Blogs

Deel 2: Headless of niet? Een checklist om je te helpen de knoop door te hakken door Jochen Meischke

Headless is in korte tijd van buzzword en hype naar serieus fenomeen uitgegroeid. Sommige developers lopen er mee weg vanwege de flexibiliteit, snelheid en lagere licentie- of abonnementskosten. Zo bekeken lijken er bijna alleen maar voordelen aan headless te zitten. Maar de realiteit is weerbarstiger. Hoe maakt je een afgewogen keuze tussen headless of niet? Met deze twee checklists helpen we je op weg. In het eerste deel van deze checklist zijn we ingegaan op werken in meerdere landen, pageload en statische versus dynamisch productaanbod. In deel 2 kijken we naar de voor- en nadelen van onafhankelijke doorontwikkeling of juist meeliften op bestaande platformen.

Headless photo | Code
Placeholder | Code

Headless is een breed begrip en minder zwart-wit dan je zou denken. In het kort komt het neer op het loskoppelen van de voorkant (wat je bezoeker ziet van je webshop) en de achterkant (waar jij je content in beheer hebt). Een ‘gewoon’ CMS doet beide: het bepaalt de look & feel van de voorkant en bevat de inhoud (je content), templates en pagina-opbouw. Headless richt zich vooral op het beheer van content, die vervolgens makkelijker in meerdere omgevingen (zoals websites en apps) ingezet kan.

 

Onafhankelijk of gebonden?

De flexibiliteit van headless gaat hand in hand met maatwerk. De snelheid van nieuwe functies toevoegen is daarmee ook afhankelijk van je developers. Maatwerk betekent vaak ook dat je gebonden bent aan een specifiek team of bedrijf. Werkt het niet meer naar behoren? Dan is het vaak lastig om er een andere partij aan te laten sleutelen. Zo zit je al snel vast aan een enkele partij - en hogere onderhoudskosten. En dit is nauw verbonden aan het volgende punt.

Meeliften of zelf doorontwikkelen?

Het speelveld van e-commerce is altijd in beweging. Je concurrenten zullen blijven innoveren qua service, gebruiksgemak, productpresentatie, content marketing, SEO, enzovoort. Headless heeft als voordeel dat je custom-build voorkant snel aangepast kan. Maar elke visuele of technische verbetering moet je zelf of samen met je developers bedenken en realiseren. Bij bestaande platformen en Software as a Service (SaaS) lift je mee op de voortdurende doorontwikkeling van een platform. Deze wordt niet alleen steeds beter door de gecombineerde kennis en inzet van honderden developers, maar ook door de gebruikservaring van duizenden e-commerce merchants.

Headless is een interessante ontwikkeling, volop in beweging maar nog verre van uitgekristalliseerd. De opstartkosten zijn vaak laag, maar beheer en doorontwikkeling doorgaans kostbaar. Daarnaast is slagkracht afhankelijk van developers en blijft schaalbaarheid voorlopig een kwetsbaar punt. Code wil klanten het beste platform bieden om een webshop op te draaien. Betaalbaar, beheersbaar en nooit nodeloos ingewikkeld. Daarover denken we graag met je mee.

Beeld: Pexels

Voor en nadelen van headless | Code
Geschreven door

Jochen Meischke

Dit artikel werd geschreven door Jochen Meischke, content marketeer en redacteur. Spendeert het grootste deel van zijn tijd aan de ontwikkeling van de TU Delft Campus als innovatief ecosysteem, maar schrijft bij vlagen over totaal andere zaken voor Code en De Marketing Ninja. Dol op katten, er ingeluisd met een hond en bakt graag oatmeal cookies.

Terug naar insights overzicht