Shopify

Hoe een migratie naar Shopify eruit ziet door Linda Bleijenberg

Je hebt onderzoek gedaan, misschien zelfs wel onze Shopify Migratie guide gelezen en je bent eruit: je wilt overstappen naar Shopify (Plus). Goede keuze, maar wel spannend. Waar begin je en wat kun je verwachten van een migratieproject? In dit blog nemen we je mee in hoe een migratie naar Shopify eruit ziet wanneer je samenwerkt met Code.

Stijn - Code

Preliminary Assessment

Voordat ons team echt aan de slag gaat lopen we samen door jullie wensenlijst om:

  • Te bepalen of Shopify echt is wat je nodig hebt;
  • In te schatten hoeveel tijd we nodig hebben voor de eerste fase van het project: de discovery;
  • Je van een ballpark inschatting te voorzien voor het gehele project. 

In sommige gevallen plannen we een Assessment gesprek van ongeveer een uur met een van onze Solution Engineers. Als wij denken dat Shopify en Code een goede match zijn voor jouw project, en als je akkoord gaat met ons voorstel, gaan we door naar de volgende stap.

Voordat we daarmee beginnen is het handig voor jou als merchant om de contracten met je huidige suppliers te checken, om te zien wanneer ze aflopen of wanneer je ze kunt opzeggen. Dit is ook het juiste moment om een e-commerce manager of project manager aan te wijzen die het migratie project gaat leiden.

Meer lezen over hoe je je voorbereid op een migratie? Shopify schreef er een uitstekende (Engelstalige) replatforming guide over die een paar onderwerpen covert die wij hier niet verder uitgewerkt hebben. 

Coders working with Shopify
Coders working with Shopify

Discovery

Dit is de fase waarin we je huidige set-up grondig doorlichten, evenals je wensen voor de toekomst, om te zien wat de grootste uitdagingen en mogelijke bottlenecks van het migratieproject zijn. Op basis van onze bevindingen kunnen we je een schatting geven van hoeveel tijd we nodig zullen hebben voor het project – en je dus ook veel meer vertellen over planning en kostenplaatje. Aan het einde van de discovery weten we hoeveel sprints we nodig gaan hebben, wanneer die sprints ingepland gaan worden, en op welke belangrijke deadlines wij ons vast kunnen leggen.

Waarom is dit zo’n belangrijke stap? Omdat we er bij Code niet van houden om halverwege een project voor onaangename verrassingen te komen staan. Niet alleen kan het project dan uit de hand lopen qua kosten en planning, het maakt onze klanten niet blij - terwijl dat onze belangrijkste missie is. Je snapt: we halen alles uit de kast om dit te voorkomen. De discovery zorgt voor een solide basis voor een voorspelbare migratie naar Shopify (MVP) en schept een helder beeld over je groeiambities en roadmap na livegang.

Aan het einde van de Discovery weten we hoeveel sprints we nodig hebben, wanneer die sprints plaatsvinden en aan welke belangrijke deadlines we ons kunnen committeren.

Raymond Weijers - e-commerce specialist bij Le Nouveau Chef: “De Discovery was een hele fijne ervaring, het heeft een hoop zorgen en onduidelijkheid weggehaald.” 

De agile aanpak van Code

Voordat we in de details van de Discovery duiken, is het goed om te weten dat we Agile werken. Dit betekent dat we je budget daar investeren waar het de meeste waarde oplevert - ook als dit betekent dat we het project moeten bijstellen als we nieuwe inzichten krijgen. In alle gevallen zetten we alles altijd zo op dat het met Shopify meebeweegt en toekomstbestendig is.


Waar we naar kijken tijdens de Discovery


1. Je huidige datastructuur
Meestal moeten onze klanten een heleboel data migreren: klanten, producten en bestellingen. Je zou kunnen overwegen om met een schone lei te beginnen op je nieuwe platform, maar voor de meeste merchants is er een duidelijke reden om hun hele orderhistorie mee te verhuizen naar het nieuwe platform – als ze hun klanten garantie geven bijvoorbeeld, of als ze een loyalty programma hebben.

Datamigratie is een big deal. Bovendien moet de data omgezet worden naar iets dat in de datastructuur van Shopify past – die verschilt van die van andere platforms. Om de datamigratie wat te versnellen gebruiken we vaak de import- en export tool Matrixify. Werkt prachtig samen met Excel. Aanrader!

2. Apps en integraties
Welke andere systemen gebruikt je bedrijf? We willen Shopify graag integreren met je hele tech stack, zodat alles in je bedrijf supersoepel samenwerkt. Code checkt je huidige set-up en bekijkt hoe we dat kunnen inrichten in Shopify. Welke third-party functionaliteit gebruik je op het moment, en werkt het goed samen met Shopify of moeten we goede alternatieven vinden?
Als je ERP software gebruikt bijvoorbeeld, kunnen we dat koppelen aan Shopify of is het misschien handig om te switchen naar een ander, meer compatible ERP systeem als je toch bezig bent? Als dat de uitkomst is heeft dat gevolgen voor de planning.

Ook als je subscriptions aanbiedt aan je klanten, kunnen die geïmporteerd worden in Shopify of moet je je klanten eerst vragen om hun SEPA machtigingen te vernieuwen? Ook hier geldt weer: dit soort dingen kost tijd en dat moeten we meenemen in de planning van het migratie project.

Benieuwd naar onze favoriete apps om de klantervaring en omzet van jouw Shopify store naar een volgend niveau te tillen? Dit zijn onze 15 favoriete Shopify Apps

3. SEO redirects
SEO is natuurlijk van groot belang voor jouw merk, en je wilt geen tractie verliezen in zoekmachines vanwege je platform switch. Tijdens de discovery maken we daarom een plan om alle URL’s te redirecten, van de oude situatie naar de nieuwe. De echte redirection doen we vlak voordat we je nieuwe store live zetten.

Wat er meestal gebeurt na een migratie qua SEO is dit: meteen na de launch is er een dip in traffic, maar al snel daarna begint Shopify op stoom te komen en schiet het de prestaties van je oude platform voorbij. Om die reden adviseren we je meestal om de launch te plannen voor een relatief rustig moment, zodat het geen lucratieve perioden als Black Friday beinvloedt.

4. Design
Een platformmigratie is een ideaal moment om ook weer eens naar je branding te kijken. Als je ons toch vraagt om een pixel-perfect storefront te bouwen, dan kun je ons net zo goed een nieuw en verbeterd design geven om mee te werken. Bij Code werken we graag samen met onze design partner Bolden. Onze teams zijn perfect op elkaar ingespeeld, wat helpt om realistisch te plannen en samen het beste resultaat neer te zetten. Op die manier vertraagt het rebranding project het migratieproject niet. Heb jij een eigen design partner waar je mee wilt werken? Ook dat is mogelijk.

In het geval van een no-go

Soms is de uitkomst van een discovery dat je huidige set-up key features nodig heeft die niet kunnen in Shopify. In dat geval adviseren we je over wat een goede volgende stap is, geven je alle info over je bedrijf en kennis en ervaring mee die we al met je gedeeld hebben, en sturen we je op weg om een passend platform te vinden.

Bouwen

Als de discovery groen licht geeft kunnen we starten met bouwen! We beginnen met de moeilijkste dingen, zoals de productpagina’s en collecties, en werken dan geleidelijk het lijstje met verdere taken af:

Front-end design: je ontwerp omzetten in een Shopify storefront en collecties, navigatie, productpagina’s en andere pagina’s inrichten

Datamigratie: klanten, producten en bestellingen

Settings: betaalmethoden, verzendregels, belastingpercentages en valuta instellen

Backend development: apps installeren en integraties met bijvoorbeeld ERP, POS en je fulfilment partner bouwen

Testen voor launch: we doen altijd een generale repetitie voor de data-import. We maken een script en testen het alvast, zodat we zeker weten dat het werkt tijdens de pre- launch.

Pre-launch en launch

Tijdens de pre-launch checken we of alles klaar is en zorgen we voor de laatste dingen voordat we live kunnen. Een paar dingen die we in deze fase doen hebben we al eerder in het proces uitgetest, om er zeker van te zijn dat het zonder problemen gaat:

  • Alle order-data importeren die er tijdens de looptijd van het migratieproject nog verzameld is op je oude platform, volgens het script dat we gemaakt en getest hebben tijdens de bouwfase.
  • De SEO-redirect, volgens het plan dat we daarvoor geschreven hebben tijdens de discovery.

Voor de echte lancering zoeken we altijd een relatief rustig moment in het jaar, zodat bijvoorbeeld je lichte SEO-dip niet op een belangrijke dag als Black Friday valt. Op de dag van de launch testen we wat sleutelfuncties zodra je nieuwe site live staat, zoals de checkout, e-mail notificaties en of de data die Shopify nodig heeft voor rapportages goed binnenkomt. Daarna is je nieuwe, verbeterde online store klaar om uit te vliegen!

Download ons migratie e-book voor meer informatie over een migratie naar Shopify.

Linda Bleijenberg
Geschreven door

Linda Bleijenberg

Code schrijft met gemak 100 regels code per dag, maar bloggen laten we graag aan onze copywriter Linda over. Ze woont om de hoek in Delft en wil ook kunnen toveren met code als ze later groot is. Tot die tijd interviewt ze onze experts en deelt ze de meest interessante inzichten over Shopify en E-Commerce op onze blog.

Terug naar insights overzicht