9 October 2020

Groeiplannen voor dé Shopifyspecialist van West-Europa

In een knusse groene hoek van Delft, op een steenworp van het oude centrum, vind je CODE. In hun sfeervolle pand, een voormalige drukkerij, is nu dé shopify-specialist van West-Europa gehuisvest. Sinds de lente van 2020 werkt CODE samen met De Marketing Ninja aan de branding en marketing van het bedrijf. Het doel: een marketingstrategie voor de ambitieuze groeidoelstellingen voor de komende jaren. Hierbij staat de zoektocht naar de ideale klant, de leukste opdrachten en het beste personeel centraal. In gesprek met Wouter van CODE en Babs van De Marketing Ninja over het belang van je lievelingsklant kennen, je bedrijfscultuur uitdragen en werk uit handen durven geven.

Window image widget

Door de wol geverfd

CODE begon met Bob en Wouter, twee zelfverklaarde nerdy TU Delft studenten en een gedeelde wens om ingewikkelde websites te bouwen. In 2018 kregen de twee Shopify op het vizier. Wouter: ‘we keken al een poosje met een schuin oog naar Shopify en hun Software as a Service (SaaS) model: een klant koopt geen software, maar neemt een contract bij de aanbieder. Die zorgt op zijn beurt voor de installatie, beheer, onderhoud en de doorontwikkeling van de dienst. De software wordt online aangeroepen door de klant. Het neemt een hoop zorgen bij de klant weg.’ Bob’s vriendin heeft een wolwinkel en voor haar webshop keek hij naar verschillende oplossingen. ‘Shopify met iDEAL integratie bleek goed te werken. Daarom besloten we ons verder in Shopify te verdiepen.’ Sindsdien is CODE in een stroomversnelling geraakt. ‘We zijn nu drie jaar verder en doorgegroeid naar 40 man personeel.’ Lachend: ‘en het einde is nog lang niet in zicht!’

Onontgonnen Duitsland

Na opening van een tweede kantoor in Amsterdam richt CODE nu zijn pijlen op de Duitse markt. Wouter: ‘Duitsland is heel interessant: vijf keer zo groot als Nederland, maar ze lopen zeker twee jaar op ons achter qua online volwassenheid. We willen daar de komende jaren een zelfde kantoor opbouwen als hier in Delft. Maar dat is een enorme uitdaging, want we willen wel dezelfde cultuur behouden als bij ons in Delft. Er liggen daar grote kansen, maar het is ook een ingewikkelde uitdaging. Want er is weinig zo moeilijk als een nieuwe markt betreden en goede developers vinden.’ De wens om te groeien naar het buitenland in combinatie met de groeiplannen in eigen land, maakten dat het hoog tijd werd voor wat marketingexpertise. En dat is mede waar De Marketing Ninja om de hoek komt kijken.

Window image widget

Good people

Om deze groeiplannen tot uitvoer te brengen heeft CODE zowel nieuwe klanten als developers nodig. Marketing en de werving van nieuwe collega’s deed CODE lange tijd op gevoel. Maar het besef groeide dat het beter en sneller kon - en moest, om de stevige groeiambities waar te maken. Via-via raakten Wouter en zijn kompaan Bob in gesprek met Babs van De Marketing Ninja. Het klikte gelijk tussen de drie ondernemers. Babs: ‘CODE begeeft zich in een opkomende markt, daar kun je slim op inspelen als je de tijd neemt een aanvalsplan te schrijven. We zijn daarom begonnen met een marketingstrategie. Samen hebben we diverse analyses gedaan, zoals een klant- en concurrentieonderzoek. Wie zijn eigenlijk de ideale klanten voor CODE? Aan welke opdrachten werkt CODE het liefst en waarom? Van welke concurrenten kan CODE leren en hoe kan CODE zich van hen onderscheiden? Door zowel interne als externe factoren onder de loep te nemen, ontdekten we waar de belangrijkste kansen voor CODE liggen. En daar vloeien dan vanzelf logische marketingacties uit voort. Zo is naar voren gekomen dat het voor CODE tijd is voor rebranding, meer aandacht voor het vinden van geschikte nieuwe medewerkers, maar ook hernieuwde focus op het binnenhalen van ‘de ideale klanten’.

Wouter: ‘Babs knalde als een wervelstorm door CODE heen. Niet alleen was meteen duidelijk dat ze wist waar ze het over had, er was ook duidelijk een goede klik tussen CODE en De Marketing Ninja. Je moet niet heel serieus en formeel bij ons binnenkomen, of juist een stille muis zijn - dat gaat niet werken. We zoeken naar de intrinsieke motivatie bij iemand.’ Met een ietwat besmuikt gezicht: ‘CODErs’ zijn good people, die het superleuk vinden wat ze aan het doen zijn. Daar moet je bijpassen, en dat doet Babs. She cares, je merkt en voelt dat ze het belangrijk vind dat wat we uitdenken en bekokstoven ook echt gebeurt. Lachend: ‘het liefst hadden we haar CODEr gemaakt, maar ja, ze wil blijven ondernemen!’

Rebranding

CODE koos voor De Marketing Ninja vanwege deze klik, de inhoud, maar ook de doortastende aanpak. ‘Babs is altijd ontspannen en positief, maar ze heeft vanaf het begin de vaart er goed inzitten. Ze is punctueel, georganiseerd, werkt met lijstjes en is één bundel daadkracht. Precies wat we nodig hebben om onze marketing en branding op de rit te krijgen.’

Vanwege CODE’s ambities om te groeien en de uitdaging goede developers te vinden, werd besloten te beginnen met het wervingsprogramma van CODE. Wouter: ‘van vacatures tot blogs en social posts: alles moet met elkaar kloppen. Dat glad trekken, daar zitten we nog midden in. We deden dit eerst wat intuïtief, maar dat was niet altijd helemaal raak. Kijk, als iemand eenmaal binnenkomt bij CODE, is het vaak meteen raak, ‘klopt’ het, krijg je een goed gevoel. Maar dat haalde je niet uit onze site, of onze visitekaartjes. Daarom zijn we begonnen met een rebranding traject. Dit doet Babs niet zelf, we doen dit in samenwerking met Nadia Colombo van Urban Emotions.’

Window image widget

Warm en professioneel

IT bedrijven hebben vaak de reputatie vrij koel, kil en zakelijk te zijn. En binnen de sector zijn ook regelmatig problemen qua werksfeer. CODE’s cultuur staat hier juist compleet haaks op. Wouter: ‘onze eerste brand attribute is ‘a safe warm place to work’. We willen een werkplek bieden waar programmeurs en developers zich thuisvoelen en zich kunnen ontwikkelen. Je kan als bedrijf prima super-professioneel en warm tegelijk zijn. En als mensen daar goed bij gedijen en zich ontwikkelen, gaan ze ook niet snel weg.’ De juist mensen vinden, dat is ‘hogere HR-kunst’, aldus Wouter. ‘Ook dat is marketing, weten waar je de juiste mensen vindt voor wie CODE een interessante partij is. Precies waar we nu met Babs aan werken.’

Meer weten over marketing oplossingen voor ondernemers?

Check it out

Of wil je een samenwerking starten?

Neem contact op

Haal de hefboom in huis

Snelle groei, ambities om door te ontwikkelen en een grote uitdaging om geschikt personeel te vinden. Het zullen herkenbare problemen zijn voor veel ondernemers en vooral bedrijven in de IT sector. Wouter’s belangrijkste tip voor andere ondernemers? Ga het niet allemaal zelf zitten bedenken. Hij erkent dat dit echt een enorme uitdaging is, maar ook precies waarom CODE met De Marketing Ninja is gaan werken. ‘Het is zonde van je tijd om zelf helemaal het wiel uit te gaan zitten vinden. Andere mensen doen het sneller, beter en effectiever. Babs brengt de leverage, is de hefboom, met haar kennis. Ze zet gedegen en supersnel haar netwerk in, wij benutten dat en ineens gaan we drie keer zo hard. Vraag jezelf als ondernemer af: doe ik iets omdat ik het leuk vind, of omdat het de slimste manier is om het te doen. Dat verschil moet je je realiseren. Als je wil groeien: laat je dan adviseren en helpen. Je kan je tijd echt beter besteden dan het allemaal zelf uitvogelen.’

CODE presenteert: een custom RMA app om je retourproces te versimpelen

CODE presenteert: een custom RMA app om je retourproces te versimpelen

Geplaatst 8 May 2020 door Linda Blijenberg

Lees meer
Waarom CODE fan is van de PushOwl app

Waarom CODE fan is van de PushOwl app

Geplaatst 10 September 2019 door Linda Bleijenberg

Lees meer

About the author

This piece was written by Jochen Meischke, web- and content specialist for De Marketing Ninja. Also a Delft based nerd, working for TU Delft when he’s not documenting Ninja’s rise to entrepreneurial stardom. De Marketing Ninja likes to capture the process of empowering other entrepreneurs through strategic marketing advice and hands-on support. This customer case illustrates just that.