Shopify

Zo creëer je een compleet nieuwe markt: over Leapp en Code door Linda Bleijenberg

Refurbished Apple devices: een aantal jaar geleden was niemand in Nederland hier serieus mee bezig. Totdat Leapp het op de kaart zette met een webshop. Tegenwoordig is er een grote, gezonde markt voor refurbished apparaten, en is Leapp bezig haar positie als marktleider te consolideren. Met een beetje hulp van Shopify Plus en Code!

Blog: Leapp case
Blog: Leapp case Shopify

Pionieren, daar droomt toch elke ondernemer van? Leapp doet het al een paar jaar: het bedrijf is de voorloper en marktleider op de jonge Nederlandse refurbishment markt. Toen ze begonnen was er nog geen enkele infrastructuur, en wist niemand wat refurbishment was.

Alles zelf uitvinden

Chief Digital Officer Martijn Cornelissen vertelt: “ Wij waren de eersten in Nederland die hier iets mee deden, dus we moesten alles zelf uitvinden. Waar haal je gebruikte telefoons en tablets vandaan? Door wie laat je de refurbishment doen? En hoe vindt je potentiële klanten, als je iedereen eerst nog moet uitleggen wat refurbishment is? Er waren bijna geen standaard oplossingen beschikbaar, alles was nieuw.” Zodra het kwartje viel bij de consument – prima kwaliteit Apple gadgets, voor veel minder dan de nieuwprijs, en nog duurzamer ook! - groeide Leapp als kool.

Om het vertrouwen van klanten te winnen bood Leapp een goede garantie op hun producten. Ook het openen van winkels, naast de webshop, was een goede zet. “Klanten wilden graag zien hoe een apparaat eruit zag voordat ze het kochten. Begrijpelijk, want wij waren de eersten die op deze manier tweedehands apparaten aanboden. Mensen moesten er nog aan wennen.”

Groeipijn

Het grote succes was niet alleen maar positief. Leapp maakte de keuze om vol in te zetten op groei, en de lage winstmarges voorlopig voor lief te nemen. Op die manier kon er geïnvesteerd worden in het behouden van de marktleiderspositie. In principe een goede strategie, totdat de voornaamste investeerder zich terugtrok. Het vinden van een nieuwe aandeelhouder duurde langer dan gewenst, waardoor het bedrijf in de problemen kwam.

Martijn: “Op dat punt is Leapp eigenlijk kapot gegroeid, aan het succes ten onder gegaan.” Na een faillissement medio 2018 kon er gelukkig doorgestart worden met een nieuwe financier. Om het consumentenvertrouwen te behouden werd bovendien besloten de garantieverplichtingen over te nemen: heel ongebruikelijk, maar een sterk signaal naar de klant.

Overstap naar Shopify Plus

De doorstart was ook het moment om de hele bedrijfsvoering weer eens onder de loep te nemen, met name de IT instrastructuur. Martijn was groot voorstander van overstappen op een gestandaardiseerd webshop platform. Leapp’s webwinkel draaide op dat moment op een zelfgebouwd systeem, maar dat bleek nogal bewerkelijk. “Als je op zo’n jonge markt opereert is er al genoeg uit te vinden, dan wil je als bedrijf eigenlijk geen energie steken in dingen als software. Je moet op een aantal punten dingen simpel houden, anders is het gewoon te veel.”

Wat Leapp nodig had was een eCommerce platform dat zichzelf al bewezen had, dat zichzelf continu verbeterde, en dat uitblonk in schaalbaarheid. “Als je snel op wilt kunnen schalen is een standaard platform gewoon de beste keuze.”

Al voor het faillissement was Martijn in gesprek met Code over de mogelijkheden van Shopify Plus. Vooral het POS (Point-of-sale) kassasysteem was interessant voor Leapp: daarmee kon het hele ecosysteem van webshop en winkels geintegreerd worden, met individuele accounts voor medewerkers van winkels en klantenservice. Met 50+ medewerkers en een omzet die in de miljoenen loopt was dat geen overbodige luxe.

"Als je snel op wilt kunnen schalen is een standaard platform gewoon de beste keuze."

- Martijn Cornelissen, CDO Leapp

Soepele samenwerking

Het bouwen van de nieuwe infrastructuur was een beetje van Leapp, en een beetje van Code. Martijn was er blij mee: “Code deed de datamigratie en de templates en gaf een heleboel nuttige tips en adviezen, maar we konden ook veel zelf doen. We hadden uiteindelijk zo’n 8 tot 10 sprints nodig om live te gaan.”

De nieuwe webshop werd eind maart 2019 gelanceerd. Merkt Martijn al verschil? “Jazeker! Ik ben dik tevreden tot nu toe! Niet dat we ineens twee keer zoveel winst maken, het is vooral de gebruiksvriendelijkheid die heel fijn werkt. Het scheelt zoveel tijd. Als er een uitdaging is neuzen we even rond in de appstore en hebben het meestal snel opgelost. En als we iets willen dat we zelf niet kunnen, bellen we Code.”

Ook een keertje met Code bellen? Wij denken graag mee over de schaalbare software die jouw pionierende bedrijf groot gaat maken: Shopify Plus dus. Mailen mag natuurlijk ook altijd, of kom eens langs in Delft of Amsterdam!

Linda Bleijenberg
Geschreven door

Linda Bleijenberg

Code schrijft met gemak 100 regels code per dag, maar bloggen laten we graag aan onze copywriter Linda over. Ze woont om de hoek in Delft en wil ook kunnen toveren met code als ze later groot is. Tot die tijd interviewt ze onze experts en deelt ze de meest interessante inzichten over Shopify en E-Commerce op onze blog.

Terug naar insights overzicht