Blogs

NFT's als onderdeel van jouw e-commerce strategie op Shopify door Ipa Sudigjo

Zoals de president van Shopify, Harley Finkelstein, vorig jaar zei: “If you’ve spent one minute on the Internet this year, you’ve seen a lot about NFTs”. NFT’s zijn de next big thing en steeds meer merken haken op deze hype in. Bekende voorbeelden zijn de Bored Ape Yacht Club, StereoheadZ, exclusieve tickets voor de nieuwste Spiderman-film en de Reasonable Doubt kunst van Jay Z. De lijst met beschikbare NFT’s wordt langer en langer en de prijzen schieten door het dak. Nu zou je kunnen denken dat het kopen en verkopen van NFT’s alleen voor de rijksten (en slimsten) der aarde is weggelegd, maar niets is minder waar.

 

In dit blog helpen we je om de de eerste stappen in het NFT-avontuur van jouw e-commerce merk te zetten. We vertellen je wat een NFT precies is, waarom e-commerce en NFT’s hand in hand gaan, waarom wij verwachten dat ze de industrie permanent zullen veranderen en natuurlijk hoe je ze kunt verkopen in je Shopify-webshop.

NFTs als e-commerce strategie op Shopify
NFTs op Shopify

Wat is een NFT?

De term NFT staat voor non-fungible token, wat zich in gewoon Hollands vertaalt naar niet inwisselbaar, niet te wijzigen eigendomscertificaat. Het is niets meer en niets minder dan een digitaal stukje op de blockchain dat bewijst dat iets van jou is. Of het nu gaat om een digitaal kunstwerk, exclusieve sneakers voor je avatar in de Metaverse of om artiesten die hun tracks releasen als NFT en daarmee de fans mede-eigenaar maken van de muziek, met een NFT kun je aantonen dat het jouw eigendom is.

We zouden nog veel verder uit kunnen wijden over het digitale wonder dat de NFT is, maar dat hebben onze vrienden bij Shopify al gedaan. Dus als je meer wilt leren over de techniek achter NFT’s en er misschien zelfs één wil maken, verwijzen we je graag naar dit blog.

Wat betekenen NFT’s voor e-commerce?

Nu zou je kunnen denken dat het hier gaat om een ontwikkeling die alleen relevant is voor de grootste en meest innovatieve merken ter wereld, zoals Nike en Gucci, maar het feit dat van origine zeer traditionele markten, zoals bijvoorbeeld de wijnhandel, zich er serieus in aan het verdiepen zijn, is een teken dat NFT’s are here to stay.

Het verkopen van NFT’s in je webshop zorgt er - naast een nieuwe inkomstenbron - voor dat je customer experience een nieuw niveau bereikt, en dat heeft alles te maken met exclusiviteit. Alle succesvolle merken zullen het belang van loyale klanten onderstrepen en het succes van loyaliteitsprogramma’s zoals Loyalty Lion en Yotpo neemt snel toe. Je zou NFT’s kunnen zien als een next-level loyaliteitsprogramma. Het is een geweldige manier om loyale klanten te belonen, ze te transformeren tot fans en vraag (en een hype) te creëren rondom je merk.

Bij een NFT hoort namelijk niet alleen een eigendomsbewijs, maar (optioneel) ook een stukje exclusiviteit.

Met NFT’s kun je je meest trouwe klanten exclusieve toegang geven tot drops, pre-launches en events. Je creëert een community van je belangrijkste en meest betrokken supporters.

En maakt jouw merk toevallig een enorme groei door? Dan profiteert deze club mensen ook nog eens van de waardestijging van hun NFT - deze potentiële financiële beloning zal de commitment van de community alleen maar vergroten. Win-win!

Zo zijn de NFT’s van de digitale Bored Ape-kunstwerken niet alleen een eigendomscertificaat, maar ook een toegangsbewijs tot de meest exclusieve netwerken ter wereld. Of neem het streetwear merk The Hundreds dat digitale kunstwerken verkoopt die de eigenaar als eerste toegang geeft tot nieuwe drops, exclusieve online en in-store events en fast-lane toegang tijdens sales.

Tot slot laat je met de verkoop van NFT's zien dat je een innovatieve pionier bent, spreek je jongere generaties aan en ben je over 10 jaar nog steeds relevant.

Supergucci - NFTs op Shopify
Supergucci - NFTs op Shopify

Bron: SUPERGUCCI via the Gucci Vault

De brug tussen real life en online

Het zal je niet verbazen dat wij fan zijn van NFT’s en heus niet omdat we er zelf al een paar hebben ;) Wij geloven dat NFT’s de wereld gaan veranderen. Niet alleen de digitale wereld, maar ook de fysieke wereld waar we allemaal in leven. NFT’s zullen een brug slaan tussen de “echte” en de online wereld. Denk aan flagship stores in de Metaverse, artiesten die exclusieve online concerten geven, StockX dat NFT’s koppelt aan een fysieke schoen in hun kluis of Ralph Lauren die naast fysieke kleding ook digitale outfits voor je avatar in de Metaverse verkoopt.

NFT’s zijn revolutionair in de manier waarop ze precies tussen Web 2.0 en Web 3.0 in staan en ons advies is dan ook om er liever eerder dan later mee te starten. De mogelijkheden zijn op dit moment nagenoeg eindeloos en er is volop ruimte om te experimenteren.

NFT’s verkopen met je Shopify-webshop

NFT’s zijn een hot topic op de agenda van Shopify, het allereerste e-commerce platform waarop je NFT’s kan verkopen. Momenteel kunnen alleen US-based Shopify Plus-merchants zich aanmelden voor het Beta-programma waarmee ze NFT's op populaire blockchains kunnen minten en toevoegen aan hun shop. Vervolgens kunnen ze zowel met crypto currencies als met reguliere betaalmethoden worden gekocht.

En nu horen we je denken ‘Maar dat betekent dus dat ik op dit moment in Europa geen NFT’s kan verkopen in mijn Shopify webshop?’ Dat klopt, maar daar kan morgen verandering in komen. Of overmorgen. Of volgende maand. Maar dat het (snel) gaat gebeuren is zeker.

Onderzoek de NFT kansen voor jouw merk

Hoog tijd dus om je te gaan verdiepen in de mogelijkheden die NFT’s jouw merk bieden. En omdat de NFT-markt nog volledig in de kinderschoenen staat, kan het nog alle kanten op, dus ons advies is ‘ga het gewoon lekker proberen’ en ontdek wat het voor je merk doet.

Het is hierbij wel belangrijk om goed na te denken of het bij jouw merk past, want eerlijk is eerlijk, NFT’s zijn niet voor iedereen. Denk goed na over hoe jouw klanten de NFT’s zouden kunnen gaan gebruiken en hoe die hun leven of klantervaring verbeteren. Uiteraard denken we hierover graag met je mee.

Ter inspiratie hier een lijstje met ambitieuze merken die je al voor zijn gegaan en hun eerste stappen hebben gezet in de wondere wereld van de NFT:

Code: jouw partner voor NFT's op Shopify

Omdat wij nauw samenwerken met Shopify, hebben we eersterangs tickets met zicht op het speelveld van NFT’s. Tegen de tijd dat NFT’s hun definitieve debuut in Europese Shopify stores gaan maken, zitten wij klaar om jou te helpen met het uitbouwen van je webshop en ervoor te zorgen dat de verkoop van NFT’s niet alleen soepel verloopt, maar ook bijdraagt aan extra omzet en je brand experience als geheel.

Dus, ben jij geïnteresseerd in de vele mogelijkheden die NFT’s bieden en hoe ze jouw business naar een hoger plan kunnen tillen in de nabije toekomst? Neem dan contact met ons op. Code is niet alleen graag jouw Shopify bureau, maar ook jouw NFT-op-Shopify-partner.

Dit is een onderwerp waar ik persoonlijk veel mee bezig ben en ik neem graag de tijd om hierover met je te sparren. Stuur me gerust een email via lars@code.nl.

NFT's & E-Commerce webinar: Bekijk de recording

De komst van Web 3.0 en NFT's lijken de e-commerce industrie voorgoed te gaan veranderen. Nu is het moment om jouw merk daarop voor te bereiden.

Coen Fredriks (E-Commerce Strateeg) en Lars Kalkdijk (Accountmanager & NFT enthusiast) deden afgelopen tijd onderzoek naar NFT's voor e-commerce en zagen van dichtbij hoe NFT's je klantervaring omhoog kunnen tillen. Tijdens deze webinar nemen zij je mee in hun bevindingen. Wat zijn de kansen en valkuilen? Van welke voorbeelden kunnen we leren? En wat zijn de eerste stappen die je kunt nemen? 

Kijk de webinar terug

Lars Kalkdijk
Geschreven door

Lars Kalkdijk

Na zijn MBA in Barcelona, werkte Lars aan het wereldwijd opschalen van zijn wijnmerk Rock 'n Rolle. Hij raakte geobsedeerd door Shopify en e-commerce en gebruikt deze kennis nu om Code's klanten te helpen groeien. Ondernemen zit in zijn bloed, dus je zult Lars na kantoortijd nog altijd zien bouwen aan zijn eigen merken en NFT-projecten. Heb je een leuk project voor Code? Bij Lars zit je goed.

Neem contact op