie hebben: je marketing berichten verdwijnen heel makkelijk uit het zicht in de overvolle inboxen van tegenwoordig. E-mails zijn bovendien wat formeler en laten weinig ruimte voor conversatie en interactie.   

Andere nadelen zijn click bots, die voor vertekende click rates zorgen, en de iOS 15 update, die voor vertekende open rates zorgt. De combinatie van deze twee maakt e-mail marketing moeilijker te meten dan voorheen - maar niet onmogelijk (vooral als je een beetje hulp van Code krijgt).    

Voordelen van WhatsApp marketing met Klaviyo

E-mail en WhatsApp zijn allebei essentieel voor een omnichannel strategie. De effectiviteit van WhatsApp berichten kan echter flink omhoog als het gecombineerd wordt met de segmentatie, automatisering en personalisatie van Klaviyo. 

  • Personaliseer je WhatsApp campagnes met Klaviyo's geavanceerde segmentatie  opties, en creëer zelfs individuele campagnes
  • Breid je customer journey uit met een WhatsApp touchpoint om snelle klantenservice mogelijk te maken
  • Bereik klanten die niet reageren op e-mail via WhatsApp, of omzeil hun volle inbox voor meer zichtbaarheid 
  • Optimaliseer je kanalen voor soorten content: stuur in plaats van e-mails een snelle WhatsApp reminder voor dingen als verlaten winkelmandjes en afgebroken checkouts, of back-in-stock meldingen die exclusief en urgent voelen
  • Centraliseer en verrijk je klantdata door WhatsApp interacties te tracken in Klaviyo

Third-party tools zoals Charles en Trengo bieden al een tijdje een Klaviyo WhatsApp integratie waarmee het mogelijk wordt om data uit te wisselen tussen WhatsApp en Klaviyo. Als Klaviyo een eigen, native WhatsApp integratie gaat aanbieden kunnen merken kosten besparen en profiteren van Klaviyo's constante platform-innovatie.

Klaviyo WhatsApp marketing met Code

Klaviyo's native WhatsApp integratie wordt verwacht in de loop van 2025. Zodra de datum aangekondigd wordt, zal Code een launch event organiseren om merchants te helpen maximaal gebruik te maken van de nieuwe feature. Wil je een uitnodiging ontvangen? Houd dan onze blog in de gaten en schrijf je in voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van toekomstige ontwikkelingen.

Wil je meer weten over WhatsApp marketing in combinatie met je Klaviyo account? Neem contact op met ons Klaviyo team om te zien wat mogelijk is voor jouw merk.