Blogs

Headless of niet? Een checklist om te helpen de knoop door te hakken door Jochen Meischke

Headless is in korte tijd van buzzword en hype naar serieus fenomeen uitgegroeid. Sommige developers lopen er mee weg vanwege de flexibiliteit, snelheid en lagere licentie- of abonnementskosten. Zo bekeken lijken er bijna alleen maar voordelen aan headless te zitten. Maar de realiteit is weerbarstiger. Hoe maakt je een afgewogen keuze tussen headless of niet? Met deze twee checklists helpen we je op weg.

Headless foto | Code
placeholder | Code

Headless is een breed begrip en minder zwart-wit dan je zou denken. In het kort komt het neer op het loskoppelen van de voorkant (wat je bezoeker ziet van je webshop) en de achterkant (waar jij je content in beheer hebt). Een ‘gewoon’ CMS doet beide: het bepaalt de look & feel van de voorkant en bevat de inhoud (je content), templates en pagina-opbouw. Headless richt zich vooral op het beheer van content, die vervolgens makkelijker in meerdere omgevingen (zoals websites en apps) ingezet kan.

Maar wat moet je nou meenemen in je afweging om wel of niet met een headless oplossing te gaan werken? Daarvoor hebben we de volgende aandachtspunten voor je op een rijtje gezet.

Werk je in meerdere landen, doelgroepen en/of valuta?

Wil je met je webshop meerdere taalgebieden (en misschien valuta) gaan bedienen? En werk je met een klein team? Dan is een voordeel van headless dat je al je content vanuit een plek beheert en uitserveert. Realiseer je hierbij wel dat je aan een one size fits all aanpak vastzit. Wil je regionaal verschillende producten aanbieden, optimaal SEO en content marketing toepassen – dan is een multistore oplossing toch echt beter dan headless. Goede vertalingen van je web- en productteksten zijn een must (iets waar Amazon kortgeleden op pijnlijke wijze achterkwam), maar wanneer je de markt in een nieuw land betreed, krijg je ook te maken met nieuwe wetgeving, andere betaalmethoden en gangbare review-sites waarmee je moet werken. Ironisch genoeg is headless hier juist niet de optie die de meeste flexibiliteit biedt.

 

Optimale snelheid en pageload het allerbelangrijkste?

De snelheid waarmee pagina’s laden is een van de grote voordelen van headless. Het is ook een van de belangrijkste aspecten in de beleving van de klant. Gelijktijdig zijn er bij platformen zoals Shopify vaak ook nog flinke winsten te behalen door kritisch naar de opbouw van je pagina’s te kijken en gebruik te maken van gespecialiseerde tools om te schaven aan je laadtijd. Speelt snelheid een hoofdrol in je webshop, dan kan het interessant zijn je verder te verdiepen in headless.

 
 

Vaak nieuwe producten en campagnes, of juist niet?

Als je headless gaat werken, heb je developers nodig zodra je nieuwe content, zoals producten of campagnes, live wil zetten. Deze moeten handmatig toegevoegd aan de code omdat de voorkant op een server staat en gekoppeld moet aan een CMS om je content goed weer te geven. Is je aanbod vrij statisch, dan is dit geen enkel probleem. Maar wil je vaak aan de slag met nieuwe campagnes en producten, dan kan het behoorlijk duur worden om telkens developers in te zetten. Schaalbaarheid wordt daarom vaak gezien als de achilleshiel van headless. Want in een gewone webshop zetten jij of je content managers eenvoudig zelf campagnepagina’s live.

Headless is een interessante ontwikkeling, volop in beweging maar nog verre van uitgekristalliseerd. De opstartkosten zijn vaak laag, maar beheer en doorontwikkeling doorgaans kostbaar. Daarnaast is slagkracht afhankelijk van developers en blijft schaalbaarheid voorlopig een kwetsbaar punt. Code wil klanten het beste platform bieden om een webshop op te draaien. Betaalbaar, beheersbaar en nooit nodeloos ingewikkeld. Daarover denken we graag met je mee.

210721_headless1procon_NL
Jochen Meischke
Geschreven door

Jochen Meischke

Dit artikel werd geschreven door Jochen Meischke, content marketeer en redacteur. Spendeert het grootste deel van zijn tijd aan de ontwikkeling van de TU Delft Campus als innovatief ecosysteem, maar schrijft bij vlagen over totaal andere zaken voor Code en De Marketing Ninja. Dol op katten, er ingeluisd met een hond en bakt graag oatmeal cookies.

Terug naar insight overzicht