Bekijk resultaat Start een project

Een power meter voor fietsers

Maar dan betaalbaar

Toen fanatieke fietsers Keesjan Klant en Woud Vleugel in 2017 een power meter wilden aanschaffen voor hun fiets, konden ze niets vinden dat accuraat én betaalbaar was. Dat moest beter kunnen! Ze besloten zelf een power meter te ontwikkelen, voor een derde van de gebruikelijke prijs - en haalden bijna €2 miljoen binnen met een crowdfunding campagne.

Window image widget

De lange weg

van crowdfunding naar finished product

De site die we voor iQ² (uitgesproken op zijn Engels als ‘iQ square’) gebouwd hebben is weer een voorbeeld van hoe snel we bij CODE kunnen opleveren: binnen vier weken! Inclusief datamigratie van de oude iQ² site, waarop alle crowdfunding backers een account hadden.

De nieuwe site betekent voor iQ² de start van een nieuw hoofdstuk in hun ondernemers avontuur: het moment waarop hun power meters definitief klaar zijn en geleverd kunnen worden. General manager Karlijn Peters vertelt: “We hadden in 2018 al een webshop opgezet voor de presale, maar we wisten dat er een grote markt voor ons product was. Dus hebben we ons laten adviseren over wat de beste move was qua platform, en dat bleek Shopify. Die adviseur tipte CODE ook als dé partij om dit mee te doen.”

Het had wat voeten in de aarde voordat iQ² op het punt was waar ze nu zijn. Met 7.000 backers en €2 miljoen startkapitaal was hun crowdfunding campagne van 2017 de succesvolste Nederlandse crowdfunding campagne ooit. Dat lag zeker ook aan de achtergrond van de bedenkers: allebei techneuten met een solide achtergrond in product design en electrical engineering – en totale fietsfanaten. Hun business idee was om het belangrijkste onderdeel van een power meter, de sensor, in massa te produceren en te kalibreren in plaats van handmatig (zoals alle concurrenten deden) en zo de prijs flink omlaag te krijgen. Verwachte levering van de eerste iQ² meters: September 2018.

Maar, zoals die dingen gaan bij het ontwikkelen van producten, garandeert een vliegende start geen snelle finish. De leveringsdatum schoof verschillende keren op, en toen bij de eerste testronde in Maart 2019 bleek dat het ontwerp niet voldeed aan de verwachtingen stond iQ² voor de keuze - het hele project afblazen en iedereen teleurstellen, of een redesign? Het werd een redesign: van een meter die tussen trapas en pedaal gemonteerd kon worden, naar een (iets duurder) pedaal met een meter erin gebouwd. Na nog wat vertragingen (onder andere door Corona) was het in Mei 2020 eindelijk zover: de backers van het eerste uur ontvingen hun iQ² meters! iQ² heeft sindsdien de productie opgeschaald en verwacht de rest van haar backers dit kwartaal te kunnen leveren.

Met dat vooruitzicht besloot iQ² begin 2020 de website onder handen te nemen. Daarbij moest de opgebouwde SEO zeker behouden worden, omdat iQ² sinds 2017 online flink wat aandacht heeft getrokken met de crowdfunding campagne. Ook was het belangrijk om de klantenaccounts van 7.000 crowdfunding backers en een groot aantal presale klanten goed te migreren, inclusief alle oude orders en de bijbehorende oude prijzen. Met de redesign van 2019 had iQ² namelijk de belofte gedaan dat alle al geplaatste bestellingen tegen de toen geldende prijs geleverd zouden worden. Tijdens die migratie bleek het goed overzetten van Japanse en Scandinavische speciale tekens overigens nog een interessante uitdaging!

Daarnaast was het voor CODE natuurlijk vanzelfsprekend om iQ² aan meer groei te helpen. Daarvoor hebben we vooral Klaviyo ingezet (zie onder). Inmiddels draait de nieuwe site alweer een tijdje als een zonnetje, en is de klant erg tevreden over ons. Toch, Karlijn? “Jazeker, ik ben heel blij met de samenwerking met CODE! Waarom ik fan ben? Vooral omdat ze helemaal meedoen met je proces, zichzelf mede-eigenaar voelen van jouw succes, en een oprechte wens hebben om je bedrijf beter te maken en vooruit te helpen. Ideaal voor snelgroeiende bedrijven!”

Window image widget

Wij zijn trots op

de Klaviyo marketing

Bij CODE werken we sinds 2019 met Klaviyo, onze partner voor next level email marketing. Inmiddels zijn we de eerste Platinum Klaviyo Partner in de EU, en daar zijn we trots op! Met Klaviyo haalt een beetje webshop algauw zo’n 15-20% omzet uit email marketing, is onze ervaring. Het stelt je in staat om het gedrag van mensen op je site heel nauwkeurig te volgen, en daar kun je vervolgens op sturen om je conversie nog verder te verhogen. Een krachtige tool kortom!

Ook voor iQ² hebben we het weer met succes ingezet. Midge Hazewinkel, ons hoofd Klaviyo, vertelt: “iQ² is een interessante klant, omdat het om een luxe product van hoge kwaliteit gaat. Daar hebben we dus vooraf goed over nagedacht: hoe bind je klanten aan je merk zonder korting te geven? Wat we in plaats daarvan doen is: de klant goed en vaak informeren, want dat past bij zo’n technisch hoogwaardig niche-product. Als iemand de webshop bezocht heeft sturen we daarom mails waarin we de achtergrond en de specs van het product uitleggen.

We merkten ook dat er vaak orders gecanceld werden vanwege de leverdatum - het product is nog steeds niet helemaal uit de presale fase op dit moment. Dat hebben we gedeeltelijk opgevangen door in de emails meer te vertellen over het productieproces, zodat klanten snappen waarom hun pedalen niet meteen geleverd kunnen worden. We zijn inmiddels twee weken bezig en we zitten al op zo’n 13% omzet uit email marketing, dus dat gaat zeker de goede kant op!”

Wat gaat CODE de komende tijd nog meer voor iQ² doen? Binnenkort verwacht iQ² definitief uit de presale fase te zijn, dus dan kunnen we alles weer even evalueren en op scherp zetten voor nog meer groei. Eens kijken hoe snel we ze naar die 20% kunnen helpen!

Wil je jouw bedrijf ook snel door laten groeien?

Neem contact op!
Headless is hip – maar waarom zou je Shopify ontSaaSen?

Headless is hip – maar waarom zou je Shopify ontSaaSen?

Geplaatst 3 July 2020 door Linda Blijenberg

Lees meer
CODE presenteert: een custom RMA app om je retourproces te versimpelen

CODE presenteert: een custom RMA app om je retourproces te versimpelen

Geplaatst 8 May 2020 door Linda Blijenberg

Lees meer