o neill-black


Meeliften op de Shopify golf met O'Neill

De Europese tak van O'Neill wilde net als de Amerikaanse en Australische afdelingen graag aan de slag met Shopify Plus en zocht een partij die ze daarmee kon helpen. Het Amerikaanse surf- en modemerk trof in Code een geschikte partner voor deze klus. Een gesprek met Bob Rockland (Code) en Romy Alves (O’Neill) over verhuizen naar Shopify Plus, internationale groei realiseren en tempo houden in vernieuwing.

KLANT

O'Neill

INDUSTRIE

Fashion

TECHNOLOGIE

Shopify plus webshops Klaviyo

DIENST

Webshop migration
210719_oneill_s_highlight1 (1)

Services die we hebben geleverd

Replatforming

Store building

Email Marketing

Internationalization

O'Neill homepage | Code

Opschalen met Shopify Plus

Romy, E-commerce Product Owner bij O’Neill, legt uit waarom O’Neill de stap wilde maken naar Shopify Plus. ‘We werkten al geruime tijd met Salesforce Commerce Cloud, maar haalden niet het onderste uit de kan van het pakket waar we voor betaalden. Ons management wilde een compact, dynamisch systeem waarin we sneller nieuwe features aan onze sites toevoegen. Shopify Plus is dan een interessante optie: het is betaalbaarder en biedt meer flexibiliteit.’

Bikini campaign O'Neill | Code

O'Neill x Code

O’Neill nam contact op met Shopify en werd er op geattendeerd dat er twee officiële Shopify Plus partners zijn in Nederland. Romy: ‘we hebben beide gesproken. Meteen bleek dat we de keuze hadden tussen de traditionele aanpak of headless. Dat eerste had de voorkeur bij zowel O’Neill als Code.’ Ze lacht: ‘het hielp dat we Code veel goede dingen hoorden roepen in die eerste gesprekken. We waren al jaren aan het worstelen met de structuur van product ID’s in onze webshops. Code had daar gelijk een concreet, goed voorstel voor.’ De ruime ervaring van Code en de uitgebreide portfolio van succesvolle merken bezegelden de samenwerking.

 

O'Neill surfer | Code

Lokaliseren met een multi-store setup

O’Neill wilde snel live met een eerste minimum viable product. Bob: ‘we hebben de beste elementen van de bestaande site met de Australische site samengebracht om qua design iets unieks neer te zetten passend bij de Europese markt. Daarnaast hebben we veel tijd besteed aan het sneller maken van alle aspecten en functionaliteit van de site.’ Code sloot daarnaast de juiste partijen aan voor een soepele transitie naar Shopify Plus. Bob: ‘voor de migratie van alle content hebben we samengewerkt met It’s Perfect waarmee we ook voor andere merken goed samenwerken.

Voor O’Neill hebben we uiteindelijk vijf storefronts (individuele webshops) gebouwd: vier voor de grootste markten van O’Neill in Europa en een algemene voor de hele regio. Het ontwikkelen van meerdere storefronts  om te lokaliseren is wat ons betreft een beproefde aanpak die we vaker met succes voor klanten uitwerken als ze de Europese markt op willen.’ aldus Bob. 'Zo ben je in staat om op de meest efficiënte manier in heel Europa te verkopen, maar besteed je extra aandacht aan het lokaliseren van de meest kansrijke landen.' GymShark past deze strategie ook toe.

Lees hier meer over lokaliseren met een multi-store setup in Shopify Plus.

 

Snelheid en flexibiliteit om voorop te blijven

Terugblikkend op het proces is Romy vooral aangenaam verrast door de snelheid waarmee het project is uitgevoerd. ‘We hebben nauwelijks vertraging opgelopen. De implementatie van het Enterprise System (ERP) wat alle facturen, productprijzen, voorraad en dergelijke beheerd was complex, maar desondanks is het tempo er goed in gebleven.’

Daarnaast is O’Neill bijzonder tevreden met de snelheid waarmee nieuwe features in Shopify Plus ingezet kunnen. Romy: ‘normaliter was het veel werk voor ons om nieuwe functionaliteit te realiseren, zoals bepaalde types korting of een module om je maat mee te berekenen. In Shopify Plus gaat dat heel simpel. We werken in een snelle, dynamische industrie, dus voor ons is het heel waardevol om vlot functionaliteit te kunnen testen en de beschikking te hebben over een enorme, wereldwijde pool aan developers.’

Natuurlijk is het belangrijk om in de gaten te houden hoeveel apps je inzet en of ze goed te combineren zijn, niet in de laatste plaats omdat sommige apps ook best kostbaar zijn. Maar voor O’Neill zijn ze van onschatbare waarde door hoe ze bijdragen aan conversie, orderwaarde en onder de streep meer omzet. Bob: ‘vanuit Code geven we altijd advies over de verschillende opties die binnen de niche van een specifieke klant beschikbaar zijn. We weten wat er beschikbaar is, maar ook wat wel en niet goed samengaat binnen een Shopify Plus platform.’

Code begeleidde O’Neill ook in de keuze van betaalsystemen en adviseerde daarin met Mollie te werken. Bob: ‘veel klanten vinden het fijn dat Mollie een Nederlandse partij is, waarmee het makkelijk schakelen is. Maar los daarvan heeft Mollie ook een ijzersterk dashboard en ruime ondersteuning van verschillende systemen, zoals iDeal en Klarna. Dat maakt ze een sterke partij om binnen e-commerce mee samen te werken.’

O'Neill slippers | Code
O'Neill badpak | Code

Continue innovatie

De basis is neergezet, maar O’Neill zit bepaald niet stil. Zo werkt het bedrijf aan een slimmere manier van producten aanbevelen aan klanten, samen met Code en Nosto. Romy: ‘we hechten veel waarde aan aanbevelingen van klanten. Enerzijds laten we het algoritme vrij en gaan we uitgebreid testen en uitproberen, maar het systeem laat ook ruimte voor handmatige aanpassingen. Zodra het allemaal goed werkt, denk ik dat het echt een positieve impact gaat hebben op de webshop, klantervaring en verkoop. Kijk, een van de bestverkopende producten in onze shops zijn bikini’s. We hebben veel verschillende modellen met dezelfde types print. Klanten vragen vaak hoe ze deze makkelijker bij elkaar kunnen vinden. Dat mensen de moeite doen om ons dat te vragen, geeft aan dat er een behoefte is. En dit nieuwe systeem gaat dat mogelijk maken.’

Een andere innovatie waar momenteel aan gewerkt wordt, is de fit finder functionaliteit. Romy legt het belang hiervan uit: ‘idealiter koopt een klant gelijk de juiste maat, zodat er niet meerdere kledingstukken opgestuurd hoeven worden en er altijd kleding retour moet. Minder gedoe voor de klant en beter voor het milieu.’

O’Neill blikt terug op een succesvolle overstap naar Shopify Plus. Romy: ‘niet alleen hebben we onze targets gehaald, we groeien van jaar op jaar 30%, mede dankzij de manier waarop we Shopify Plus hebben ingezet in samenwerking met Code. Bob vult aan: ‘er blijft natuurlijk altijd ruimte voor verbetering, want een webshop is nooit af en kan altijd doorgroeien. Momenteel kijken we naar nieuwe functionaliteit voor het nog beter filteren van producten. Maar als ik nu kijk naar de snelheid waarmee we een solide basis voor O’Neill hebben neergezet, ben ik heel tevreden met onze samenwerking.’

Hulp nodig met Shopify Plus? Bij ons zit je goed!