PP_Vanheugten

Textieltegels van familiebedrijf Van Heugten

Ruim 60 jaar geleden stond textielfamilie Van Heugten aan de wieg van de tapijttegel. Vandaag de dag omarmt het familiebedrijf Shopify om de online verkoop van dit oer-Hollandse product opnieuw uit te vinden.

KLANT

Van Heugten tapijttegels

INDUSTRIE

Home

TECHNOLOGIE

Shopify webshops

DIENST

Webshop migration
210719_vanheugten_s_highlight1-1

Services we provided

Replatforming

Store building

UX/UI Design

Email Marketing

Internationalization

De textieltegels van Van Heugten

Tapijttegels zijn zo Nederlands als windmolens, tulpen en fietsen. ‘Sterker nog, met zadeldekjes voor fietsen begon het allemaal in de late jaren ’20’, aldus Martijn van Heugten, eigenaar van Van Heugten Tapijttegels. ‘Mijn overgrootvader begon met die zadeldekjes en ondertapijten. Zijn grootvader, PJ van Heugten, borduurde daar in de jaren ’50 op voort. ‘Hij begon met bitumen te werken, wat op dat moment een revolutionaire keuze was.’ Plots werden tapijten niet alleen veel sterker, maar werd het ook mogelijk om tegels van te maken, te stapelen en makkelijker te vervoeren in dozen. De rest is zogezegd, geschiedenis: tapijttegels worden sindsdien wereldwijd geproduceerd, maar Van Heugten is nog steeds Nr. 1 in de branche. En de tapijttegels zelf? Die worden nog altijd in Nijkerk gemaakt, net als een eeuw geleden.

Van Heugten homepage | Code

Voor Shopify zag het leven er anders uit

Anno 2020 maakt Van Heugten de balans op. De coronacrisis heeft hun handel hard geraakt: Business to business (B2B) is traditioneel de belangrijkste markt. ‘Kantoren, congresruimtes en Expo-locaties zijn onze grootste klanten. En juist zij werden hard geraakt door de coronacrisis’, aldus Martijn. Van Heugten begint dus te kijken naar mogelijkheden om de particuliere markt beter te bedienen. Een nieuwe webshop lijkt een logisch startpunt. ‘Onze oude site draaide op Magento 1, maar Magento gaf aan te stoppen met die versie. We moesten dus een keuze maken: migreren naar Magento 2 of op zoek gaan naar iets nieuws.’ Shopify trok de aandacht en dus werd besloten deze optie verder uit te pluizen.

‘Code kwam snel bij ons in de lucht nadat we ze enkele vragen stelden. Bob – Code’s CCO – kwam ons opzoeken om het bedrijf en onze fabriek te leren kennen. Dat Code zich echt verdiepte in onze producten waarderen we enorm.’ Van Heugten besloot met Code aan de slag te gaan om de migratie naar Shopify op gang te brengen. Martijn stelde een lijst met wensen voor de nieuwe webshop op waar Code mee aan de slag kon.

Van Heugten tapijttegels | Code

De tapijtegel-rekenmachine

‘Van meet af aan was duidelijk dat Shopify een geschikt platform voor ons ging zijn’, aldus Martijn. ‘We hebben relatief weinig typen producten, de user interface van Shopify is makkelijk in gebruik, eenvoudig om in te regelen en gemakkelijk te upgraden. Daardoor kan ik relatief veel zelf. Met Magento had ik altijd developers nodig als ik iets wilde veranderen.’ Martijn omschrijft de samenwerking met Code als ‘simpelweg een goede klik. We wisselen ideeën uit en daarna maakt Code het concreet.’ De customisability van Shopify speelde hierin ook een sleutelrol. Van Heugten wilde graag een ingebouwde calculator kunnen toepassen waarmee klanten aan de hand van het aantal (vierkante) meters en tegeltypes een prijsberekening kunnen doen. ‘Dit was een absolute must voor ons, feitelijk een make-it-or-break-it feature. Code bouwde specifiek voor dit doeleinde een custom calculator, naast het aanbieden van offertes en stofstaaltjes (samples).

Van Heugten tapijttegels | Code
Van Heugten tapijttegels | Code

De strijd tegen het eenzame winkelwagentje

Iedereen die ooit een tapijt heeft uitgekozen weet: dat gaat niet vanzelf. Zoveel materialen, kleuren, stijlen, praktische afwegingen, maten – zelfs Oprah Winfrey verzuchtte eens dat het makkelijker besluiten nemen is over miljoenen dollars dan een tapijtje voor de voordeur uit te kiezen. Martijn grijnst: ‘zeker waar.’

De realiteit voor Van Heugten is dat een fors deel van hun bezoekers de webshop verlaten zonder een aankoop te doen. Code wist hier echter wel raad mee: op maat gemaakt Klaviyo e-mail marketingflows. ‘De ‘abandoned cart’ flow is echt een godsgeschenk!’, aldus Martijn. ‘Het stelt ons in staat om via e-mail contact te leggen met mensen die in de webshop hun aankoop niet afgemaakt hebben (cart abandonment). Een opmerkelijk hoog percentage van deze groep gaat uiteindelijk toch nog over tot een aankoop.’

Code werkte ook een flow uit voor het verwelkomen van klanten, naast een speciale ‘sample flow’ speciaal voor Van Heugten. ‘We bieden potentiële klanten gratis stofstaaltjes aan. Dat is niet gratis, dus het is belangrijk dat we deze mogelijke klanten goed in beeld houden.’

Meer weten over must-have e-mail flows? In deze blog bespreken we ze uitgebreid!

Martijn is bijzonder in zijn nopjes met de nieuwe Shopify webwinkel. ‘De shop blijft groeien en ontwikkelen en wordt zo een belangrijk onderdeel van ons bedrijf. Sterker nog, we werken nu met Code aan onze outletwinkel, magic-carpets.nl, zodat ook deze op Shopify kan draaien.’ Een waardig verhaal voor een volgende case…

 
 

Hulp nodig met Shopify? Bij ons zit je goed!