Klaviyo

9 originele E-mail Marketing flows om uit te proberen door Linda Bleijenberg

E-commerce merken halen gemiddeld zo’n 25% van hun omzet uit email marketing. Bij Code hebben we een flink aantal klanten die het nog veel beter doen, met tot wel 50% van hun omzet afkomstig uit email marketing.

 

Niet gek dat we dan zeggen dat we heilig in e-mailmarketing geloven. In ons vorige blog gaven we je de 5 must have flows om mee te beginnen.

 

Maar, heb je zin om wat creatiever met je e-mail marketing aan de slag te gaan? Dat kan! Die 9 flows zijn namelijk nog maar het topje van de ijsberg qua wat er allemaal mogelijk is met e-mail marketing. Let's go!

210719_klaviyoblog
oneillsignup

Afgestemd op jouw product

Waarschijnlijk ken je de must-have e-mail marketing automation flows voor e-commerce al. Als je de aandacht van je klant wilt vasthouden en e-mail marketing echt wilt laten werken voor jouw merk, dan kun je overwegen om wat te experimenteren met originele flows die nog beter afgestemd zijn op jouw merk en product. In de voorbeelden hieronder bespreken we een aantal flows die we voor onze klanten succesvol hebben uitgerold. Misschien kan jij er ook wel iets mee!

1. Post-purchase flow

Waar heeft je klant behoefte aan nadat hij of zij iets gekocht heeft in jouw webshop? Dat is een hele goede vraag om jezelf te stellen als je je e-mailmarketing strategie aan het uitdenken bent. Een goede post-purchase flow anticipeert op de vragen en problemen die klanten kunnen hebben. 

2. Pre-order

Als je merk een nieuw product lanceert kan het nooit kwaad om wat buzz te genereren, al voordat het product beschikbaar is. Op die manier trek je de aandacht van kopers lang voordat ze het product daadwerkelijk ontvangen, moedig je verwachtingen aan, en creëer je ook een gevoel van schaarste. E-mail marketing is een perfecte manier om dit allemaal te doen.

3. Reviews and User Generated Content

User Generated Content (UCG) is superbelangrijk om het vertrouwen van je online publiek te winnen. Mensen zijn veel, veel meer geneigd om bij jou te winkelen als ze over andermans positieve ervaringen met jouw merk of product hebben gehoord. Dat is waarom reviews een must zijn voor je online store. Reviews zijn zo belangrijk dat je ze zeker ook aan je marketing e-mails wilt toevoegen. Dat doe je door je ESP te koppelen aan een review app. Bij Code integreren we Klaviyo regelmatig met Reviews.io of JudgeMe, twee krachtige review apps die in combinatie met Klaviyo een scala aan mogelijkheden bieden.

4. Loyalty programma

De meeste apps die loyalty programma’s bieden voor je Shopify webshop (zoals Loyalty Lion, Smile.io of Growave) hebben ook een email functie, maar die zijn vaak erg beperkt wat betreft branding en layout. Als je je loyalty app aan Klaviyo koppelt heb je veel meer opties. Klaviyo kan voorspellen wanneer een klant een volgende aankoop gaat doen, bijvoorbeeld, gebaseerd op hun winkelpatroon tot nu toe. Dit werkt vooral goed met producten als scheermesjes en tandpasta en dergelijke, die regelmatig vervangen moeten worden.

Als Klaviyo je vertelt dat een klant elke 6 maanden een nieuwe shampoo koopt, kun je die klant zo’n 7 dagen voordat hij of zij weer langskomt een onschuldig uitziende email sturen waarin je ze herinnert aan de hoeveelheid spaarpunten in hun account, en suggesties doet voor welke beloning ze met die punten kunnen claimen. De klant zal dan waarschijnlijk eventuele kortingscodes waar ze recht op hebben gebruiken voor hun eerstvolgende aankoop, of iets anders met hun gespaarde punten doen als ze toch naar je webshop gaan om een nieuwe shampoo te kopen.

5. Product quiz

Er is op het moment een trend in de e-commerce om klanten een steeds verder gepersonaliseerde ervaring te bieden, zelfs al is het online. Deze strategie past vooral goed bij mode, waar maten, pasvormen, kleuren en stijlen allemaal erg persoonlijk zijn. Het werkt ook briljant voor een kieskeurig kennerspubliek dat producten als boeken, koffie en wijn koopt.

Een superbruikbare tool voor gepersonaliseerd winkelen is het aanbieden van een online keuzehulp of product quiz aan bezoekers, waarmee ze kunnen bepalen welke producten het beste bij hun persoonlijke behoeften, smaken en voorkeuren passen.Vraag klanten om hun e-mailadres voordat ze de quiz invullen, zodat je hun
data in Klaviyo kunt laden en hen de resultaten per e-mail sturen – waarmee je overigens nog een opt-in mogelijkheid creëert, naast de opt-ins elders op je site. Met de gegevens uit de quiz kan Klaviyo klanten groeperen op basis van hun persoonlijke smaakprofiel, en de verschillende klantsegmenten gepersonaliseerde e-mails sturen die afgestemd zijn op een bepaald profiel.

6. Abonnementen

Abonnementen op producten is een trend die het nog steeds erg goed doet, en het is een uitstekende manier om klanten regelmatig terug te laten komen. Dus als je producten in je catalogus hebt die regelmatig vervangen moeten worden, zoals koffie of babyvoeding of zonnebrandolie: overweeg om er een abonnement op te geven,
en op die manier zowel je Average Order Value als je klantbehoud te verbeteren.

Je subscription app koppelen aan je ESP levert veel mogelijkheden op om het maximale uit je abonnementen te halen. Bij Code gebruiken we hier graag Recharge voor: deze subscription app werkt goed samen met Klaviyo, en we hebben al wat verbazingwekkende resultaten gezien voor deze combinatie. Onze klant Kabrita zag hun
AOV met 200% groeien toen ze hun abonnementen service voor babymelkpoeder lanceerden.

7. Facebook Lead Ad

Zoals we al zeiden in de inleiding van dit e-book: online acquisitie is de laatste tijd duurder en duurder en steeds minder effectief geworden. De meeste e-com merken kunnen natuurlijk niet helemaal stoppen met online adverteren - je hebt nu eenmaal nieuwe klanten nodig om in business te blijven - en willen daarom het maximale uit hun dure advertenties halen. Dit is waar e-mailmarketing een groot verschil kan maken voor je resultaten: als je je advertentie opvolgt met een paar goed doordachte e-mail flows, zullen de nieuwe bezoekers die op de advertentie klikken langer blijven hangen.

Als je Klaviyo gebruikt kun je je advertentiecampagne wat effectiever maken door Klaviyo, Facebook te laten vertellen welke segmenten van je bestaande e-mail lijst je wilt targeten. Dit werkt heel goed als je je e-maillijst
en database wilt verrijken. Je kunt bijvoorbeeld deze drie segmenten van je
maillijst benaderen met een FB advertentie op maat:

  • Klanten die iets gekocht hebben maar zich niet aangemeld hebben voor je marketing e-mails: probeer ze alsnog over te halen via je FB advertentie.
  • Mensen die nog niet iets hebben gekocht, maar al wel interesse hebben laten zien in je store: houd een verloting waarin mensen een voucher kunnen winnen, of bied nieuwe inschrijvers een gratis proefmonster (meer daarover in de volgende paragraaf!).
  • Mensen die je merk nog niet kennen: laat ze zich inschrijven zodat je jouw merk kunt introduceren.

Maar overschat het effect niet te veel: met een online advertentie krijg je meestal kwantiteit, geen kwaliteit. Daarom is het verstandig om je maillijstaf en toe op te schonen en de inactieve subscribers eruit te filteren via een sunset serie.

8. Proefmonster flow

Je kunt je FB Lead Ad natuurlijk ook gebruiken om mensen een gratis proefmonster van je product aan te bieden, om ze kennis te laten maken met je merk. Dit werkt het beste met mensen die al interesse hebben getoond in je product, maar nog niets gekocht hebben. Laat Klaviyo dus dat segment van je database met Facebook delen. We waarschuwen je alvast: als je die data niet hebt, of je net wat wijder wilt gooien, reken
dan op een flink aantal opportunisten die alles bestellen waar het woord ‘gratis’ bij staat...

Wat voor e-mail stuur je de proefmonster-liefhebbers nadat ze op ‘inschrijven’ klikken?

9. QR flow

De laatste flow van dit blog is er een waar Code recent mee is gaan experimenteren, en waar we zeker mee doorgaan: offline evenementen gebruiken om nieuwe leads aan te trekken! We hebben dit uitgeprobeerd voor onze klant Naïf, een populair merk zonnebrandproducten voor kinderen, toen ze een stand hadden op de Negenmaandenbeurs.

Tijdens de beurs hield Naïf een promotiecampagne waarbij mensen prijzen konden winnen door een kraslot op een flyer open te krassen. Op de flyer stond ook een QR code naar een pagina waar mensen hun krascode konden invoeren, en wat persoonlijke gegevens zoals hun e-mailadres.

Een extra reden voor mensen om dit te doen was de belofte van Naïf dat iedereen die een krascode invoerde sowieso een gratis proefpakket kon bestellen en thuisbezorgd krijgen. Dit werkte als een malle om hun maillijst uit te breiden: in de maand na de beurs groeide die met maar liefst 20%! 

Interesse?

Stel, je bent nogal gecharmeerd van die 25 tot 50% omzet die we binnenhalen voor onze klanten, en je wilt Code jouw email marketing laten doen. Boek dan eens een demo! We vertellen je wat het gaat kosten, de resultaten die voor jouw webshop haalbaar zijn, en hoe we jouw specifieke wensen kunnen uitvoeren.

Liever zelf doen? Download dan ons e-book voor uitgebreide uitleg over de flows en inspiratie.

Linda Bleijenberg
Geschreven door

Linda Bleijenberg

Code schrijft met gemak 100 regels code per dag, maar een blog is andere koek! Dat laten we dus graag over aan Linda Bleijenberg, onze copywriter. Ze woont om de hoek en wil ook IT-tovenaar worden als ze later groot is. Tot die tijd schrijft ze blogs over wat wij bij Code allemaal uitspoken.

Terug naar insights overzicht