Blogs

Met deze tips wordt jouw Duitse webshop een succes door Didi Hoogerwerf

Als eigenaar van een succesvolle Nederlandse webshop, droom je waarschijnlijk over uitbreiding. Ambitieus als je bent, wil je niet alleen de landsgrenzen over, maar ook transatlantisch en misschien zelfs transpacifisch uitbreiden. Prachtige ambitie, al luidt ons advies om hier even mee te wachten. Begin klein. Kijk eerst eens in België. Of in Duitsland. Ons oostelijke buurland heeft namelijk enorme potentie als het aankomt op e-commerce. En niet alleen omdat het land maar liefst vijf keer zo groot is als Nederland en we qua afstand en taal dichterbij de Duitsers liggen dan bij bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk of Frankrijk.

german-flag-on-rooftop (1)
210719_rosefield_s_highlight3

Onze co-founder & CCO, Bob Rockland, zegt altijd: “Het kost slechts één euro meer om iets naar Duitsland te verzenden, dus waarom zou je je kans niet grijpen?” En doordat ons Shopify bureau sinds begin 2021 een vestiging in Berlijn hebben, hebben we ruime en directe ervaring met het bedienen van de Duitse markt én zijn we daar inmiddels ook Shopify Plus-partner. In dit blog geven we je dan ook een aantal tips voor de succesvolle lancering van jouw Duitse Shopify-webshop. Jetzt geht’s los!

De Duitse consument

In onze ervaring - en die van onze klanten die de stap richting onze oosterburen al gemaakt hebben, zoals Stoov, Rosefield en Jane Lushka - zijn Duitse consumenten betrokken, eerlijk en open. Daarnaast zijn ze enorm trouw. Waar ze de eerste keer je webshop en diensten nog door een zeer kritische bril zullen bekijken, zullen ze zich later, wanneer je je eenmaal bewezen hebt, ontpoppen tot zeer trouwe klanten die keer op keer terugkomen. Bovendien zien wij bij onze klanten dat de AOV (average order value) van Duitse consumenten vaak zo'n 35% hoger dan die van de Nederlandse consument. Dat is een mooie extra omzet. En dat voor slechts één euro meer verzendkosten.

Ook spreken Duitsers het liefst Duits (en dus geen Engels en al helemaal geen Nederlands) en worden ze graag formeel aangesproken, maar wat vooral opvalt is dat Duitse consumenten extreem gehecht zijn aan hun privacy. Dit betekent dat ze graag items online bestellen als gast (dus zonder eigen account) en die dan het liefst afrekenen met een wallet, zodat hun aankopen ‘anoniem’ blijven. Voor een eerste bestelling bij een Nederlandse shop, zullen ze de voorkeur geven aan achteraf betalen met bijvoorbeeld Klarna. Verder maken de Duitsers voor betalingen vooral gebruik van PayPal of hun Amazon-kaart, en wanneer ze fysiek gaan shoppen, geven ze de voorkeur aan cash betalingen.

2101130_stoov_s_double2 – 1
Janelushka

Zo Duits mogelijk

Laten we beginnen met een tip om Duitse klanten binnen te halen: neem een Duits marketingbureau en zorg dat al je advertising erop gericht is om jouw webshop aan de klant te introduceren. Zoals we namelijk inmiddels weten, hoef je de Duitse klant alleen maar over de drempel te trekken en gaat de rest daarna vanzelf. Of bijna vanzelf, want met alleen advertising ben je er natuurlijk niet.

Uiteraard moet je er ook voor zorgen dat je webshop vertaald is door een professionele vertaler (en hem dus niet gewoon door Google Translate trekken), dat er geen enkele spelfout te bekennen is en dat je Duitstalige klantenservice vanaf dag 1 staat als een Haus. Ook is het van cruciaal belang dat je algemene-, leverings- en betalingsvoorwaarden op orde zijn, want Duitsers lezen ze van A tot Z en zullen het je laten weten als er iets niet klopt. En dat is dan meteen de laatste keer dat je ooit nog iets van ze hoort.

Bovendien hoort er onderaan elke degelijke Duitse site een Impressum te hangen. Een soort footer met daarin informatie over het bedrijf, zoals het KvK-nummer en wie de Geschäftsführer (de directeur) is. Dit is niet alleen om de Duitsers tegemoet te komen in hun wensen, maar ook verplicht.

Duitsers zijn gek op keurmerken en kwaliteit

Natuurlijk mag ook een .de-domeinnaam niet ontbreken en moet je rekening houden met de lokale wet- en regelgeving omtrent e-commerce. Denk hierbij ook aan de ongeschreven regels, zoals dat Duitsers enorm veel waarde hechten aan kwaliteit en degelijkheid. Ze zijn dan ook gek op trusted webshops met een bijbehorend kwaliteitskeurmerk en ontvangen hun bestelde producten het liefste in degelijke dozen in plaats van het in het slappe, gerecyclede karton en de laffe plastic tasjes waar we in Nederland gebruik van maken. “Als je dan ook nog af en toe een klein extraatje aan de bestelling toevoegt, heb je fans for life in de Duitsers,” verklapt Bob.

Zorg er overigens ook voor dat je een betrouwbare Duitse fulfillmentpartner vindt, zoals Alaiko, Shipwire of het Nederlandse Active Ants dat ook de Duitse markt op gegaan is. Een fijne verzendpartner is minstens zo belangrijk. Tenminste, als je wil dat wat je verzendt ook daadwerkelijk aankomt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Sendcloud. Tot slot zijn onze oosterburen heel gevoelig voor cross- en upselling, dus investeer in goede recommendation software, zoals bijvoorbeeld Limespot of Rebuy.

Code schafft das

Wij hopen dat we je met dit blog wat meer inzicht hebben gegeven in de Duitse markt, je hebben kunnen overtuigen van de enorme potentie van dit land en dat je nu droomt van jouw eigen webshop met een .de-domeinnaam. Als je drie keer volmondig ‘ja’ hebt geantwoord en je al succesvol bent in Nederland, dan denken wij dat je klaar bent voor de grote oversteek. Ben je op zoek naar de ideale Shopify Plus set-up voor jouw internationale webshop? Dan is dit blog over de multi-store setup een aanrader.

Didi Hoogerwerf
Geschreven door

Didi Hoogerwerf

Didi schrijft, vertaalt en redigeert teksten voor Code dat het een lieve lust is en in de tijd die over is schrijft ze korte horrorverhalen. Verder houdt ze van honden, maar heeft ze een transgender kat.

Terug naar insights overzicht