15 January 2021

Headless: onmisbaar voor de groeiende online ondernemer?

Ook in 2021 blijft headless een buzzword bij developers en webshops. Mede-oprichter Bob Rockland van Code laat zijn licht schijnen over de keuze headless in te zetten of niet. ‘het is een valkuil voor startende ondernemers om zich blind te staren op headless.’

Bob spreekt bijna dagelijks merchants: ondernemers die willen groeien met hun webshops, binnen en buiten Nederland. ‘Vooral jonge, startende webshops zien headless als de heilige graal. Ze willen de wereld veroveren en denken dat het beste te kunnen doen met een centraal platform waarmee ze verschillende landen bedienen. Bij meer ervaren ondernemers zien we juist dat ze eerst hun shop en dienstverlening perfectioneren in Nederland. Daarna maken ze de stap naar (bijvoorbeeld) Duitsland of elders. Met oog voor de verschillen tussen die twee markten.’

Window image widget

Over de grens is alles anders

Op papier klinkt headless heel logisch als je de grenzen over wil met je webshop: bedien vanuit een enkele website diverse landen. Je past per land enkel de taal aan en je gebruikt je centrale catalogus, beeldmateriaal en productomschrijvingen om in al die landen aanwezig te zijn. Bob legt uit hoe een ondernemer zichzelf hiermee juist gigantisch in de weg gaat zitten: ‘je moet oog hebben voor regionale verschillen. Niet alleen in wet- en regelgeving, maar ook in gewoontes en koopgedrag. Een van onze klanten heeft in Nederland 50+’ers als belangrijkste doelgroep, maar in Duitsland worden hun producten juist vooral door dertigers gekocht. Je snapt dat je dan heel andere foto’s en teksten wil inzetten.’

Ook online ziet de wereld er over de grenzen soms heel anders uit. Bob haalt Mr Marvis aan, waarvoor Code de website/webshop verzorgt. ‘In Duitsland moet je het trusted shops stempel hebben. Dat is hoe je in Duitsland laat zien een betrouwbare webshop te zijn. Zoiets wil je dan wel op je Duitse webshop tonen, maar niet in je Nederlandse. En zo zijn er eindeloos veel voorbeelden te geven qua doelgroep, demografie, regionale voorkeuren in beeldmateriaal… Hier wil je dus flexibiliteit per land, en dat biedt headless je nou juist niet.’

Duur websitebeheer

Een veelgehoorde zorg van ondernemers is het beheer van websites en shops. Als elk land een eigen website heeft, moet je telkens overal weer producten toevoegen, acties vernieuwen, beeldmateriaal uploaden. Loopt dat qua beheer en content management niet gigantisch in de papieren? Volgens Bob verkijken ondernemers zich hier vaak enorm op. ‘in de praktijk is het helemaal niet zoveel werk, zeker niet als je voor elk land met dezelfde systemen en layouts werkt. Een goede content manager is daar echt weinig tijd aan kwijt. En vergeet niet: laten ontwikkelen voor headless is kostbaar. Niet alleen tijdens het bouwen, maar ook om door te ontwikkelen. Die uren kosten veel meer dan contentbeheer.’

Bob ziet headless als een interessante constructie die vanwege de novelty factor hip is, maar nog verre van volwassen. ‘Voor sommige ondernemers is het nu al interessant. Heb je veel touchpoints en een ruim budget, dan kan headless een topoplossing zijn. Maar voor de meeste merchants is er veel meer voordeel te behalen bij het Shopify CMS, waar constante doorontwikkeling en doordachte keuzes van de juiste apps en extensies hand in hand gaan Dit is precies hoe bijvoorbeeld Gymshark het doet, qua omzet een van de grootste Shopify sites wereldwijd. Zo blijf je flexibel in aanbod per land, voorkom je vendor lock-in en hou je ontwikkelkosten laag.’

Window image widget

Wil je groeien met jouw webshop?

Neem contact op
Deel 2: Headless of niet? Een checklist om je te helpen de knoop door te hakken

Deel 2: Headless of niet? Een checklist om je te helpen de knoop door te hakken

Geplaatst 10 December 2020 door Jochen Meischke

Lees meer
Headless of niet? Een checklist om je te helpen de knoop door te hakken

Headless of niet? Een checklist om je te helpen de knoop door te hakken

Geplaatst 4 December 2020 door Jochen Meischke

Lees meer

Over de auteur

Dit artikel werd geschreven door Jochen Meischke, content marketeer en redacteur. Spendeert het grootste deel van zijn tijd aan de ontwikkeling van de TU Delft Campus als innovatief ecosysteem, maar schrijft bij vlagen over totaal andere zaken voor CODE en De Marketing Ninja. Dol op katten, er ingeluisd met een hond en bakt graag oatmeal cookies.