osaka-black


Meer snelheid en vrijheid voor Osaka met Shopify 2.0 en Shopify Markets

Osaka is een Belgisch merk dat sinds 2011 hockeyproducten verkoopt - en sinds kort ook padel heeft omarmd. Ze staan bekend om hun cleane, Japanse esthetiek en aandacht voor design, functionaliteit en duurzaamheid. Hoewel het bedrijf voornamelijk B2B gericht is (de B2B tak is vele malen groter dan de B2C), verkoopt het ook D2C via hun internationale webshop Osakaworld.com. Vlak voor BFCM 2022 ging hun online store over op Shopify 2.0, wat direct veel vrijheid en flexibiliteit opleverde op het gebied van content.

KLANT

Osaka

INDUSTRIE

Lifestyle, Fashion

TECHNOLOGIE

Shopify webshops

DIENST

Webshop rebuild
Osaka Header

Services die we hebben geleverd

Store building

UX/UI Design

Email Marketing

Internationalization

B2B

Osaka homepage

Shopify 2.0: Sneller en flexibeler

De samenwerking tussen Code en Osaka begon zo’n drie jaar geleden toen Caroline Smedts, Osaka’s e-commerce manager, tijdens de Webwinkel Vakdagen in Utrecht aan de praat raakte met Code. Osaka was op zoek naar een nieuw platform voor hun D2C tak - en Shopify bleek wat ze in gedachten hadden. 

Drie jaar later werken we nog steeds nauw samen en hebben we Osakaworld.com een upgrade gegeven naar Shopify 2.0. Caroline, die de site zelf heeft ontworpen, vertelt: “Ik ben erg tevreden over de ‘sections everywhere’ feature in Shopify 2.0. Ik heb Code eigenlijk niet meer nodig voor hulp bij content aanpassingen.” Ook de snelheid van de site is flink verbeterd, van 32 naar 70 op mobiel. “Daar geef je vaak te weinig aandacht aan, maar het is wel echt belangrijk.” 

Osaka padel bag | Code
Osaka padel rackets | Code

Verbeterde UX features: Quick Shop, wishlists, multi-filtering

De switch naar 2.0 kostte vier sprints, ongeveer acht weken. Caroline vertelt: “In drukke perioden stond het even op een laag pitje. In Augustus en September lanceren we bijvoorbeeld nieuwe producten, terwijl Oktober een vrij rustige maand is. Toen hebben we de laatste content aanpassingen gedaan en de site voor BFCM live gezet. Er was na de relaunch geen enkele aanpassing meer nodig, dus dat kon prima.”    

Naast meer flexibiliteit en hogere laadsnelheden heeft de nieuwe webshop een hele rij UX verbeteringen gekregen. Caroline: “We hebben qua design en functionaliteit heel veel gehouden van de oude site, maar wel een paar nieuwe features toegevoegd. Zoals de Quick Shop functie, waarmee klanten direct op de collectiepagina producten kunnen toevoegen aan hun winkelmandje.” Klanten kunnen nu ook meerdere verlanglijstjes maken (eentje voor hockey en eentje voor padel, bijvoorbeeld), krijgen een pop-up notificatie van hun winkelmandje, en door de geavanceerde filters in Shopify 2.0 kunnen producten nu meerdere tags krijgen, wat het selecteren van producten makkelijker maakt.

Osaka mobile mockup

Osaka verovert Europa en de US met Shopify Markets

Ook nieuw voor Osaka is Shopify Markets, wat het merk sinds September 2022 inzet om hun internationale site te beheren - in combinatie met de vertaal app Weglot. Caroline vindt het een uitkomst: “Ik ben in mijn eentje, dus ik vind één website managen wel genoeg. Markets is daar heel goed voor. Onze .com website bedient een aantal Europese landen, maar vanaf dit jaar is de US onze grootste afzetmarkt. Vóór Markets gebruikten we een currency converter app, maar die werkte niet goed en was super verwarrend voor onze klanten. 

Markets heeft in combinatie met Shopify Payments totaal geen issues met Engelse ponden en Amerikaanse dollars.” Wat ze nog wel mist in Shopify Markets is de optie om de homepages per regio aan te passen. “In de US is hockey heel erg een meisjes sport, terwijl het EU publiek veel diverser is. Dat wil je dan liefst ook op de homepage laten terugkomen. Shopify heeft die feature wel op hun lijstje, maar het is nog onbekend wanneer dit wordt uitgerold.”

Osaka’s favoriete Shopify apps: Algolia en Klaviyo

Een aantal features die op de oude site goed werkten heeft Osaka meegenomen naar de nieuwe store, zoals de cross-selling app Limespot en de product configurator, waarmee klanten zelf hun hockeystick kunnen ontwerpen. Ook de zoek-app Algolia moest mee: “We gebruiken Algolia omdat de app slimmer is dan de native zoekfunctie van Shopify,” zegt Caroline. “Algolia heeft aan een half woord genoeg om bezoekers producten te laten zien, inclusief foto. En we krijgen maandelijks een mail van Algolia met meest gezochte termen: die kunnen we dan toevoegen in onze product teksten zodat die beter gevonden worden. Heel handig!”

Wat Osaka ook heeft behouden zijn de Klaviyo e-mail flows die Caroline eerder creëerde met ons Klaviyo team. “Heel veel van onze omzet komt uit de Klaviyo flows en campagnes, zo’n 20 tot 30%.”

→ Ook aan de slag met next level email marketing? Lees hier meer over ons Klaviyo programma

En dan is er natuurlijk de nog altijd zeer aangename samenwerking met Code. Caroline is erg tevreden over het contact met project manager Jeroen en developer Bogdan. “We zijn ook een paar keer vanuit Antwerpen naar het Code kantoor in Delft gereisd, dat was heel gezellig! We voelden ons echt welkom daar.” Heeft ze nog tips voor andere e-com bedrijven, naar aanleiding van dit project? Caroline roept enthousiast: “Sowieso naar Shopify 2.0 gaan! Sections everywhere geeft je meer vrijheid en het is leuker om mee te werken.” Daar sluiten wij ons bij Code graag bij aan.

Is jouw merk klaar voor een high-performing webshop?