Blogs

Headless? Een checklist om je te helpen met jouw keuze door Jochen Meischke

Headless is in korte tijd van buzzword en hype naar serieus fenomeen uitgegroeid. Sommige developers lopen er mee weg vanwege de flexibiliteit, snelheid en lagere licentie- of abonnementskosten. Zo bekeken lijken er bijna alleen maar voordelen aan headless te zitten. Maar de realiteit is weerbarstiger. Hoe maakt je een afgewogen keuze tussen headless of niet? Met deze checklist helpen we je op weg.

Headless foto | Code
placeholder | Code

Headless is een breed begrip en minder zwart-wit dan je zou denken. In het kort komt het neer op het loskoppelen van de voorkant (wat je bezoeker ziet van je webshop) en de achterkant (waar jij je content in beheer hebt). Een ‘gewoon’ CMS doet beide: het bepaalt de look & feel van de voorkant en bevat de inhoud (je content), templates en pagina-opbouw. Headless richt zich vooral op het beheer van content, die vervolgens makkelijker in meerdere omgevingen (zoals websites en apps) ingezet kan worden.

Maar wat moet je nou meenemen in je afweging om wel of niet met een headless oplossing te gaan werken? Daarvoor hebben we de volgende aandachtspunten voor je op een rijtje gezet.

Onafhankelijk of gebonden?

De flexibiliteit van headless gaat hand in hand met maatwerk. De snelheid van nieuwe functies toevoegen is daarmee ook afhankelijk van je developers. Maatwerk betekent vaak ook dat je gebonden bent aan een specifiek team of bedrijf. Werkt het niet meer naar behoren? Dan is het vaak lastig om er een andere partij aan te laten sleutelen. Zo zit je al snel vast aan een enkele partij - en hogere onderhoudskosten. En dit is nauw verbonden aan het volgende punt.

Meeliften of zelf doorontwikkelen?

Het speelveld van e-commerce is altijd in beweging. Je concurrenten zullen blijven innoveren qua service, gebruiksgemak, productpresentatie, content marketing, SEO, enzovoort. Headless heeft als voordeel dat je custom-build voorkant snel aangepast kan. Maar elke visuele of technische verbetering moet je zelf of samen met je developers bedenken en realiseren. Bij bestaande platformen en Software as a Service (SaaS) lift je mee op de voortdurende doorontwikkeling van een platform. Deze wordt niet alleen steeds beter door de gecombineerde kennis en inzet van honderden developers, maar ook door de gebruikservaring van duizenden e-commerce merchants.

Headless is een interessante ontwikkeling, volop in beweging maar nog verre van uitgekristalliseerd. De opstartkosten zijn vaak laag, maar beheer en doorontwikkeling doorgaans kostbaar. Daarnaast is slagkracht afhankelijk van developers en blijft schaalbaarheid voorlopig een kwetsbaar punt. Code wil klanten het beste platform bieden om een webshop op te draaien. Betaalbaar, beheersbaar en nooit nodeloos ingewikkeld. Daarover denken we graag met je mee.

Werk je in meerdere landen, doelgroepen en/of valuta?

Wil je met je webshop meerdere taalgebieden (en misschien valuta) gaan bedienen? En werk je met een klein team? Dan is een voordeel van headless dat je al je content vanuit een plek beheert en uitserveert. Realiseer je hierbij wel dat je aan een one size fits all aanpak vastzit. Hetzelfde kun je sinds begin dit 2022 ook bereiken met Shopify Markets.

Wil je regionaal verschillende producten aanbieden, optimaal SEO en content marketing toepassen – dan is een multistore oplossing toch echt beter dan headless. Goede vertalingen van je web- en productteksten zijn een must (iets waar Amazon kortgeleden op pijnlijke wijze achterkwam), maar wanneer je de markt in een nieuw land betreed, krijg je ook te maken met nieuwe wetgeving, andere betaalmethoden en gangbare review-sites waarmee je moet werken. Ironisch genoeg is headless hier juist niet de optie die de meeste flexibiliteit biedt vanwege de hoge development kosten om dit soort zaken custom te implementeren.

 

Optimale snelheid en pageload het allerbelangrijkste?

De snelheid waarmee pagina’s laden is een van de grote voordelen van headless. Het is ook een van de belangrijkste aspecten in de beleving van de klant. Gelijktijdig zijn er bij platformen zoals Shopify vaak ook nog flinke winsten te behalen door kritisch naar de opbouw van je pagina’s te kijken en gebruik te maken van gespecialiseerde tools om te schaven aan je laadtijd. Speelt snelheid een hoofdrol in je webshop, dan kan het interessant zijn je verder te verdiepen in headless.

Conclusie

Headless is een interessante ontwikkeling, volop in beweging maar nog verre van uitgekristalliseerd. De opstartkosten zijn soms laag, maar beheer en doorontwikkeling doorgaans kostbaar. Daarnaast is slagkracht afhankelijk van developers en blijft schaalbaarheid voorlopig een kwetsbaar punt.

Bij Code willen we klanten het beste platform bieden om een webshop op te draaien. Betaalbaar, beheersbaar en nooit nodeloos ingewikkeld en op dit moment is Headless zelden Daarover denken we graag met je mee.

Jochen Meischke
Geschreven door

Jochen Meischke

Dit artikel werd geschreven door Jochen Meischke, content marketeer en redacteur. Spendeert het grootste deel van zijn tijd aan de ontwikkeling van de TU Delft Campus als innovatief ecosysteem, maar schrijft bij vlagen over totaal andere zaken voor Code en De Marketing Ninja. Dol op katten, er ingeluisd met een hond en bakt graag oatmeal cookies.

Terug naar insight overzicht