Shopify

Hardnekkige mythes over Shopify... busted door Linda Bleijenberg

Shopify is het afgelopen decennium zo hard gegroeid en doorontwikkeld dat het internet het soms maar moeilijk kan bijbenen. We zien regelmatig dat een paar hopeloos achterhaalde soundbites worden herhaald over wat Shopify niet zou kunnen. Tijd om dit recht te zetten!

Deze 4 mythes over Shopify waren ooit waar... maar niet voor lang. Want de wereld van de e-commerce staat nooit stil, net als Shopify.

Mythes over Shopify
Mythes over Shopify

4 hardnekkige mythes over Shopify

In dit blog noemen we vier van de meest hardnekkige mythes over Shopify die je misschien tegengekomen bent. 

  1. Shopify kan geen multi-language, multi-currency stores aan

  2. Shopify is veel te standaard, je kunt niks aanpassen

  3. Shopify is slecht in wholesale/B2B set-ups

  4. Shopify is niet geschikt voor enterprise-level bedrijven

1. “Shopify kan geen multi- language, multi-currency stores aan”

Je hoeft maar een blik op onze internationale klanten (en die van andere Shopify agencies) te werpen om te zien dat dit een fabeltje is. Als je in veel verschillende landen wilt verkopen, dan heeft Shopify er geen moeite mee om dat voor elkaar te krijgen en geeft je een hele reeks opties om uit te kiezen.

Maar de benadering van Shopify is mogelijk wel net anders. Met name open source platforms neigen ernaar om alles binnen een enkel dashboard op te lossen: je hebt je online flagship store, en een serie plugins en extensies om die in een paar andere talen te vertalen en de website aan te passen aan bezoekers uit verschillende landen.

In hoe meer landen je verkoopt, hoe complexer die single store wordt – omdat je telkens nieuwe talen en betaalmethoden moet toevoegen, en nieuwe verzenddiensten en distributiecentra moet koppelen. En dat is nog maar het topje van de ijsberg. Als je internationaal verkoopt wil je je klanten een gelokaliseerde shop-ervaring geven, in plaats van slechts een vertaalde. Daarmee voeg je nog weer een laag toe aan je toch al behoorlijk complexe superstore.

In plaats van deze single-store benadering, is Shopify Plus geoptimaliseerd voor een multi-store setup. Dat betekent dat we je aanraden om één store per (focus)land te bouwen, zodat je compleet flexibel bent in het optimaliseren van die store voor de regio waar hij voor bedoeld is.

Al onze meest succesvolle, snelst groeiende klanten gebruiken deze multi-store setup. Daarnaast zijn ze ook allemaal van de lange adem als ze uitbreiden. In plaats van in één keer een heleboel webshops in een heleboel landen tegelijk te launchen, openen ze liever regelmatig één nieuwe store in één nieuw land – en nemen ze de tijd om die echt goed te lokaliseren voor dat specifieke land.

→ Meer weten over lokaliseren en de multi-store setup in Shopify? We schreven er een uitgebreid blog over.

Met de komst van Shopify Markets, is de optie om in Shopify een single, multi-language en multi-currency store op te zetten weer wat makkelijker geworden. Voor sommige merken kan Shopify Markets zelfs een betere oplossing zijn dan een multi-store setup – maar voor de meeste merken komt het gebruik ervan met dezelfde problemen die we hierboven al noemden: je krijgt een vertaalde website in plaats van een gelokaliseerde. En dat gaat je op de lange termijn omzet kosten. Bij Code raden we vaak aan om Markets met een multi-store setup te combineren: zet losse storefronts op voor de belangrijkste markten (het liefst met een lokaal team) zodat je volledig kunt lokaliseren en gebruik Shopify Markets om nieuwe markten te testen voordat je besluit welke landen veelbelovend genoeg zijn om een eigen storefront te geven.

2. “Shopify is veel te standaard, je kunt niks aanpassen”

Deze heb je misschien gehoord van een Magento salesrep. Er zijn veel open source fans die op deze manier tegen Shopify aankijken en tot op zekere hoogte hebben ze gelijk.

Voor MKB bedrijven met beperkte budgetten die op het goedkoopste Shopify pakket zitten, is er inderdaad weinig ruimte om los te gaan met het aanpassen van hun standaard thema. Hun storefronts hebben dus ook een bepaalde herkenbare ‘Shopify-look’.

Wanneer je naar meer gevestigde e-commerce merken kijkt, waar de budgetten ruimer zijn en merken het zich kunnen veroorloven om samen te werken met een Shopify agency zoals Code, wordt het allemaal een stuk gevarieerder. Onze developers krijgen het in elk project weer voor elkaar om de grenzen van Shopify op te rekken, zowel qua design als technologie.

Om je een idee te geven van hoeveel kanten het op kan qua ontwerp: check het rijtje screenshots hieronder. Ziet dat er standaard uit, volgens jou?

3. “Shopify is slecht in B2B set-ups”

Dan ken je die ene klant van ons nog niet, kaasmessenkoning BOSKA, dat al sinds 2017 een combinatie van B2B en B2C runt in hun Shopify Plus webshop. Ze verkopen ook veel internationaal en we hebben nooit klachten van ze gehad. Sindsdien hebben we meerdere klanten aan een B2B webshop geholpen, en hun stores geïntegreerd met verschillende ERP systemen: zelfde succesverhaal.

Bij Code zien we niet veel verschil tussen B2B en B2C webshops. Je maakt klantspecifieke prijzen mogelijk, zet er een beveiligd inlogscherm voor en you’re good to go. In Shopify Plus kun je heel makkelijk een van je 9 (gratis) extra storefronts gebruiken als B2B kanaal, met alle functionaliteit die je nodig hebt om wholesale te verkopen: prijzen zonder btw, minimale order hoeveelheden, herhaalbestellingen, verlegde btw, en agent accounts (via onze eigen Identity Switcher app).

In de zomer van 2022 lanceerde een aantal Shopify nieuwe B2B functionaliteiten, zoals de mogelijkheid om je B2C en B2B vanuit één Shopify store te runnen. Zoals altijd evolueert Shopify voortdurend, dus laat oude mythes je er niet van weerhouden om voor Shopify te kiezen.

Voor ons begint het feestje pas echt als je ons vraagt om je B2B webshop te koppelen aan de rest van je tech stack, zoals je ERP, PIM, WMS, en alle andere systemen die je gebruikt zoals een integratie met je fulfilment partner.

4. “Shopify is niet geschikt voor enterprise-level bedrijven”

Ook deze aanname heeft weer helemaal niks met de werkelijkheid te maken. Grote internationale merken als Gymshark, AllBirds, FitBit, Polaroid, Unilever, Heineken, O’Neill en Penguin Books zitten op Shopify Plus, Shopify’s enterprise oplossing. Daar zouden ze niet op zitten als Shopify niet geschikt was voor hoog-volume, internationale online handel.

Als we naar ons klantenbestand kijken, zien we dat de meesten ergens tussen de 1 en de 30 miljoen zitten qua omzet, en een aantal gaan richting de 100 miljoen. Hun e-commerce ecosysteem is complex, met veel verschillende verkoopkanalen in veel verschillende landen, en hun Shopify Plus storefronts zijn onderdeel van een op hoog niveau functionerende, weloverwogen infrastructuur.

De sleutel tot hun succes, los van hun SaaS platform, is vaak de manier waarop hun systemen met elkaar geïntegreerd zijn. Dit is wat we bij Code graag doen voor onze klanten: alle losse onderdelen aan elkaar knopen tot je één grote, soepel draaiende, omzet-producerende machine hebt. Iets waar we ons als Shopify bureau graag mee onderscheiden.

Linda Bleijenberg
Geschreven door

Linda Bleijenberg

Code schrijft met gemak 100 regels code per dag, maar bloggen laten we graag aan onze copywriter Linda over. Ze woont om de hoek in Delft en wil ook kunnen toveren met code als ze later groot is. Tot die tijd interviewt ze onze experts en deelt ze de meest interessante inzichten over Shopify en E-Commerce op onze blog.

Terug naar insights overzicht